• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    • Anmeldelse: Blackbird
    • Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation
    • Anmeldelse: Spionens kone
    • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Sanctorum

KINOFILM : Sanctorum

5
Karakter:

Konklusjon

For undertegnede var dette en overveldende og annerledes filmopplevelse som jeg anbefaler. Spørsmålet er bare hvor man kan få sett filmen. Det kan man under Film fra Sør 2020-festivalen i Oslo.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Sanctorum
Anne Helen Houg
Anne Helen Houg
20. oktober 2020

FILMFAKTA

Premiere: 2. november 2020, Film Fra Sør 2020
Skuespillere: Erwin Antonio Pérez Jiménez, Nereyda Pérez Vásquez, Virgen Vázquez Torres, Javier Bautista González, Damián D. Martinez
Sjanger: Drama, Fantasy
Regi: Joshua Gil
Nasjonalitet: Qatar / Den dominikanske republikk / Mexico
Aldersgrense med begrunnelse: 15 år
Filmen inneholder realistiske skildringer fra krig og i stor grad angstskapende stemning. Den får derfor 15-årsgrense.
Språk: Spansk
Produksjonsår: 2019

HANDLING

Vi presenteres for et fattig urfolksamfunn i Mexico som produserer marihuana for de beryktete narkotikakartellene i landet. De står fanget i midten av den pågående narkokrigen mellom myndighetene og kartellene – en konflikt som kun har eskalert det siste tiåret – og filmen skildrer hvordan krigen rammer de stadig mer neglisjerte urfolkssamfunnene.

Hvordan kan man filme det usynlige? I denne filmen prøver man på det, og det lykkes temmelig godt!

Det har blitt sagt om Sanctorum at den er et «kall for fred og harmoni i vårt land.» Og Mexico trenger virkelig det.

Sanctorum er en film om krig, tap, åndelighet, en honnør til bonden og et bud om verdens ende.

For de som fortviler over hvorvidt menneskeheten ødelegger seg selv, hverandre og kloden, så er dette en vakker, men urovekkende fabel.

For her ender alle i samme båt. Soldater, bønder, barn og kvinner – alle er vi like.

En scene fra Sanctorum.

Med tanke på konnotasjonene fra naturen, skogene, brannene, bøndenes vanskeligheter, regjeringens uaktsomhet overfor urfolkssamfunn og deres sårbare status i dagens verdens, presenteres en kompakt montasje som knytter dem alle sammen.

Josua Gil, kjent for La Maldad (2015) og Violentos Recuerdos (2007) gir oss en ny filmopplevelse under Film fra Sør-festivalen 2020 i forbindelse med deres fokus på meksikansk film.

Det er ingen sterk historiefortelling som løfter denne filmen for meg, men overveldende bruk av stillhet, lyd og en annerledes men effektiv kameraføring.

En scene fra Sanctorum.

Regissøren blander det hedenske og det bibelske på en fin måte og det meksikanske urfolkets folklore. Det er en grunn til at den har inspirert vår halloweenfeiring.

At Gils er dyktig på kinematografi er tydelig her han mesterlig følger kontemplative fargepaletter for å forsterke stemningene i filmen.

De fantastiske lydeffektene, som inkluderer minimalt med bakgrunnsmusikk, de skarpe skuddene fra skytevåpen, rasling av blader, klagen fra himmelen ledsaget av den tilsynelatende uhørte lyden av trompeten og den illevarslende fortellerstemmen er laget av Sergio Diaz (som er kreditert for filmer som Roma og Pan’s Labyrint).

En scene fra Sanctorum.

Til sammen gir de filmen en uhyggelig kvalitet. Med sitt fantastiske første skudd av den nydelige himmelen etterfulgt av en hjemsøkende, hviskende røst gir seerne en gruvekkend,  men dog vakker stemning.

En liten by ligger i utkanten av krigen mellom militæret og narkokartellene og i sentrum av denne finnes en fire år gammel gutt.

