• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: SPECTRE

SPECTRE er den 24. offisielle Bond-filmen. Her en scene mellom Gareth Mallory/M (Ralph Fiennes) og James Bond (Daniel Craig). Foto: MGM/SONY/EON

: SPECTRE

4
Karakter:
review-image

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: SPECTRE
John Berge
29. oktober 2015

FILMFAKTA

Norgespremiere: 30.10.2015
Sjanger: Action / Thriller
Skuespillere: Daniel Craig, Ralph Fiennes, Monica Bellucci, Christoph Waltz, Léa Seydoux, Ben Whishaw, Naomie Harris, Dave Bautista, Rory Kinnear, Andrew Scott, Jesper Christensen
Regi: Sam Mendes
Manus: John Logan, Neal Purvis, Robert Wade, Jez Butterworth
Nasjonalitet: USA / Storbritannia
Språk: Engelsk
Musikk: Thomas Newman
Produksjonsselskap: Sony Pictures Entertainment, Albert R. Broccoli's Eon Prods., MGM, Columbia Pictures
Distribusjon: SF Norge
Produksjonsår: 2015
Lengde: 2 t. 28 min.
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Flere scener med sjangertypisk actionvold gjør at denne filmen får 12-årsgrense.

HANDLING

En kryptisk melding fra Bond's fortid sender ham på et oppdrag som tar han til Mexico City og til slutt Roma hvor han infiltrerer et hemmelig møte for å avdekke den lyssky organisasjon kjent som SPECTRE.

Mens M sloss mot politiske krefter for å holde secret service i live beveger Bond seg nærmere sannheten om SPECTRE. Og når han nærmer seg hjertet av organisasjonen får han kjennskap til et skremmende bånd mellom seg selv og fienden han jakter på.

Å gjøre alle fornøyd er en umulig oppgave, men regissør Sam Mendes med Daniel Craig & Co. i front gjør sitt ytterste med den 24. Bond-filmen.

Både nostalgikerne (oss gamlegutta, blodfansen), et yngre kinopublikum («Craig IS Bond») og den gjengse kinogjenger (de som alltid ser de nye Bond-filmene) får alle «sitt» i SPECTRE.

Her er det noe for enhver smak, med andre ord.

Så er spørsmålet: Is this a Bond World enough?

Jeg er ikke i tvil om at svært mange vil mene dette er en knakende god Bond-film!

Og det er klart: når man har en så rik filmserie å høste fra, samt Bond-skaper Ian Flemings originalmateriale, er det litt av hvert av variabler som kan ende opp med å bli det endelige resultatet.

Mange kokker kan gi mye søl, som kjent. Her er det hele fire manusforfattere. I tillegg er det viden kjent at produsentene Barbara Broccoli og Michael G. Wilson har svært klare føringer. Hovedskuespilleren selv er også involvert som co-produsent denne gang. Og på toppen av det hele skal Sam Mendes, som laget Skyfall, sette sitt preg på det hele. Tross filmens åpenbare svakheter er det i alle fall en glede å melde at manuset denne gang henger sammen.

Her er endelig den hvite katten ute av sekken – og mer skal vi ikke si om akkurat den saken! Annet enn at de som har villet lese de mange avsløringene om filmen grunnet «Sony-skandalen» (med lekkede e-poster) nok vet mer enn de strengt tatt burde vite om filmen før den ble lansert.

For å ta det positive først. SPECTRE er tidvis en god thriller, hvor trådene nøstes opp og vi som publikum er like mye i villrede som James Bond. Man blir sittende og rett og slett være nysgjerrig på agent 007s jakt på denne mystiske skurkeorganisasjonen. Det er en god følelse å se at Bond igjen er litt detektiv. En veldig nonchalant og impulsiv detektiv, men det får vi bare akseptere.

I den svært så realistiske settingen som Bond nå befinner seg i – etter at Daniel Craig overtok smoking og pistol i 2006 – har filmskaperne bestemt seg for slutte å eksperimentere med hva en Bond-film skal inneholde. Endelig, vil nok mange si.

Det betyr at de klassiske elementene er tilbake. Vi får den tradisjonelle pistolmunning-åpningen i begynnelsen av filmen og bifigurene M, Q, Moneypenny og Tanner er sterkt tilstede i historien.

Duppedingsene – eller gadgetsene på godt norsk-engelsk – er tilbake i fullt monn. De som Bond liksom ikke trengte i forrige film. Vel, hans liv avhenger fortsatt av de! Tilbake er både en ny og gammel Aston Martin.

