• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Pinocchio

KINOFILM : Pinocchio

6
Karakter:

Konklusjon

Tro til originalmaterialet. En forunderlig og mørk eventyrfortelling som er visuelt vakker. La deg rive med og nyt sammen med hele familien.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Pinocchio
Joachim Eikeri
Joachim Eikeri
16. desember 2020

FILMFAKTA

Kinopremiere: 25.12.2020
Lengde: 125 min.
Land: Italia
Regissør: Matteo Garrone
Manus: Matteo Garrone, Massimo Ceccherini (Basert på boka av: Carlo Collodi)
Musikk: Dario Marianelli
Foto: Nicolai Brüel
Skuespillere: Federico Ielapi, Roberto Benigni, Gigi Proietti, Rocco Papaleo, Massimo Ceccherini, Marine Vacth, Paolo Graziosi, Marcello Fonte, Teco Celio, Davide Marotta, Gianfranco Gallo, Massimiliano Gallo, Alida Baldari Calabria, Maurizio Lombardi, Alessio Di Domenicantonio, Nino Scardina, Maria Pia Timo, Enzo Vetrano
Produsent: Co-production Italy-France-United Kingdom; Archimede, Recorded Picture Company (RPC), Le Pacte, RAI Cinema, Leone Film Group
Sjanger: Fantasi. Drama. Eventyr
Distributør: Fidalgo Filmdistribusjon

HANDLING

En trofast adaptasjon av den berømte historien om tredukken Pinocchio som blir levendegjort av den ensomme treskjæreren Geppetto

Dette er en annerledes vri på Pinocchio-historien enn den vi kjenner fra Disneyuniverset. Den støtter seg mer til originalmaterialet, The Adventures of Pinocchio (1883) av den italienske forfatteren Carlo Collodi.

Den nye filmversjonen av Pinocchio har et mørkt og gotisk utseende som antagelig vil frastøte enkelte, men glede andre.

Det er en annerledes barnefilm hvor enkelte mest sannsynlig vil undre seg om den i det hele tatt er for barn, mens andre vil leve seg inn i historien og nyte hvert sekund. Jeg faller i sistnevnte kategori.

Vi møter den fattige snekkeren Geppetto, spilt av Roberto Benigini, som bygger en sønn ut av tre. Han lever, han heter Pinocchio og er mesterlig spilt av Federico lelapi. Begge de to nevnte skuespillerne gjør en fremragende jobb og skaper et karismatisk bånd som varer filmen ut.

Film Review: Pinocchio

Far og sønn på vei til skolen.

Pinocchio er nysgjerrig og naiv. Veldig naiv, men hva kan forventes av en gutt av tre? Historien bringer ham ut i verden og Geppetto reiser etter for å finne sønnen sin. Her møter Pinocchio mange forskjellige skapninger. De er groteske i utseende, mørke og eventyrlige.

Mange vil nok være delt når det kommer til denne filmen. Noen vil elske den og noen vil hate den. Noen vil visuelt fryde seg mens andre vil bli skremt. Jeg faller i den første kategorien. I en verden hvor folk skal la seg krenke over det meste vil nok mange la seg «krenke» av at dette tilsynelatende er en barnefilm. Noe jeg helt klart syns den er. Samtidig som barna ikke skal skremmes til søvnløse netter er det viktig at de også får oppleve rare, mystiske og spennende eventyr. Filmen legger i alle fall til grunn for en fin prat og opplevelse sammen med barna. Så se den sammen med familien!

Jeg så filmen med mine to barn, som begge satt klistret til skjermen, trollbundet av eventyret. Vi så den på italiensk, med norsk tekst hvorav jeg leste teksten høyt for dem. Filmen er mørk og litt skummel i formatet. Min eldste på seks år hadde ingen problemer med noe av det dette. Ikke min yngste på fire år heller. Ved unntak av et sjøuhyre, en slags hai, men omtalt som en hai i den norske tekstingen, som dukker opp mot slutten av filmen. Denne skapningen syntes hun på fire år var veldig skummel. Uten om det var filmen en fryd. Både for meg og barna.

Det eneste jeg har å utsette er at jeg syntes den var litt for lang, men i og med at ingen av mine to små, som er i målgruppen, klaget på det, vil jeg ikke la denne lille detaljen ramme terningkastet. Filmens aldersgrense er seks år, og det synes jeg er passende.

Pinocchio (2020) Review | Movie - Empire

Pinocchio på skolebenken.

Det er mye moral i filmen. Og Pinocchio må lære på den harde måten. Da han ikke hører på sin far eller følger de gode rådene han får underveis, ender han opp i uheldige situasjoner han enkelt kunne vært foruten.

Han ønsker å bli en ekte gutt, noe han kunne fått oppfylt relativt tidlig i historien bare han hadde fulgt rådene fra de rundt og sin far. I og med at han ikke gjør dette ender han opp med en reise som både styrker hans karakter og gir ham verdifull lærdom.

Regissøren Matteo Garrone har latt sin nostalgiske elsk styre. Han har hatt Pinocchio som favorittbok siden han var liten og boka er sett på som en av de store litterære verk fra Italia. Italienerne er vokst opp med historien og kjenner den godt. Slik vi kan si at for eksempel Asbjørnsen og Moes eventyr-samling har preget vår barndom.

Filmen er spilt inn i Italia og laget av italienere. Og dette er nok i stor grad grunnen til at filmen klarer å fange sjelen som ligger i originalmaterialet på den måten den gjør.

En annen ting som gjør filmen så spesiell er effektene. Spesielt hvordan Pinocchio ser ut. Jeg var nesten sikker på at det var CGI som stod for mye av hans utseende, men da jeg ble oppmerksom på at det var den britiske Mark Coulier som hadde laget Pinocchios utseende ble jeg mektig imponert. Han har klart å få det til å se ut som at Pinocchio virkelig er laget av tre. Det er visuelt nydelig.

La deg imponere, eller ikke, jeg anbefaler uansett denne filmen på det varmeste.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
16. desember 2020
Joachim Eikeri
Joachim Eikeri https://www.facebook.com/joe.eik

Frilans journalist og anmelder for KINOMAGASINET.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: The Whistlers

Anne Helen Houg1. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom