• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Sannheten

KINOFILM : Sannheten

5
Karakter:

Konklusjon:

Sannheten er en liten perle av en film. Interessante samtaler og fantastiske skuespillprestasjoner av Catherine Denevue og Juliette Binoche, gjør Hirokazu Kore-edas sin nyeste film verdt å få med seg!

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Sannheten
Torunn Sola
10. februar 2021

FILMFAKTA

Premiere: 12.02.2021
Originaltittel: La Vérité
Skuespillere: Catherine Deneuve, Juliette Binoche, Ethan Hawke, Clémentine Grenier
Sjanger: Drama
Regi: Hirokazu Kore-eda
Nasjonalitet: Frankrike
Aldersgrense med begrunnelse: Tillatt for alle
Denne filmen inneholder ingen scener som antas å virke skadelig på barn, og den blir derfor tillatt for alle.
Språk: engelsk/fransk
Produksjonsår: 2019
Distributør: Another World Entertainment

HANDLING

Lumir (Juliette Binoche) bor i New York med en annenrangs skuespiller (Ethan Hawke) og deres datter Charlotte. De er kommet på besøk til moren i Paris for å feire utgivelsen av hennes memoarer. Møtet, boken og filminnspillingen moren for tiden er med i, utløser et ras av følelser og minner.

Sannheten (eller La Vérité som er originaltittelen) er den japanske regissøren Hirokazu Kore-edas første film laget utenfor hjemlandet.

Kore-eda har tidligere regissert bl.a. Nobody Knows, Like Father, Like Son og Shoplifters.

Sistnevnte ble Oscar-nominert for beste utenlandske film og mottok Gullpalmen i Cannes.

Filmene hans tar ofte opp familiære temaer. Sannheten er av Kore-edas signatur; spennende familiedynamikk og menneskelige relasjoner.

Ethan Hawke og Juliette Binoche har god kjemi i filmen.

Filmen handler om sannhetene hver enkelt av oss skaper gjennom selektiv hukommelse. Ifølge Catherine Deneuves karakter kan man ikke stole på egne minner.

Sannheten viser i poetisk form én families ulike oppfatninger av samme hendelser, og hva som skjer når ulike sannheter møtes.

Den aldrende skuespilleren Fabienne (Catherine Deneuve) er i sluttprosessen av utgivelsen av sine memoarer.

Datteren Lumir (Juliette Binoche) kommer med mannen Hank (Ethan Hawke), og deres datter (Clémentine Grenier) fra New York til Paris, for å feire utgivelsen.

Her går det i fransk, og noen få setninger på engelsk.

Catherine Deneuve og Juliette Binoche er en fryd å se sammen på lerretet, som mor og datter.

Det er tydelig at mor og datter ikke har sett hverandre på en stund, og bokutgivelsen, med dens løgner og utelatelser, trigger en konfrontasjon mellom dem som har påvirket begge i lang tid.

Catherine Deneuve (f. 1943) briljerer i rollen som aldrende filmstjerne – som hun jo sannelig er også, i virkeligheten.

Hun fremstår som en ordentlig diva med en knusende ærlighet. Man kan nærmest forestille seg at det er slik hun oppleves i virkeligheten. Sannsynligvis er det nok en konstruert sannhet av mesterregissøren, som fungerer veldig fint i filmen.

Det er tydelig at Binoches karakter forsøker å holde moren på avstand, men mislykkes like tydelig i dette. Søken etter bekreftelse og kjærlighet er svært tilstedeværende.

Fabienne er en skuespiller til ut i fingertuppene, og det virker å ha vært vanskelig for Lumir å ha en mor som det er vanskelig å vite om uttrykker virkelige følelser, eller er i en rolle. Man kan aldri anta at hun formidler virkelig følelser, men kun driver med skuespill. Som konsekvens føler Lumir seg forsømt, og mener Fabienne har sviktet i morsrollen.

Likevel klarer Binoche og Denevue å formidle et kjærlighetsbånd mellom mor og datter, gjennom mesterlig skuespill. Det er fantastisk å se to av Frankrikes mest bejublede skuespillere sammen på lerretet for første gang. Bare dette dynamiske samspillet dem i mellom er vel verdt kinobilletten.

Ethan Hawke spiller en middelmådig og alkoholisert skuespiller, som er gift med Lumir. Han får ikke mye plass i filmen, men er troverdig når han først er på skjermen. Datteren til Lumir og Hank spilles av Clémentine Grenier, som gjør en sjarmerende rolle. Både Grenier og Hawke fungerer godt som støttespillere til hovedkarakterene, men faller naturlig nok i bakgrunnen.

Det foregår også en filminnspilling i Sannheten, hvor mye av karakterenes tid tilbringes på filmsettet. Filmen inni filmen, er et sci-fi drama hvor Fabienne har en liten rolle. Hun spiller datteren til dramaets hovedkarakter som lever ute i verdensrommet og dermed aldri aldres. Datteren får besøk av moren hvert sjuende år, og aldres (siden hun bor på jorden) mellom hvert visitt.

Mye av Sannhetens handling foregår rundt eller på settet til innspillingen, og tar gjerne litt for stor plass. Men tiden tilbragt her fungerer som en måte å observere Fabienne på. Aller best trives hun foran kamera, hvor hun kan spille på følelsesregisteret som hun ikke makter å trekke frem på privatfronten (da det ifølge henne selv er bortkastet å trekke frem disse følelsene, dersom de ikke kan benyttes i en scene).

Catherine Deneuve brilijerer i rollen som skuespilleren med divanykker.

Regissøren skildrer nok en gang familiedynamikk på en emosjonell og engasjerende måte, uten å ty til overdramatiserende grep.

Veien fra Japan til Paris kan virke skremmende lang, men Kore-eda beviser at hans tematikker kan overskride kulturelle konnotasjoner, og fremstår universelle.

Sannheten er en lav tempo film, uten på noen måte å være kjedelig. Her ulmer ting under overflaten, og mye kan uttrykkes gjennom blikk og treffende småkommentarer. Gjennom handlingsforløpet er det mange spennende og interessante samtaler mellom karakterene.

Lumir (Binoche) med ektemannen Hank (Hawke) og datteren Charlotte (Clémentine Grenier).

Sannheten er en glitrende film, som engasjerer hele veien gjennom. Samspillet mellom Binoche og Denevue er fantastisk, og løfter filmen til nye høyder.

Kore-eda har igjen truffet noen familiære nerver, som gjør at filmen sitter igjen lenge etter rulleteksten er ferdig.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
10. februar 2021
Torunn Sola

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenKino

Siste saker fra ANMELDELSE

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Sommeren ’85
Anmeldelse: The Racer