• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    • Anmeldelse: Rutete Ninja 2
    • Anmeldelse: Memory
    • Anmeldelse: Doctor Strange in the Multiverse of Madness
    • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Sannheten

KINOFILM : Sannheten

5
Karakter:

Konklusjon

Sannheten er en liten perle av en film. Interessante samtaler og fantastiske skuespillprestasjoner av Catherine Denevue og Juliette Binoche, gjør Hirokazu Kore-edas sin nyeste film verdt å få med seg!

Eksterne lenker

Anmeldelse: Sannheten
Torunn Sola
10. februar 2021

FILMFAKTA

Premiere: 12.02.2021
Originaltittel: La Vérité
Skuespillere: Catherine Deneuve, Juliette Binoche, Ethan Hawke, Clémentine Grenier
Sjanger: Drama
Regi: Hirokazu Kore-eda
Nasjonalitet: Frankrike
Aldersgrense med begrunnelse: Tillatt for alle
Denne filmen inneholder ingen scener som antas å virke skadelig på barn, og den blir derfor tillatt for alle.
Språk: engelsk/fransk
Produksjonsår: 2019
Distributør: Another World Entertainment

HANDLING

Lumir (Juliette Binoche) bor i New York med en annenrangs skuespiller (Ethan Hawke) og deres datter Charlotte. De er kommet på besøk til moren i Paris for å feire utgivelsen av hennes memoarer. Møtet, boken og filminnspillingen moren for tiden er med i, utløser et ras av følelser og minner.

Sannheten (eller La Vérité som er originaltittelen) er den japanske regissøren Hirokazu Kore-edas første film laget utenfor hjemlandet.

Kore-eda har tidligere regissert bl.a. Nobody Knows, Like Father, Like Son og Shoplifters.

Sistnevnte ble Oscar-nominert for beste utenlandske film og mottok Gullpalmen i Cannes.

Filmene hans tar ofte opp familiære temaer. Sannheten er av Kore-edas signatur; spennende familiedynamikk og menneskelige relasjoner.

Ethan Hawke og Juliette Binoche har god kjemi i filmen.

Filmen handler om sannhetene hver enkelt av oss skaper gjennom selektiv hukommelse. Ifølge Catherine Deneuves karakter kan man ikke stole på egne minner.

Sannheten viser i poetisk form én families ulike oppfatninger av samme hendelser, og hva som skjer når ulike sannheter møtes.

Den aldrende skuespilleren Fabienne (Catherine Deneuve) er i sluttprosessen av utgivelsen av sine memoarer.

Datteren Lumir (Juliette Binoche) kommer med mannen Hank (Ethan Hawke), og deres datter (Clémentine Grenier) fra New York til Paris, for å feire utgivelsen.

Her går det i fransk, og noen få setninger på engelsk.

Catherine Deneuve og Juliette Binoche er en fryd å se sammen på lerretet, som mor og datter.

Det er tydelig at mor og datter ikke har sett hverandre på en stund, og bokutgivelsen, med dens løgner og utelatelser, trigger en konfrontasjon mellom dem som har påvirket begge i lang tid.

Catherine Deneuve (f. 1943) briljerer i rollen som aldrende filmstjerne – som hun jo sannelig er også, i virkeligheten.

Hun fremstår som en ordentlig diva med en knusende ærlighet. Man kan nærmest forestille seg at det er slik hun oppleves i virkeligheten. Sannsynligvis er det nok en konstruert sannhet av mesterregissøren, som fungerer veldig fint i filmen.

Det er tydelig at Binoches karakter forsøker å holde moren på avstand, men mislykkes like tydelig i dette. Søken etter bekreftelse og kjærlighet er svært tilstedeværende.

Fabienne er en skuespiller til ut i fingertuppene, og det virker å ha vært vanskelig for Lumir å ha en mor som det er vanskelig å vite om uttrykker virkelige følelser, eller er i en rolle. Man kan aldri anta at hun formidler virkelig følelser, men kun driver med skuespill. Som konsekvens føler Lumir seg forsømt, og mener Fabienne har sviktet i morsrollen.

