• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Rogue One: A Star Wars Story

Rogue One: A Star Wars Story står seg til en sterk femmer, mener vår anmelder.

KINOFILM : Rogue One: A Star Wars Story

5
Karakter:

Konklusjon:

Star Wars-fansen vil bli svært tilfredstilt av denne filmen!

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Rogue One: A Star Wars Story
John Berge
13. desember 2016

FILMFAKTA

Rogue One: A Star Wars Story
Norgespremiere:
14.12.2016
Sjanger: Action / Eventyr / Sci-Fi
Skuespillere: Ben Mendelsohn, Felicity Jones, Mads Mikkelsen, Alan Tudyk, Forest Whitaker
Regi: Gareth Edwards
Manus: Chris Weitz
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Produksjonsselskap: Lucasfilm, Walt Disney Pictures
Distribusjon: The Walt Disney Company Nordic
Produksjonsår: 2016
Lengde: 2 t. 13 min.
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Store mengder med actionvold i et science-fiction univers gjør at filmen får 12-årsgrense.
Lyd: Dolby Atmos og 7.1-versjon
Bilde: 3D-versjon (2K) og 2D-versjon

HANDLING

Rogue One: A Star Wars Story forteller historien om hvordan en gruppe usannsynlige helter går sammen for å gjennomføre det dristige og tilsynelatende umulig oppdraget; å stjele planene for det ultimate masseødeleggelsesvåpenet. Hovedrollen er Jyn Erso (Felicity Rose Hadley Jones).

 

Den første såkalt enkeltstående Star Wars-filmen har haugevis av referanser til filmserien og er en episodefilm god som noen.

Men forskjeller fra filmene som «henger sammen» er det selvsagt. La deg dog ikke lure!

Denne historien henger veldig sammen med den første Star Wars-filmen, Star Wars (1977), senere omdøpt til Star Wars: Episode IV – A New Hope – uten at jeg skal røpe så veldig mye mer enn det.

Man får ikke den tradisjonelle startsekvensen med en skråstilt tekst. Filmmusikken til Michael Giacchino stjeler bare kledelig beskjedent fra kildematerialet til John Williams, ganske sikkert med vilje. Og til forskjell fra de øvrige filmene så er man her ikke bundet av heltenes skjebne for evig og alltid. Dessverre, vil noen si. Heldigvis og enda mer realistisk, vil igjen andre hevde.

Vellaget – så det holder – er det så visst! Regissør Gareth Edwards (41) var ikke en gang født da Star Wars-skaper George Lucas begynte å skrive ned sin episke romopera, i januar 1973.

Men Edwards – med et toppteam av filmskapere fra Lucasfilm/Disney i ryggen – har hatt alle de hjelpemidlene som Lucas sikkert ville ha gitt alt for å ha på 70-tallet.

Likevel er det nettopp den gode følelsen av original-Star Wars man her åpenbart har siktet seg inn på for alt det er verdt.

Og de har lykkes i ekstremt stor grad. Filmen er nesten irriterende perfekt! Det skal nesten ikke gå an, blir man sittende og tenke.

Her er det minste lille detalj utsøkt. Referansene både til originalfilmen og The Empire Strikes Back (1980) – av mange regnet som den beste i serien – er upåklagelige. Dette er alt fra handling, kostymer, replikker, handlingsforløp og ikke minst kinematografi.

Etter ett påsyn føler man behov for å løpe hjem og sette på Blu-ray-en av «neste» episode, altså 1977-filmen. For dette virket da veldig som en episode tre, før fire, om det da ikke hadde seg slik at episode tre-filmen faktisk var laget. Som den jo er!

Filmfotograferingen er gjort med Ultra Panavision 70 – og dette brede, lekre uttrykket kler filmen perfekt.

HERLIG SKURK: Ben Mendelsohn som Dødsstjerne-sjefen Orson Krennic.

HERLIG SKURK: Ben Mendelsohn som Dødsstjerne-sjefen Orson Krennic.

Denne enkeltstående filmen utmerker seg også med at vi ikke ser noen jedier i aksjon, med unntak av selveste sjefsskurken Darth Vader i et par uforglemmelige scener.

