• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Skyscraper

KINOFILM : Skyscraper

3
Karakter:

Konklusjon

Skyscraper blir aldri noe mer enn en enkel og tøysete actionfilm. Alt virker halvveis og spenningen, humoren og logikken glimrer stort sett med sitt fravær. En lettvekter av en underholdningsfilm som det er fullt mulig å bruke knappe to timer på, men ikke forvent noe mer enn det heller.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Skyscraper
Torbjørn Grav
Torbjørn Grav
14. juli 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 13.07.2018
Sjanger: Action
Skuespillere: Dwayne Johnson, Neve Campbell, Noah Taylor, Roland Møller, Pablo Schreiber
Regi: Rawson Marshall Thurber
Manus: Rawson Marshall Thurber
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2018
Distribusjon: United International Pictures
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Store mengder actionvold og drap gjør at denne filmen får 15-årsgrense.

HANDLING

Den tidligere FBI-agenten Will Sawyer (Dwayne Johnson) kalles inn til Hong Kong for å jobbe som sikkerhetsansvarlig for verdens høyeste bygning, «The Pearl». Oppdragsgiverne insisterer på at bygget er fullstending sikret mot alle eventuelle ulykker. Men da en gruppe terrorister setter fyr på bygget, blir den høye konstruksjonen plutselig til verdens største brannfelle. Sawyer må finne en vei inn i infernoet, og trosse flammer og ekstreme høyder for å redde familien som er fanget der inne.

Skyscraper kan enkelt oppsummeres som Die Hard møter Inferno i flammer, men uten sjarmen, spenningen og kulheten som man skulle forvente fulgte med en slik sammenligning.

Dwayne Johnson er Will Sawyer, en tidligere FBI elitesoldat, som etter en mislykket gisselsituasjon har «trukket seg tilbake» og nå jobber med å sikkerhetsvurdere skyskrapere. Han har fått oppdraget med å vurdere sikkerheten i «The Pearl», en ny, høyteknologisk skyskraper i Hong Kong som er over tre ganger så høy som Empire State Building. Sammen med kone og to barn reiser Sawyer til Hong Kong og får bo i en av luksussuitene i «The Pearl».

Mens Sawyer gjør jobben sin dukker det opp en gjeng skandinaviske skurker ledet av Roland Møller. De setter fyr på bygningen, og ender tilfeldigvis opp med å sette fyr på akkurat den etasjen hvor familien til Sawyer befinner seg. Nå må han tross skurker, flammer og politi klare å redde familien sin.

For å lykkes med denne type actionfilm er det en del regler som må være på plass. Helten må være en person vi kan identifisere oss med og vi må bli kjent med hans styrker og svakheter. Skurkene må være tydelige og ikke minst må vi skjønne hvorfor de gjør det de gjør. Og til slutt må åstedet fungere som en karakter i seg selv og vi som publikum må forstå hvor helten og skurkene befinner seg i forhold til hverandre. Skyscraper synder mot alle disse reglene.

Will Sawyer er så nære en superhelt det er mulig å komme. Det er nesten ingenting med han som en vanlig tilskuer kan relatere seg til, han er ekstremt muskuløs, dyktig til alt han gjør og det ser ikke ut til at han kan kjenne smerte. Joda, han mangler riktignok en fot, men det virker mest som et symptom på slapt manusarbeid; en enkel gimmick for å gi karakteren et snev av en svakhet.

Det kommer vel neppe som noen overraskelse hvis jeg avslører at et manglende bein ikke nødvendigvis sinker vår helt. Når han i tillegg knapt viser frykt når han klatrer opp utsiden av en kran flere hundre meter over bakken, for så å stupe inn i skyskraperen, hvorfor skal publikum orke å engasjere seg?

Skurkene i filmen blir knapt introdusert. Forklaringen på hvem de er og hva de er ute etter kommer sent i filmen og frem til da er de kun generiske onde menn og en stykk svært ond kvinne. Når vi så til slutt finner ut hva som driver dem er det en svært lite tilfredsstillende forklaring. Planen til skurkene er rett og slett ikke troverdig.

Når det kommer til selve skyskraperen får vi aldri noen skikkelig følelse med hvor vi befinner oss. Hver scene går over i hverandre uten at vi klarer å henge helt med på hvor i bygningen vi er. Er vi rett over brannen? Og i såfall, hvorfor er det ikke varmere eller mer røyk? Heldigvis går det aldri lang tid før noen sier høyt hvilken etasje de befinner seg i og hvor brannen er.

Dette fører meg over til mitt største problem med filmen; hvorfor må alle karakterene snakke høyt, gjerne med seg selv, og forklare alt de gjør og har planer om å gjøre til enhver tid? Filmen tar absolutt ingen sjanser når det kommer til forståelsen av den relativt ukompliserte handlingen.

Men ikke for det, det er jo også noen sekvenser i filmen som ikke gir noe mening for noen, ikke engang for karakterene. Hva er for eksempel poenget med denne gigantiske perlen på toppen av skyskraperen? Høyteknologisk vinduder, ja vel, men hva i all verden skal den brukes til?

Nå virker jeg svært negativ her, men jeg må innrømme at jeg ikke kjedet meg i kinosalen, selv om jeg heller aldri var svært engasjert.

Det blir jo aldri helt feil å sette seg i en kinosal midt på sommeren, slå av hjernen og kose seg med en katastrofefilm. Jeg skulle selvfølgelig ha ønsket at dette var noe nærmere Die Hard enn 2012, men den gang ei. Die Hard sitter fremdeles stødig på tronen over høyhus-action-filmene. Blodig singlet og «Yippee ki-yay, motherfucker» slår maori-tatoveringer i bar overkropp og «Daddy loves who?» når som helst!

Takk til Trondheim Kino for presseadgang.

Relaterte sakerAnmeldelseDwayne JohnsonForsidenThe Rock
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
14. juli 2018
Torbjørn Grav
Torbjørn Grav

Frilansjournalist for KINOMAGASINET. Til daglig teknisk leder for Cinemateket Trondheim og jobber med Ramaskrik Oppdal.

Relaterte sakerAnmeldelseDwayne JohnsonForsidenThe Rock

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Racer

Anne Helen Houg18. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sannheten

Torunn Sola10. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sommeren ’85

Anne Helen Houg8. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sound of Metal

Preben Lillebø Rongve4. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Golden Globe-vinnerne 2021 – Posthum pris til Chadwick Boseman
    PRISUTDELING1. mars 2021
  • Bond-filmen skal nå kinolanseres den siste dagen i september 2021
    FILMLANSERING26. februar 2021
  • 70-åring fortsetter som kinosjef til etterfølgeren er funnet
    NYTT OM NAVN26. februar 2021
  • Trailer: Luca
    TRAILER26. februar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Golden Globe-vinnerne 2021 – Posthum pris til Chadwick Boseman
    PRISUTDELING1. mars 2021
  • Bond-filmen skal nå kinolanseres den siste dagen i september 2021
    FILMLANSERING26. februar 2021
  • 70-åring fortsetter som kinosjef til etterfølgeren er funnet
    NYTT OM NAVN26. februar 2021
  • Trailer: Luca
    TRAILER26. februar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Hotell Transylvania 3
Anmeldelse: Wildling