Likevel klarer Binoche og Denevue å formidle et kjærlighetsbånd mellom mor og datter, gjennom mesterlig skuespill. Det er fantastisk å se to av Frankrikes mest bejublede skuespillere sammen på lerretet for første gang. Bare dette dynamiske samspillet dem i mellom er vel verdt kinobilletten.

Ethan Hawke spiller en middelmådig og alkoholisert skuespiller, som er gift med Lumir. Han får ikke mye plass i filmen, men er troverdig når han først er på skjermen. Datteren til Lumir og Hank spilles av Clémentine Grenier, som gjør en sjarmerende rolle. Både Grenier og Hawke fungerer godt som støttespillere til hovedkarakterene, men faller naturlig nok i bakgrunnen.

Det foregår også en filminnspilling i Sannheten, hvor mye av karakterenes tid tilbringes på filmsettet. Filmen inni filmen, er et sci-fi drama hvor Fabienne har en liten rolle. Hun spiller datteren til dramaets hovedkarakter som lever ute i verdensrommet og dermed aldri aldres. Datteren får besøk av moren hvert sjuende år, og aldres (siden hun bor på jorden) mellom hvert visitt.

Mye av Sannhetens handling foregår rundt eller på settet til innspillingen, og tar gjerne litt for stor plass. Men tiden tilbragt her fungerer som en måte å observere Fabienne på. Aller best trives hun foran kamera, hvor hun kan spille på følelsesregisteret som hun ikke makter å trekke frem på privatfronten (da det ifølge henne selv er bortkastet å trekke frem disse følelsene, dersom de ikke kan benyttes i en scene).

Catherine Deneuve brilijerer i rollen som skuespilleren med divanykker.

Regissøren skildrer nok en gang familiedynamikk på en emosjonell og engasjerende måte, uten å ty til overdramatiserende grep.

Veien fra Japan til Paris kan virke skremmende lang, men Kore-eda beviser at hans tematikker kan overskride kulturelle konnotasjoner, og fremstår universelle.

Sannheten er en lav tempo film, uten på noen måte å være kjedelig. Her ulmer ting under overflaten, og mye kan uttrykkes gjennom blikk og treffende småkommentarer. Gjennom handlingsforløpet er det mange spennende og interessante samtaler mellom karakterene.

Lumir (Binoche) med ektemannen Hank (Hawke) og datteren Charlotte (Clémentine Grenier).

Sannheten er en glitrende film, som engasjerer hele veien gjennom. Samspillet mellom Binoche og Denevue er fantastisk, og løfter filmen til nye høyder.

Kore-eda har igjen truffet noen familiære nerver, som gjør at filmen sitter igjen lenge etter rulleteksten er ferdig.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
10. februar 2021
Torunn Sola

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once

Jon Smeland Olsen17. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Rutete Ninja 2

Joachim Eikeri14. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Memory

Jon Smeland Olsen10. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Doctor Strange in the Multiverse of Madness

Magnus Meling5. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel

Joachim Eikeri4. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Villmenn

Joachim Eikeri21. april 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Vangelis er død
    DØDSFALL19. mai 2022
  • Hvorfor får filmer oss til å gråte, skvette og juble
    19. mai 2022
  • To år etter blir det krigsfilmpremiere
    FILMLANSERING19. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix skrekk spenning thriller Star Wars superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Villmenn
    ANMELDELSE21. april 2022
  • Trailer: Krigsseileren
    TRAILER11. mai 2022
  • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
    ANMELDELSE4. mai 2022
  • Kampen om kinogodtet fortsetter. Noen norske kinosjefer ønsker å nekte kundene å ta med medbragt.
    KINOBRANSJEN22. april 2022
  • Vangelis er død
    DØDSFALL19. mai 2022
  • Hvorfor får filmer oss til å gråte, skvette og juble
    19. mai 2022
  • To år etter blir det krigsfilmpremiere
    FILMLANSERING19. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Sommeren ’85
Anmeldelse: The Racer