• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Sicario 2: Soldado

KINOFILM : Sicario 2: Soldado

3
Karakter:

Konklusjon:

En film som føles unødvendig. Prøver å sjokkere bare for å sjokkere, og den gir deg ikke så mye mer enn det. Den har noen øyeblikk som får en til å undre om det ligger en bedre film begravd inni der.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Sicario 2: Soldado
Alexander Svanåsbakken
8. juli 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere 06.07.2018
Originaltittel Soldado
Skuespillere Josh Brolin, Isabela Moner, Benicio Del Toro
Regi Stefano Sollima
Nasjonalitet Italia, USA
Språk Engelsk
Lengde 2 t. 2 min.
Produksjonsår 2017
Distribusjon Nordisk Film Distribusjon
Aldersgrense 15 år
Begrunnelse Flere nærgående og blodige voldshandlinger og drap gjør at filmen får 15-årsgrense.

HANDLING

I Sicario 2: Soldado har narkotikakrigen på grensen mellom USA og Mexico eskalert. Kartellene har begynt å smugle terrorister over grensen til USA, noe som har ført til at de nå kategoriseres som terror-organisasjoner som skal bekjempes deretter. Derfor slår den føderale agenten Matt Graver (Josh Brolin) seg på ny sammen med den gåtefulle Alejandro (Benicio Del Toro). Sammen starter de en ny front i en ny type krig, dypt inne i Mexicos hensynsløse underverden.

Sicario 2: Soldado er en ganske meningsløs oppfølger som føles ujevn. De går for større og mer, men det engasjerer ikke.

Den første Sicario er en film jeg fant helt grei. Regissert av Denis Villeneuve og med Emily Blunt, Josh Brolin og Benicio Del Toro. Noe av det som frustrerte meg mest med den første filmen var hvor unødvendig karakteren til Emily Blunt var. Det eneste hun gjorde var å se på det som skjedde i filmen. Man skaffer ikke en skuespiller av hennes kaliber også får du henne til å gjøre ingenting. En annen ting som irriterte var Villeneuves trang til å putte inn en twist. Det er spesielt irriterende når twisten såpass åpenbar, men det skal likevel behandles som det er overraskende. Det er noe Villeneuve gjør i alle filmene sine. Bortsett fra det så var det en helt grei film, men ikke en jeg går rundt og tenker på. Jeg kjedet meg ikke veldig under den, og det er det utgangspunktet jeg har når det kommer til Sicario 2.

I Sicario 2, så er ikke Denis Villeneuve lenger bak kamera. Emily Blunt er ei heller foran det. Det er fortsatt samme manusforfatter, Taylor Sheridan, som skrev den vindunderlige Hell or High Water, så jeg hadde et bittelite håp om at kanskje jeg ville like denne bedre enn den første. Josh Brolin og Benicio Del Toro er nå hovedrollenene, og regi er tatt over av Stefano Sollima. Sollima har lagd narkorelaterte filmer og har god erfaring med mørke krimdramaer, som Suburra (2015) og Gommorrah (2014) så det burde jo passe denne type film ypperlig. Et godt stykke mørkt krim drama er alltid godt å se.

Filmen er dessverre bare så som så. Jeg vet ikke helt hva det er meningen jeg skal sitte igjen med når filmen er over. Den prøver veldig hardt å være mer sjokkerende enn den første filmen. Åpningen setter tempoet for hvordan type film dette er og den vil nok vekke noen reaksjoner. Problemet er at filmen egentlig ikke går noen steder. Den ender opp i stor grad der den begynte, og vi får ingen store innblikk i grensepolitikken mellom Mexico og USA. Det er også litt vanskelig å vite hvor filmens standpunkt er. Det kan lett tolkes begge veier. Både at de de som prøver å rømme til USA er terrorister, men også at kanskje det er den strenge politikken til USA som er med å skape forholdene hvor narkokartellene kan blomstre.

Jeg vet ikke helt hvor alle karakterene hører hjemme i denne filmen. De bruker karakterer som jeg føler ikke bidrar med så mye eller gjør det unødvendig komplisert. De prøver å skape en form for sympati for begge sidene i denne krigen, men de vil så mye at det blir aldri noe ordentlig dybde i hva de prøver å vise oss. Det er flere valg de gjør i Sicario 2, som i seg selv kunne vært en egen film, men som her blir litt halveis gjort. De har villet alt for mye, så ingenting funker ordentlig.

Benicio Del Toro med sin nye venninne.

Jeg skal ikke si at det er helt umulig å se standpunkter i filmen. Det er en ganske stor fordømmelse til hvordan USA forholder seg til innvandrere, men problemet er vel at det kan til tider virke som at det er med god grunn. Men det er kritikk til «føre var» strategi som USA fort kan begi seg ut på, selv uten alle faktaene på bordet.

Dette hadde absolutt ikke trengt å være en Sicario oppfølger. Det kan hende den hadde fungert bedre om den hadde stått på egne bein. Bortsett fra Josh Brolin, Benicio Del Toro og noen andre mindre karakterer, er det ingenting som egentlig binder denne til Sicario. Det er jo tematikken, men det er jo i seg selv et brennhett tema om dagen, så det er ingen grunn til at de ikke kunne lagd denne som en selvstendig film. Jeg tror det kunne gitt den litt mer pusterom, og kanskje litt mer fokusert.

Dette er en gravalvorlig film. Det ytterst lite humor, og det som var der falt veldig flatt. Ja, det er et alvorlig tema, men det blir for min smak alt for dystert og traust. Det som skjer er ikke interessant nok for meg til at jeg blir revet med.

Gjengen skal på nok et oppdrag for å redde USA’s ære

Den første Sicario hadde en scene som folk hele tiden tar opp som en intenst og sykt spennende scene. Når de skal kjøre gjennom grensen. Sicario 2 prøver å ha mange sånne typer scener, hvor de vil du skal sitte ytterst på stolen din og bite negler. Det er nesten som plottet er til for å kunne skape sånne situasjoner. De funker ikke sånn veldig. Hvert fall ikke for meg. Det er jo litt synd.

Det er sikkert et budskap her inne, og det virker som man skal tenke det på slutten, men jeg fant det ikke. Kanskje det gikk over hodet mitt eller kanskje filmen ikke gjorde det tydelig nok.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenKinokrimthriller
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
8. juli 2018
Alexander Svanåsbakken https://www.facebook.com/alexander.svanasbakken

Journalist for KINOMAGASINET og utdannet filmregissør.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenKinokrimthriller

Siste saker fra ANMELDELSE

Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting

Jon Smeland Olsen29. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline

Terje Thomassen23. mai 2023
Les mer

Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10

Jon Smeland Olsen18. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: R.M.N

Anne Helen Houg8. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende

Ole-Kristian Solberg Elden4. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3

Magnus Meling2. mai 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Det lages en ny Gladiator-film
    FILMPRODUKSJON5. juni 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: R.M.N
    ANMELDELSE8. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • Trailer: Oppenheimer
    TRAILER9. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Det lages en ny Gladiator-film
    FILMPRODUKSJON5. juni 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Midnight Sun
Anmeldelse: Velkommen til Paris