• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Red Sparrow

Jennifer Lawrence som Dominika Egorova i Red Sparrow.

KINOFILM : Red Sparrow

4
Karakter:

Konklusjon

Jennifer Lawrence er «a sight to behold» i denne spionthrilleren som leverer på mange plan. Men den lugger litt! Ganske mye faktisk, men en firer fortjener den.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Red Sparrow
John Berge
John Berge
3. mars 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 02.03.2018
Sjanger: Action Thriller
Skuespillere: Joel Edgerton, Jennifer Lawrence, Charlotte Rampling, Jeremy Irons, Mary-Louise Parker, Ciarán Hinds
Regi: Francis Lawrence
Manus: Eric Warren Singer og Justin Haythe
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 2 t. 19 min.
Produksjonsår: 2018
Produksjonsselskap: Chernin Entertainment Film Rites
Distribusjon: Twentieth Century Fox Norway
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Filmen inneholder flere torturscener og brutale draps- og voldsskildringer. Den får derfor 15-årsgrense.

HANDLING

En russisk ballettdanserinne, Dominika Egorova, får karrieren ødelagt da kjæresten og hans elskerinne ødelegger for henne. Dominika hevner seg, men hennes syke mor og hun får problemer når ballettinstitusjonen ikke lenger vil betale for leilighet og medisin. Dominikas onkel er høyt oppe i den russiske etterretningstjenesten og tilbyr seg å hjelpe. Før hun vet ordet av det er Dominika fanget i hans nett, som en spurv …

(Handlingsreferat av John Berge.)

Det er sannelig mye lekkert – og grusomt – å se og høre på i denne spionthrilleren, men ikke alt glir like raskt ned som russisk vodka.

Bli med inn i et filmunivers som nesten like godt kunne vært gjort til en 80-talls-kald krigsthriller.

Hvor russerne og amerikanerne fortsatt kjemper som om kommunismen er like blodrød og hvor kjønnsrollemønstret er hardt definert.

Hvorfor la de ikke handlingen til 80-tallet, like godt? Det fatter jeg ikke.

Jennifer Lawrence, som nå er blitt 27 år, har aldri vært lekrere på film enn i denne Francis Lawrence-regisserte spionpastisjen.

Francis Lawrence lagde de tre siste The Hunger Games-filmene med Jennifer (nei, de er ikke i slekt, tross samme etternavn), men jeg tror nok målgruppen for Red Sparrow er mer i Constantine og I Am Legend-publikumsgruppen.

Dog, det begynner å bli lenge siden 2005 og 2007, da de to nevnte filmene var på kino.

Jennifer Lawrence som Dominika Egorova og Joel Edgerton som Nate Nash i en scene fra Red Sparrow.

Jeg ville så gjerne digge denne filmen, da jeg elsker sjangeren, og det er mye å glede seg over her. Men også mye som er dumt og nesten parodisk.

For problemet er bare at det er så altfor mye som «lugger» i mine ører og øyne.

Det er rett og slett for mange irritasjonsmomenter, som trekker ned gleden av å se en film som skiller seg ut ved at den rett og slett prøver å være tradisjonell og ikke hypermoderne.

Det er lange tagninger, sakte klipperytmer og en herlig lydmiks som gir følelsen av atmosfæren i Russland og Ungarn (samt en miniscene i London).

Komponist James Newton Howard har tatt filmens grunntema med ballett og klassisk musikk (ja, selv Edvard Grieg nevnes og spilles) og laget det som på mange måter føles som nesten en slags 70-talls mysteriethriller.

Det er og blir latterlig, når man begynner å tenke over det, at det snakkes engelsk når karakteren eksempelvis er tysk nazist eller russisk kommunist. Dette er vi jo med årene vant til i atskillige filmer. Men av forståelige kommersielle grunner så kan man akseptere det. Og her gjør godeste Jennifer en for det meste god jobb med snasen russisk-engelsk aksent, som i alle fall gir en større troverdighet til at hun faktisk er russisk ballerina.

Hun har en meget vanskelig rolle. Ikke bare skal hun løfte og bære hele filmen, men hun skal også få oss til å tro at hun som Dominika Egorova – på rekordtid – kan bli utspekulert spionkvinne. Med kroppen som viktigste våpen!

Her må man virkelig ta suspension of disbelief i bruk. Bare akseptere det. Heldigvis er hun ikke fullbefaren med slag, spark og våpen.

Onkel møter spurven: Matthias Schoenaerts som Ivan Dimitrevich Egorov og Jennifer Lawrence i en scene fra Red Sparrow.

Filmen er spekket med herlige støtteskuespillere: Jeremy Irons, Joel Edgerton, Matthias Schoenaerts, Ciaran Hinds, Joely Richardson, Charlotte Rampling og en aldeles herlig Mary-Louise Parker. Overbevisende som beruset amerikansk diplomat, men ikke like overbevisende at hun selger hemmeligheter på floppydisc. Eh, seriøst … i 2018? Og så sitter vår heltinne der og «liksom» skal sjekke floppydiskene på en flat bærbar PC. I think not.

Enkeltscener er helt utsøkte, og jeg liker at filmen tar seg tid, det er ikke et hesblesende tempo.

Men sett i en helhetlig sammenheng blir det nesten latterlig å se scene etter scene etter scene hvor protagonist Dominika røyker, eller hvor ofte hun faktisk må, vil eller kan «bruke kroppen» sin for å oppnå et eller annet. Det er altfor mange nesten identiske scener, slik at effekten utvannes og det blir direkte tåpelig. Ja, vi vet hun er stresset, ja, russerne røyker, ja russerne drikker vodka som om det var vann, og ja, hun vet å bruke kvinnelig list … Eh, vi vet det nå. Takk, takk. Og så var det denne aksenten som smøres tjukt på alle russerne da …

Som en effektiv thriller skal helst både karakterene, og vi som publikum, bli rundlurt, og ja, det blir vi i stor grad.

Det største mysteriet er derimot hvordan Dominika kunne være så smart, så utspekulert, og en så fantastisk spion når hun egentlig var en hardtarbeidende ballettdanserinne. Men det er kanskje noe en oppfølger kan si noe om.

Forøvrig var filmen altfor mørkt projisert i kinosalen vi satt i (sal 1, supersalen, SF Kino Ski), slik virket det i alle fall på oss. Vårt syn er utmerket og vi ser 4K-innhold ofte godt kalibrert i vår OLED-baserte-hjemmekino.

Men om det var slik filmen faktisk skulle vises eller om det skyldes en teknisk avspillingsfeil har vi ikke lykkes å få rede på. Noe var i alle fall galt, og det blir nesten galt å gi filmskaperne «skylden». Men det virket tydelig at de ville få frem en mørk, skyggefull stemning gjennom hele filmen.

Obs! Det er et par alldeles grufulle torturscener i filmen, som igjen understreker at russerne er bad guys and girls, så det holder. Du vet, filmklisjéer – eller er det realisme?

Takk til SF Kino Ski for presseadgang.

 

Jennifer Lawrence som Dominika Egorova i Red Sparrow.

 

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
3. mars 2018
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
    TOPPLISTER19. januar 2021
  • Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem
    FILMPRODUKSJON19. januar 2021
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
    TOPPLISTER19. januar 2021
  • Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem
    FILMPRODUKSJON19. januar 2021
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Game Night
Anmeldelse: Revenge