• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Røverdatter

KINOFILM : Røverdatter

5
Karakter:

Konklusjon

På et tidspunkt spør faren Sofia om hvorfor hun lager denne filmen. Hun svarer «kanskje fordi jeg hadde behov for en sånn film når jeg var liten? Fordi jeg var ulik alle andre.» Jeg er enig med Sofia. Det er et behov for en slik film. Det er et behov for denne filmen, en film som fanger det komplekse forholdet mellom en far med rusproblemer og hans datter som forsøker å hjelpe ham, et forhold fylt med frustrasjon, sinne, urolighet, men også dyp kjærlighet. Sofia Haugan har fanget noe med denne filmen – ikke bare seg selv og hennes far, men også noe universelt.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Røverdatter
Aleksander Koren
Aleksander Koren
13. mars 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 16.03.2018
Sjanger: Dokumentar
Medvirkende: Sofia Haugan, Kjell Magne Haugan, Trude Didriksen, Magnus Tombre Bøhn
Regi: Sofia Haugan
Manus: Sofia Haugan
Produsent: Carsten Aanonsen
Nasjonalitet: Norge
Språk: Norsk
Lengde: 1 t. 25 min.
Distribusjon: Indie Film
Aldersgrense: 12 år.
Begrunnelse: Ustabile voksne og nærgående skildringer av rusmisbruk.

HANDLING

Sofia tar opp kontakt med faren som slippes ut fra et 19-måneders langt fengselsopphold, og kjemper for å hjelpe han mot et bedre liv.

Røverdatter er en svært interessant dokumentar og en imponerende debutfilm signert Sofia Haugan, som handler om Sofias kamp for å hjelpe sin rusavhengige far mot et bedre liv.

Røverdatter er en intim og nærgående film, både i dens behandling av tematikken – i og med at dette handler om båndet mellom en far og en datter, hvor datteren forsøker å hjelpe og forstå farens problemer – og i filmens billedlige kvaliteter, som blir forsterket av dette far-datter-forholdet, hvor bildene, på grunn av de involvertes tette bånd, kan tillate seg å tilnærme seg på virkelig nærgående vis, som når faren i åpningen av filmen ligger på gresset i en park, med kameraet på bakkenivå svært tett på ansiktet hans, mens Sofia spør han ut om hvorfor han begynte med dop i utgangspunktet. Faren reiser seg opp, og vi hører Sofia be ham legge seg ned igjen fordi det blir «et fint bilde.»

Faren får også beskjed om å filme seg selv: «jeg har ikke tid til å henge med deg hele tiden» sier Sofia. I dette oppstår noen av filmens mest interessante øyeblikk i det faren filmer seg selv i leiligheten sin, drikkende, dansende og et interessant øyeblikk hvor han holder et lekegevær mot kameraet og later som han er en skuespiller – «den fortjener jeg grammy for.»

Kjæresten filmer Sofia under hennes bursdagsfest frem til hun mottar en telefonsamtale og stemningen tydelig demper seg: «er det på’n igjen?» spør kjæresten og fortsetter med å si at det må være vanskelig å forholde seg til slike ting på sin egen bursdag. I dette øyeblikket, som bare er et kvarters tid inn i filmen, begynner strukturen å åpenbare seg: filmen veksler mellom at Sofia filmer far, at kjæresten filmer Sofia og far, at far filmer seg selv, at Sofia blir filmet av kjæresten. Alle disse scenene er en del av en større helhet, nemlig et sårt forhold mellom en datter og hennes far, og det er nettopp dette som gjør Røverdatter til en interessant utforskning og spennende film. Det vi får ta del i er ekte liv og ekte følelser.

Noen av disse ekte følelsene kommer i form av nærbilder på Sofias ansikt i det hun må hjelpe faren sin med ting de som ikke har vært rundt rusmisbrukere knapt kan forestille seg. I en sekvens har faren mistet nøklene til leiligheten sin. I det de går gjennom ryggsekken han har med seg finner Sofia en rekke stjålne ting, men ingen nøkler. Derfor må de gå til en annen person som faren har besøkt og lagt igjen nøklene sine hos, som også åpenbart sliter med dop. Der får Sofia vite at en hund som faren har gitt henne tilhører denne tredje personen. Nærbildet av Sofias ansikt i det hun setter seg ned mens to de andre raver rundt er slående, og er på mange måter et slags høydepunkt i filmen.

Norsk dokumentarfilm har lenge vært preget av at de kvinnelige filmskaperne utmerker seg som nye og friske stemmer i feltet, kanskje som et resultat av at det er lettere å finansiert dokumentarfilmer fremfor fiksjonsfilmer grunnet den skjeve maktbalansen i filmindustrien. Sofia Haugan fører seg nå i inn i denne rekken av interessante stemmer i norsk dokumentarfilm med dette bidraget Røverdatter.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
13. mars 2018
Aleksander Koren
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)

Magnus Meling5. mars 2021
Les mer

Anmeldelse: The Racer

Anne Helen Houg18. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sannheten

Torunn Sola10. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sommeren ’85

Anne Helen Houg8. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sound of Metal

Preben Lillebø Rongve4. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Nytt kinoteknisk selskap skal jobbe sammen med Kulturmeglerne
    NYTT OM NAVN9. februar 2021
  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Utøya: 22. juli
Anmeldelse: Lady Bird