Gutten har en ømhet over seg og når han gråter er det vanskelig å ikke gråte med ham. Fireåringen representerer menneskeheten, som alltid er på jakt etter noe, han er tapt, men samtidig ledsaget av naturen og dens egne følelser og tanker. Han er skjør, men modig. Et barns skrik inn i skogen, for å returnere moren som har forsvunnet, utløser naturens vrede på en ganske utenkelig, men metaforisk troverdig måte i vår nåværende miljøkrise.

En scene fra Sanctorum.

Hvis man har sett Aronofskys mother! (2017) , ville man vite hvor langt Moder Jord kan gå for å beskytte barna sine, og denne metaforen ser ut til å falle på plass i Gils verden.

Når man ser på Sanctorum, vil man lett bli minnet om vanskeligheter, fattigdommen og sorgen som er skildret i Brian Desmond Hurst-filmen Riders to the Sea“(1935).

I likhet med Riders to the Sea, er det en vàr uro og noen illevarslende skyer på himmelen over dette samfunnet.

En scene fra Sanctorum.

De korte dialogene som avslører landsbyboernes knipe, de revolusjonerende leksjonene som ble undervist i klassen til de unge studentene og de korte meldingene på det trådløse mobilnettet, er alle et tegn på Gils visjon.

Det er veldig lite å spille på med handlingen og et enda smalere rom for karakterutvikling fordi ingen individuelle karakterer eller verdslige scenarier i denne filmen er viktig.

Naturen er den samlende tråden som gjør filmopplevelsen til en enhet som utvikler seg og til slutt overvelder meg.

En scene fra Sanctorum.

Å se en film om narkovolden i Mexico som ikke er avhengig av den levende skildringen av menneskelig brutalitet, men som heller fokuserer på den mystiske kontrollen naturen har over livene til disse sårbare menneskene med spirituell tro, er en uvant opplevelse. Man er snarere vant til visuelle medier som forherliger den makabre brutaliteten som kartellene påfører landet.

Selv om denne filmen ikke ser ut til å være en lett fordøyelig sak, er den absolutt verdt tiden og energien. Spesielt for de som er villige til å se utover stereotypene knyttet til denne sjangeren. Denne filmen ligger i drama og fantasysjangeren og den gir en stemme til de som ikke har en. Både natur og urfolk  ber om handling ellers varsles en katastrofe.

Til tross for at familiene i denne fjellbygda lever farlig så kan man bare ane alle drapene. Men frykten deres, den følte jeg! En film som gir Halloweenstemning til de som er lei skumle filmer av det forutsigbare slaget.

Sanctorum vises under Film fra Sør 2020 den 2. november 2020.

 

En scene fra Sanctorum.

 

Relaterte sakerdramaeventyrFestivalMexico
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
20. oktober 2020
Anne Helen Houg
Anne Helen Houg

Relaterte sakerdramaeventyrFestivalMexico

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Det finnes ingen djevel

Anne Helen Houg20. april 2021
Les mer

Anmeldelse: Blackbird

John Berge13. april 2021
Les mer

Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation

Kaisa Waldenstrøm Breiland13. april 2021
Les mer

Anmeldelse: Spionens kone

Torbjørn Grav4. april 2021
Les mer

Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya

Anne Helen Houg26. mars 2021
Les mer

Anmeldelse: Zack Snyder’s Justice League

Matias Kjølstad24. mars 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Go west! Vi tar en titt på westernfilm-sjangeren
    FILMHISTORIKK21. april 2021
  • Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten
    KINOLEVERANDØR21. april 2021
  • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    ANMELDELSE20. april 2021
  • Seks nye norske dokumentarer til Haugesund
    FESTIVAL20. april 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm Oscar animasjon

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney med ny nesestyver overfor kinoene
    KINOBRANSJEN24. mars 2021
  • Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022
    KINOBRANSJEN25. mars 2021
  • Ny trailer: Fast & Furious 9
    TRAILER16. april 2021
  • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    ANMELDELSE26. mars 2021
  • Go west! Vi tar en titt på westernfilm-sjangeren
    FILMHISTORIKK21. april 2021
  • Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten
    KINOLEVERANDØR21. april 2021
  • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    ANMELDELSE20. april 2021
  • Seks nye norske dokumentarer til Haugesund
    FESTIVAL20. april 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Et glass til
Anmeldelse: Relic