I tillegg er filmen spekket med referanser, små og store, til eldre filmer og materialet fra Flemings bøker. Dette kan både være enerverende og fornøyelig, og selv opplevde jeg litt av begge følelsene rundt det. Uten å spesifikt peke på nøyaktig hva det er av elementer kan det røpes såpass at det hentes tilforlatelig fra alle de seks (!) første Bond-filmene: Dr. No, From Russia With Love, Goldfinger, Thunderball, You Only Live Twice og On Her Majesty’s Secret Service. Flere andre filmer i serien kan også nevnes, men mange av disse igjen står jo i arv til de forannevnte. Her skal åpenbart alle punktene krysses av!

SPECTRE skal ha kostet hele 300 millioner dollar å produsere, noe som gjør den til en av de dyreste filmproduksjonene gjennom tidene. Det ser flott og vellaget ut på alle vis. Men jeg synes det virker som veldig mye penger for noe som – uansett hvordan man snur og vender på det – er en actionfilm på kjente jaktmarker. Selv om actionsekvensene er spektakulære, så er de ikke av det slaget som gir et sug i magen, verken når det foregår på land, i luften eller sjøen!

Filmfotograf Hoyte van Hoytema har valgt filtre og fargetoner som gir en helhetlig, klassisk Bond-«look». Det er rart med det, men Spectre føyer seg også her inn i rekken av noe som virker litt kjent, familiært og skal vi si, traust. Man tar seg selv i å begynne å tenke på hva en Cameron, en Tarantino eller Spielberg ville gjort med noe så spennende som en Bond-film. Men åpningen av filmen fortjener ros. Den innledes med en svært lang og komplisert tagning, uten klipp. Meget uvant for en Bond-film å være og i reneste Hitchcock og De Palma-stil!

Thomas Newmans musikk er svært god! Det er suggerende og involverende i actionscenene og neddempet i andre sammenhenger. Han har inkorporert en del av Sam Smiths tittelmelodi i en kjærlighetsscene. Musikken er svært lite pågående og et av få elementer i Spectre som ikke er tradisjonelt. Men, det er flere fine John Barry-referanser. Enn motvekt til alt annet velkjent, kanskje? David Arnold er også inne på en gjestevisitt, med en ny orkestrering av Bond-temaet i en nytolket variant. Det dukker opp helt til slutt.

Den store, fysisk overlegne skurken som forsøker å drepe Bond er også etter «malen» fra de gamle filmene. Dave Bautista som Mr. Hinx er en SPECTRE-operatør på vei opp i ledelsen av organisasjonen. Han minner selvsagt om erkeskurker som Red Grant i From Russia With Love og Jaws i de to siste 70-tallsfilmene til Roger Moore. I den siste, avgjørende scenen med agent 007 er egentlig tiden ute for Mr. Bond, og man føler virkelig at Mr. Hinx er en reell trussel.

Daniel Craig har den samme «gi-blaffen»-looken som i de tre foregående filmene, men det virker som han koser seg og han gjør så visst en solid innsats. Craig får det også til å klaffe med noen kule replikker her og der og det er en viss lekenhet á la Sean Connery over hele tristessen.

For: I bunn er det et hevnehistorie. Bonds «mamma», M, sjefen spilt av Judi Dench, skal hevnes. En videobeskjed gitt Bond før hennes død, er nøkkelen til Bonds noe uautoriserte jakt denne gang. På veien møter han to Bond-damer (som de nå heter). Monica Belluci gjør en fin figur som den sorgtyngede, livredde enken Lucia Sciarra – hvis mann Bond nettopp har drept. Men denne forførelsens er ikke agent 007s beste øyeblikk og det er synd å si det. Belluci er minst ti år for sent med i serien.

En Bond-film blir aldri sterkere enn hovedskuespillerne. Franske Léa Seydoux gjør filmens beste rolletolkning. Hun overrasker og får de realistiske elementene godt frem i filmen. Det halter litt når hun insiterer på å følge Bonds ferd videre og likeså når hun sier farvel til Bond på et senere tidspunkt.

Det blir dermed svært opplagte scener videre etter begge disse hendelsene, som vår kjære sjefsskurk Christoph Waltz vet å utnytte og orkestrere. Og det er der hvor Spectre-korthuset faller sammen for meg. Når filmskaperne absolutt skal (bort)forklare alt som har skjedd i Casino Royale, Quantum of Solace og Skyfall som om det var Spectre som sto bak det hele. Det virker påtatt, påklistret og ulogisk. Men er Spectre bedre enn de tre forrige? På mange vis, ja!