For de vel bevandrede i Star Wars-universet er jedier skapningene som behersker «kraften» («the force»), enten den er god eller ond. Men «kraften» er likevel et viktig element i historien, som en religiøs overbevisning for opprørerne som kjemper mot det nye imperiet.

Denne åttende Star Wars-filmen henter i rikt monn fra seriens gullgruver, men pløyer også ny mark i form av dypere personskildringer, det være seg om karakteren er på den ene eller den andre siden.

Australske Ben Mendelsohn er et herlig tilskudd til Star Wars-universet, som den ambisiøse Dødsstjerne-sjefen Orson Krennic, og i tospann finner vi hans motvillige kampfelle, Galen Erso – hvor danske Mads Mikkelsen spiller sitt livs rolle. Tross få scener, er han hundre prosent overbevisende. Det eneste som er synd er at vi ikke får flere scener av ham i aksjon som vitenskapsmann.

HELTINNEN: Felicity Rose Hadley Jones i rollen Jyn Erso er filmens store karakter.

HELTINNEN: Felicity Rose Hadley Jones i rollen Jyn Erso er filmens store karakter.

Skywalker-familien er nesten fraværende i Rogue One. Fokuset er nettopp på Galen Erso og hans familie. Det nye stjerneskuddet heter Felicity Rose Hadley Jones, i rollen som Ersos datter, Jyn Erso. Med årene er vi blitt vant til sterke kvinneskikkelser, og Jyn Erso føyer seg pent inn i rekken. Her gir jeg et stort pluss for en troverdig skildring av hennes vei mot finalen i filmen.

Fotorealismen er sterk, og langt unna nivået i originalfilmene fra 1977-1983 – grunnet teknologiske forbedringer. Det er derfor ekstra rørende å se hvordan man i Rogue One forsøker å være et sjarmerende bindeledd til disse filmene, spesielt i den forventede stjernekrigscenen, med nærbilder av rompilotene og deres replikkutvekslinger. Men også med fotograferingen, utsnittene og stjerneskipsmodellene. Det oppleves ikke «digitalt» på noe tidspunkt, selv om man er vel vitende om at det rent faktisk er det mange steder.

Men noe er digitalt! Peter Cushing er gjenskapt etter sin død i rollen som guvernør Tarkin. En annen legendarisk karakter – jeg skal ikke røpe hvem – er også en «våt digital drøm». Og sannelig anerkjennes også George Lucas’ Star Wars: Episode III Revenge of the Sith, blant annet med Bail Organa-karakteren spilt av Jimmy Smits.

Roboter? Ja, visst! En ny sjarmør selvsagt i form av K-2SO med stemme av Alan Tudyk, og se også opp for en kort gjesteopptreden fra noen andre kjenninger.

Hvis de kommende Star Wars-filmene – som vi skal bli servert årlig, hhv. en episode-film og så en enkeltstående film – holder dette nivået, tror jeg verken fans eller den gjengse kinogåer står i fare for å bli lei av den endeløse stjernekrigingen.

BAND OF BROTHERS: Opprørene ut fra en klassisk opprørsbase, slik vi kjenner de fra originalfilmene.

BAND OF BROTHERS: Opprørene ut fra en klassisk opprørsbase, slik vi kjenner de fra originalfilmene.

Filmen ble sett under den offisielle pressevisning i sal Tancred, Filmens hus, i Oslo tirsdag 13. desember 2016, med 3D-bilde og 7.1.-lyd. Distributøren kunne dessverre ikke vise filmen med Dolby Atmos-lyd, som den heldigvis vil foreligge i hos de kinoene som har dette lydsystemet installert i sine saler. Filmen er konvertert til 3D i postproduksjon. 

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
13. desember 2016
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • Kinoene spente på Rogue One: A Star Wars Story 12.12.2016
  • Nå starter billettsalget til Rogue One: A Star Wars Story 20.11.2016
  • Ny trailer: Rogue One: A Star Wars Story 14.10.2016
  • Traileranalyse: Rogue One: A Star Wars Story 07.04.2016
  • Anmeldelse: Mission Impossible – Rogue Nation 02.08.2015

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Trailer: Evil Dead Rise
    TRAILER5. januar 2023
  • Anmeldelse: La elva leve
    ANMELDELSE16. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Evolution
Anmeldelse: Passengers