• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: 65
    • Anmeldelse: Boy From Heaven
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Spotlight

KINOMAGASINETs anmelder likte Oscar-vinneren Spotlight svært godt.

: Spotlight

5
Karakter:
review-image

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Spotlight
Ann Mari Nettum
13. mars 2016

FILMFAKTA

Norgespremiere: 11.03.2016
Originaltittel: Spotlight
Sjanger: Drama
Skuespillere: Rachel McAdams, Michael Keaton, Mark Ruffalo, Brian D'arcy James, John Slattery, Billy Crudup
Regi: Tom McCarthy
Manus: Josh Singer, Tom McCarthy
Nasjonalitet: USA
Språk: engelsk
Musikk: Howard Shore
Produksjonsselskap: Open Road Films, Participant Media, First Look Media, Anonymous Content, Rocklin/Faust
Distribusjon: United International Pictures
Produksjonsår: 2015
Lengde: 2 timer og 8 min.
Aldersgrense: Tillatt for alle
Begrunnelse: Tematikken fremstilles på en måte som ikke antas å være skadelig for yngre barn. Filmen får derfor aldersgrense Tillatt for alle.

HANDLING

Filmen er basert på den sanne historien om Boston Globes avsløringer av en massiv skandale i den katolske kirken, som hadde forsøkt å dekke over en rekke overgrep mot barn utført av prester.

Briljerende skuespillerprestasjoner og et drivende engasjement preger den Oscar-vinnende filmen Spotlight.

Tom McCarthys nyeste film er både viktig og spennende. McCarthy har mest filmerfaring som skuespiller, men Spotlight er hans femte film som regissør. Fortellermåten hans er nokså lineær i Spotlight, men likevel er det et enormt driv i filmen. Dermed blir det spennende å se hvor Tom McCarthys karriere tar veien etter å ha vunnet Oscar for både beste film og beste originalmanus, og i tillegg var filmen nominert i fire andre kategorier.

Spotlight forteller historien om hvordan en liten gruppe av journalister i avisen Boston Globe avslørte at den katolske kirken hadde dekket over at en stor andel prester hadde begått overgrep mot barn. Den lille gruppen med gravende journalister kalles Spotlight, og derav filmens tittel. Spotlight baserer seg på virkelige hendelser og dette gir filmen en helt egen nerve, og det at virkelighet og fiksjon møtes på godt vis må skuespillerstaben ta mye av æren for.

I Spotlight-gruppa møter vi Michael Keaton som deres leder Robby. Keaton klarer på en glimrende måte å fremme en trygg, kunnskapsrik og målrettet journalist. Han spilte også hovedrollen i fjorårets Oscar-vinner for beste film, Birdman, og det var nettopp denne filmen som var mitt siste Keaton-minne fram til nå. Men karakteren Robby er svært langt fra hans Birdman-karakter, Riggan, og dette er forfriskende.

Resterende av Spotlight-gruppa spilles av Rachel McAdams (The Notebook), Mark Ruffalo (Shutter Island og The Kids Are All Right) og Brian d’Arcy James (Smash). I tillegg spiller Liev Schreiber rollen som avisens nye redaktør, og John Slattery, velkjent for sin rolle som Roger Sterling i Mad Men, spiller også en sentral rolle i redaksjonen. Disse seks personene er essensielle for filmen, og er samvittighetsfulle og gode karakterer som vi bare må bli glad i og heie på.

Rachel McAdams karakter står i fare for å bli den ene kvinnen som hevder seg i et mannsdominert miljø, men klarer på snedig vis å styre unna disse fellene. Mark Ruffalo imponerer med å klare å vise en helt ny side av seg selv i denne filmen. Han har en enorm tilstedeværelse, og får også æren av å styre showet i en av filmens mest intense scener.

Nettopp karakterenes sentrale rolle slår meg idet jeg vurderer filmens potensiale som TV-serie. Det å bli enda mer kjent med karakterene, deres privatliv også videre hadde helt klart vært relevant. Vi får en del informasjon, og ikke minst hint, om alle disse sentrale karakterenes liv utenfor jobben, men her fortelles ikke for mye, og nettopp dette er et godt trekk for å skape nysgjerrighet.

Filmens manuskript er innholdsmettet, og selv om alvorlige hendelser, fakta og informasjon er det sentrale, inneholder også manuskriptet en hel del humor.

Filmens realisme er framtredende og klippearbeidet blir bare mer og mer stilig utover i filmen. Etter hvert som redaksjonen begynner å se at de virkelig har en sak som er mye større enn de hadde forestilt seg, vekkes journalistenes nysgjerrighet, motivasjon og engasjement, og da klippes det elegant og dynamisk mellom ulike funn og arbeidssituasjoner. Disse partiene sitter som støpt, og også vårt engasjement blir hevet mange hakk.

Uten å røpe for mye må jeg si at slutten på Spotlight er svært tilfredsstillende og også litt rørende, og Keatons siste replikk idet han løfter opp telefonrøret og svarer «Spotlight», er et verdig punktum.

Stor takk til Hamar Kino for presseadgang.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
13. mars 2016
Ann Mari Nettum https://www.facebook.com/amnettum

Redaksjonsassistent, journalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: 65

Terje Thomassen30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Boy From Heaven

Anne Helen Houg30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Agent Max

Joachim Eikeri27. mars 2023
Les mer

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
    ANMELDELSE5. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Så og på Jorden
Anmeldelse: Deathgasm