• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Reisen til Yoshino

KINOFILM : Reisen til Yoshino

3
Karakter:

Konklusjon

Reisen til Yoshino tilbyr fortryllende bilder av det japanske skoglandskapet, men der stopper engasjementet. Filmens handling er forvirrende, med et manglende og klisjefylt manus, hvor det tilbys lite karakterengasjement eller innlevelse.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Reisen til Yoshino
Torunn Sola
Torunn Sola
25. april 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 26.04.2019
Originaltittel: Vision
Sjanger: Drama
Skuespillere: Juliette Binoche, Masatoshi Nagase, Takanori Iwata, Mari Natsuki
Regissør: Naomi Kawase
Manus: Naomi Kawase
Produsent: Naomi Kawase, Marianne Slot
Foto: Arata Dodo
Musikk: Makoto Ozone
Nasjonalitet: Frankrike, Japan
Språk: Engelsk/Japansk
Lengde: 1 t. 45 min.
Produksjonsår: 2018
Produksjonsselskap: KumieSlot Machine
Distribusjon: Fidalgo Filmdistribusjon
Aldersgrense: 9 år
Begrunnelse: Denne filmen har partier med utrygg stemning og skildrer enkelte dramatiske hendelser. Den får derfor aldersgrense 9 år.

HANDLING

Jeanne (spilt av Juliette Binoche) har reist til Japan for å lete etter en sjelden urt. Der møter hun en skogvokter som hjelper henne med letingen, men også med å utforske deler av sin egen fortid.

Naomi Kawase er en av Japans fremste regissører, og hennes forrige film Under kirsebærtrærne (2015) var en utrolig sjarmerende og vakker film. I Reisen til Yoshino tilbys det samme høye kinematiske nivå, men mangler både sjarmen og karakterinvolveringen som hennes forrige film tilbød.

Vision er filmens originaltittel og henviser til en særdeles sjelden plante eller sopp som frigjør sporer kun hver 997 år og kan kurere smerte. Den franske journalisten Jeanne (Juliette Binoche) reiser til Japan på jakter etter denne sjeldenheten. Her møter hun skogvokteren Satoshi (Masatoshi Nagase) og de to utvikler en romanse. Vi følger paret i en enfoldig, men pittoresk historie som utspiller seg i en eldgammel japansk skog med overnaturlige elementer.

Juliette Binoche er en fantastisk skuespiller som har et bredt rollegalleri. De siste årene har hun spilt i blockbustere som Godzilla (2014) og Ghost in the Shell (2017), til smalere filmer som Let the Sunshine In (2017) og Sils Maria (2014).

Selv om den franske stjernen ikke nødvendigvis vil garantere et massivt billettsalg, bør hennes tilstedeværelse gjøre Reisen til Yoshino mer markedsførbar enn den gjennomsnittlige Kawase-filmen. Særlig siden mange av regissørens filmer virker å bli satt opp på festivaler som Cannes og Toronto (denne premierte på sistnevnte), på hjemmemarkedet og noen få andre steder.

I Reisen til Yoshino presenteres vi fra første filmramme fantastiske, idylliske bilder av det japanske landskapet som er så fortryllende at man i starten nærmes blendes av skjønnheten bildene viser. Nærbilder og totalbilder av blader, trær, vann osv. er en rød tråd gjennom hele filmen, men det er går en grense for hvor lenge slike repetitive bilder kan holde på interessen. Særlig når filmen ikke har en handling det er lett å gripe.

Man får følelsen av at filmen forsøker å fortelle masse gjennom lite dialog, men her klarer ikke naturbildene formidle det som trengs. Mangel på dialog og i det hele tatt fokus på karakterene gjør det vanskelig å utvikle noe særlig forhold eller empati til karakterene. I tillegg gjøres det sporadiske hopp frem og tilbake i tid som forvirrer mer enn det engasjerer.

Filmens saktegående tempo opprettholdes gjennom filmen, men siden handlingsforløpet er ubegripelig og karakterengasjementet er fraværende oppleves filmen med en spilletid på 1 time og 45 minutter uendelig langdryg. Jeg tror filmen hadde fungert bedre som kortfilm enn en spillefilm.


Selv om Binoche og Nagase er overbevisende og dyktige skuespillere som krever oppmerksomhet, og den idylliske settingen er beroligende å observere, vil det soporiske tempoet og insisterende miljøvernet, blandet med halvmystiske utsagn om livssykluser og drømmer bli litt for mye for de fleste. Reisen til Yoshino er dessverre en film som går i glemmeboken før rulleteksten er ferdig.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenKinospillefilm
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
25. april 2019
Torunn Sola
Torunn Sola

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenKinospillefilm

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Racer

Anne Helen Houg18. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sannheten

Torunn Sola10. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sommeren ’85

Anne Helen Houg8. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sound of Metal

Preben Lillebø Rongve4. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • King Oscar kino legges ned
    25. februar 2021
  • Paramount+ vil koste 69 kroner
    VOD (KLIKKEFILM)25. februar 2021
  • Nå krymper også Paramount kinovinduet
    FILMLANSERING25. februar 2021
  • 452.000 kroner til seks kinoer
    KINODRIFT24. februar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Terje tror på bedre tider for kinobransjen
    KINOLEVERANDØR29. januar 2021
  • Star gir Disney+ mer voksent innhold
    VOD (KLIKKEFILM)28. januar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • King Oscar kino legges ned
    25. februar 2021
  • Paramount+ vil koste 69 kroner
    VOD (KLIKKEFILM)25. februar 2021
  • Nå krymper også Paramount kinovinduet
    FILMLANSERING25. februar 2021
  • 452.000 kroner til seks kinoer
    KINODRIFT24. februar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Avengers: Endgame
Anmeldelse: The Curse of La Llorona