• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Sir

KINOFILM : SIR

4
Karakter:

Konklusjon:

Romeo og Juliet på indisk? Vel, dette er en moderne, passe sentimental historie om klasseskille og den store kjærligheten. Er den verd en titt? Ja, skulle da mene det.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Sir
Joachim Eikeri
6. september 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 06.09.2019
Sjanger: Drama & romantikk
Skuespillere: Ahmareen Anjum, Vivek Gomber,Geetanjali Kulkarni,Tillotama Shome,Rahul Vohra
Regi: Rohena Gera
Nasjonalitet: Frankrike & India
Originalspråk: Engelsk/Hindi/Marathi
Lengde: 1 t. 38 min.
Produksjonsår: 2018
Distribusjon: Another World Entertainment
Aldersgrense: Tillatt for alle
Begrunnelse: Filmen inneholder ingen skadelige scener. Den blir derfor tillatt for alle.

HANDLING

En ung, singel mann fra Mumbais overklasse blir tiltrukket av sin like unge hushjelp fra bygda i det romantiske dramaet Sir. Altså ligger alt til rette for en skikkelig Askepott-historie. Men filmen er altfor smart til å bygge slike tomme luftslott. I stedet skaper Rohena Gera en nyansert fortelling om forventninger til familielykke i dagens India.

Dette er spillefilmdebuten innenfor sjangeren fiksjonsfilm for regissør Rohena Gera, og det virker lovende.

Kjærlighet, statusen til kvinner i et under middels likestilt samfunn og relasjonen mellom fattig og rik er sentrale temaer for Sir.

Rohena Gera, manusforfatter og dokumentarfilmmaker, har både skrevet og regissert denne filmen.

Er det nyskapende? Nei. Har vi sett lignende før? Ja. Men liker jeg det? Vel, til tider og kanskje litt mer en det óg.

Landsbyjenta Ratna, spilt av Tillotama Shome, reiser fra den lille landsbyen hun vokste opp i til storbyen, Mumbai.

Hun ble enke som 19-åring, noe som betyr «slutten» på livet i den samfunnsklassen hun er tildelt her i livet. Hun har definitivt bein i nesa og oser av «girl power», og dette til tross for at de fleste moderne rike byfolkene behandler henne som en slags Askepott.

Askepott før hun blir prinsesse vel og merke. Og samtidig som Ratna skiller seg ut i storbyen har hun en drøm om å bli skredder, men for å bli det må hun utdanne seg. I mellomtiden jobber hun som hushjelp hos det som skal være et nygift par. Siden det er et ektepar hun skal stelle for får hun bo i leiligheten deres mens hun jobber der. Det er bare det at det kun er Aswhin, spilt av den raskt likandes og karismatiske Vivek Gomber, som kommer hjem fra en mislykket bryllupsreise. Ratna skal da kun stelle for den rike og nysingle Ashvin.

Filmens sterkeste side er helt klart karakterbygging. Det tar ikke lang tid før jeg føler at jeg kjenner karakterene. Kjemien og samspillet mellom dem er fint og fungerer godt, men med en gang det er andre skuespillere i bildet, føler jeg at jeg er på ferie på et hotell i et fremmed land og tilfeldigvis svitsjer innom en av de lokale såpeoperaene. Sekvensene fungerer i den forstand at de bringer filmen videre, men det lusker nok ingen priser eller statuetter til birollene i denne filmen.

Derimot redder hovedrollene dette romantiske dramaet. Tillotama Shome spiller på en søt og troverdig måte. Bakhistorien og det kulturelle aspektet gjør at jeg enkelt føler med denne karakteren og gjennomgående ønsker at det skal gå bra med henne.

Vivek Gomber portretterer en romantisk type som har troen på det vi kan kalle «den store kjærligheten», altså den du egentlig bare muligens ser på film. Men i hans tro og væren gir han også meg tro, gjennom glimt i øyet og med den oppmerksomheten han viser ovenfor Ratna, at denne «filmkjærligheten» også kan fremstå som ekte, selv om den også her, når alt kommer til alt, kun er på film.

Det er spennende å oppleve den kulturelle konteksten som denne filmen viser. Hvordan likestilling og relasjoner kan være så forskjellig fra det vi er vant til her hjemme.

Likestillingsproblematikken er ikke bare mellom mann mot kvinne, men den viser også til rik kvinne over fattig kvinne, og hvordan den kulturelle og livstildelte konteksten tilfeldigvis klamrer seg til den enkelte person.

Og mens filmen forløper i sitt rolige behagelige tempo, opplever vi i tillegg en del sosiale tabuer. Dramaet som utspiller seg mellom den rike, vellykkede og høyt sosialt plasserte mannen kontra hans lavere sosialt-rangerte hushjelp. Filmens oppskrift er enkel, men den vil fange et bredt spekter av publikum, og det er ingen tvil om at mange vil like denne filmen.

Når alt kommer til alt er det flere gode ting å ta tak i. Sir har som nevnt en god karakteroppbygging, men den såpeopera-aktige tilnærmingen til mange av filmens sekvenser gjør at filmen i sin helhet blir tilgjort. Det er synd, for det er ikke så ofte jeg opplever hovedkarakterer som er såpass likandes som dette.

Forbudt kjærlighet pleier å være en relativt sikker publikumsvinner. Og denne filmen vil nok passe for mange. Hovedkarakterene spiller bra, det kulturelle og kontekstuelle rundt klasse og samfunn fungerer, men filmens helhet har en del mangler. Det være seg biroller, noe mer dybde i fortellingen, som til tider blir veldig såpeopera-aktig. På en annen side er historien fin, den flyter godt i sitt saktegående tempo, og selv om det er hva jeg vil kalle en fin film, så når den ikke høyere enn til en firer på terningen hos meg.

Relaterte sakerForsidenRohena Gera
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
6. september 2019
Joachim Eikeri https://www.facebook.com/joe.eik

Frilans journalist og anmelder for KINOMAGASINET.

Relaterte sakerForsidenRohena Gera

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp: Quantumania

Matias Kjølstad22. februar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Toy Story 4
Anmeldelse: It: Chapter Two