Likevel: Det tipper farlig over til «Austin Powers»-parodi når den hvite katten kommer og sjefsskurken gjør som han alltid gjør i disse filmene. Walts som Franz Overhauser forsøker gjennom hele filmen å drepe Bond, men når Bond likevel ankommer det hemmelige hovedkvarteret, er alt klart til drinker og forklaringer på hvorfor skurken gjør som han gjør. Og i stedet for å bare drepe agent 007 umiddelbart («Kill Bond! Now!»), foretas det ikke en grundig ransakelse av Bond. Han blir fortalt det meste og det er duket for en klassisk torturscene. Og det umulige skjer selvsagt, uten at jeg skal røpe noe. Du skjønner tegningen.

Waltz er et glimrende valg i rollen som sjefsskurk, men lever ikke opp til forventningene som sakte bygges opp, igjen med sterke referanser til de første filmene i serien. Hans motivasjon forblir noe uklar, men det er litt «ko-ko», for å si det kryptisk. Når vi som seere endelig får noen svar blir man sittende og undre: hvorfor først nå? Han virker heller ikke særlig stolt over å vise Bond hva han har bygd opp, men desto mer av å opplyse Bond om at han er utdatert. Det har han vel hørt av ganske mange nå i de siste filmene?

Filmen har flere elementer fra Ian Flemings bøker, ikke minst noe som aldri har vært tatt med tidligere: Bonds ungdomstid. Det er smart innvevd som et nøkkelelement.

Det er også relativt lett å se for seg at SPECTRE-historien blir videreført i minst to filmer til, slik at det blir en selvstendig trilogi, lik det Fleming hadde med tre bøker. (Thunderball, On Her Majesty’s Secret Service og You Only Live Twice.)

Hva organisasjonen Spectre (hvis akronym aldri forklares i filmen) vil oppnå, antydes bare. Det er dermed ikke noe altomfattende, i og for seg, som Bond skal stanse, selv om han stanser et bombeangrep i Mexico City i starten av filmen. På den annen side forårsaker han voldsomme ødeleggelser av to bygninger som i praksis ville ført til at han er ansvarlig for mange døde, men dette hopper man bare bukk over.

Det ligger en sterk eim av nostalgi og skal vi driste oss til å si – melankoli – over hele filmen. På en side vil jeg som Bond-fan applaudere at eksperimenteringen nå er over, men den gjorde meg også litt trist fordi man innser at sjangeren som den var, aldri kan bli slik igjen.

På den annen side – en Bond-film skal ikke overanalyseres annet enn av oss ekstra interesserte. SPECTRE vil nok innfri forventningene til mange – og det er en glede å melde at vår alles kjære James Bond denne gang er noe mer suksessfull enn i de tre foregående filmene. (Det faktum at alle damene Bond var glad i døde i de andre historiene anmerker også skurken i SPECTRE.)

Filmen er nesten to og en halv time lang, men jeg følte aldri at den strakk ut! Tiden gikk kjapt, noe som jo er et godt tegn på en solid spenningskurve.

Så får du gå på kino og se om Bond denne gang får en fullendt seier eller ei. EON lover igjen: «James Bond will return». Jeg spår det blir både med regissør Sam Mendes, Daniel Craig, Christoph Waltz og Léa Seydoux.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
29. oktober 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • review-image Reklameplassen for SPECTRE er full 28.10.2015
  • SPECTRE: Håper på minst 600.000 besøkende 26.10.2015
  • SPECTRE: Dette sier de første anmeldelsene 22.10.2015
  • Den siste SPECTRE-traileren 04.10.2015
  • review-image Danskene får storstilt SPECTRE-premiere 30.09.2015
  • Fokus på ekte action i SPECTRE 23.09.2015
  • Tror SPECTRE tangerer Skyfall 15.09.2015
  • Sam Smith synger SPECTRE-sangen 08.09.2015
  • SPECTRE-forhåndsalg fra 7. september 28.08.2015
  • SPECTRE får tidligere premiere 24.08.2015
  • Ny trailer: SPECTRE 22.07.2015
  • SPECTRE-status per sommeren 2015 08.07.2015
  • Sony viste scene fra SPECTRE 23.04.2015
  • Her er SPECTRE-teasertraileren 28.03.2015
  • review-image Bond 24 heter SPECTRE 04.12.2014

Siste saker fra ANMELDELSE

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: M3GAN

Jon Smeland Olsen12. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • KINOMAGASINET 8•2022
    MAGASINET5. januar 2023
  • De lystige skurkene i Sherwood-skogen
    FILMHISTORIKK16. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Hotell Transylvania 2
Anmeldelse: The Babadook