• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Shelley

IKKE EN FULLTREFFER: Shelley har blitt en lite helhetlig film i sin sjanger.

KINOFILM : Shelley

3
Karakter:

Konklusjon:

Shelley er på sitt beste når den rendyrker frykten for barnet på vei, men ender dessverre opp som utydelig sjangerøvelse i et oppsop av diverse sjangerelementer som ikke nødvendigvis henger sammen og ikke klarer å gi et helhetlig bilde.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Shelley
Aleksander Koren
2. desember 2016

FILMFAKTA

Norgespremiere: 02.12.2016
Originaltittel: Shelley
Sjanger: Grøsser
Skuespillere: Cosmina Stratan, Ellen Dorrit Petersen, Peter Christoffersen, Bjorn Andresen
Regi: Ali Abbasi
Manus: Ali Abbasi, Maren Louise Kaehne
Nasjonalitet: Tyskland
Språk: Dansk/Engelsk/Rumensk/Norsk/Svensk
Musikk: Martin Dirkov
Produksjonsselskap: Profile Pictures, Solid Entertainment, New Danish Screen, Film i Skåne, B Media Global, Backup Media
Distribusjon: Norsk Filmdistribusjon
Produksjonsår: 2016
Lengde: 1 time og 32 min.
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Denne filmen har en gjennomgående dyster stemning og inneholder angstskapende og seksuelle elementer som kan være forstyrrende for barn. Filmen får derfor 15-årsgrense.

HANDLING

Louise og Kasper ønsker å bli foreldre, men Louise er ikke i stand til å få barn. Deres rumenske hushjelp Elena går med på å være surrogatmor, men under svangerskapet går ikke alt som normalt.

Shelley er en psykologisk grøsser om ondskapen som omringer et barn på vei. Filmen har gode skuespillerprestasjoner, og klarer å skape en mørk og truende atmosfære, men har dog sine svakheter.

Denne grøsserfilmen er skrevet og regissert av Ali Abbasi med norske Ellen Dorrit Petersen i en av hovedrollene.

Rumenske Elena (Cosmina Stratan) flytter til en isolert bolig ved en innsjø langt inne i en skog for å jobbe som hushjelp for Louise (Ellen Dorrit Petersen) og Kasper. Louise og Kasper bor så isolert fordi de ønsker å være i harmoni med naturen, og fornekter det moderne liv ved å leve uten mobiltelefoner og elektrisitet.

Louises store drøm er å bli mor, men hun kan ikke få barn. Mot en stor betaling går Elena med på å være surrogatmor og føde Louise og Kaspers barn, men det tar ikke lang tid før det blir tydelig at Elenas svangerskap ikke går som normalt.

Cosmina Stratan gjør en god rolle som Elena, den rumenske hushjelpen som har forlatt hjemlandet for å tjene penger slik at hun kan gi sin unge sønn, som bor sammen med sine besteforeldre, et bedre liv i fremtiden. Mot at hun er surrogatmor for Louise og Kasper har de lovet å betale henne godt så fort barnet er født.

Stratan gjør en veldig god jobb i forandringen hennes karakter gjennomgår. Hun starter som en hushjelp fra utlandet som føler seg ute av sitt element, i skogen uten elektrisitet, og savner sønnen sin. Hun blir imidlertid fort glad i Louise og Kasper, og gleder seg over å få bære frem et barn for dem. Når barnet begynner å vokse i magen får hun flere og flere plager. Følelsen av at svangerskapet er preget av ondskap vokser, og Elena blir mer og mer redd.

Filmfotograf Sturla Brandt Grøvelen benytter anledningen til å filme med naturlige lyskilder, på bakgrunn i at huset mangler elektrisitet. Dette resulterer i at mange av sekvensene inne i huset blir veldig mørke, og filmen bruker dette som en stemningssetter. Dette fungerer effektivt nok, men det blir til tider overdrevet og gir lite oversikt over hva som befinner seg i bildet. Kamerabruk som dette bærer preg av at det forsøkes å bygge opp så mye grøss som mulig uten at det nødvendigvis gir mening i forbindelse med den aktuelle sekvensen.

Filmen bruker alle virkemidler som er mulig i forsøket på å bygge en mørk atmosfære. En mørk atmosfære blir det riktignok, men det blir uklart hva som faktisk er kilden til skrekk i denne filmen. For eksempel brukes det mye bilder av vann, som mørke bilder av innsjøen rett utenfor huset i skogen, hvor innsjøen presenteres som noe truende. Shelley er en film i tradisjon med Rosemarys baby, som handler om frykten for et barn under svangerskapet, og ondskapen barnet muligens fører med seg.

Filmen bruker også en mengde såkalte jump scares, som forsøker å få tilskueren til å bli skremt uten at det faktisk finnes en truende situasjon. Filmen benytter seg av de nevnte mørke bildene og plutselig høy lyd for å skape denne effekten.

Shelley framstår som en grøsser som ikke helt klarer å finne sitt eget uttrykk. Filmen benytter seg av for mange typiske sjangertrekk i en miks som til slutt befester seg som en underveldende grøsser.

Trailer
Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
2. desember 2016
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp: Quantumania
    ANMELDELSE22. februar 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: The Girl On the Train
Anmeldelse: Vildanden