• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Pinocchio (Disney+)

VOD : Pinocchio

3
Karakter:

Konklusjon:

Totalt sett er Pinocchio en grei film om du er ute etter noe som er enkelt og søtt, men ikke særlig tankevekkende eller originalt.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Pinocchio (Disney+)
Anne Helen Houg
20. september 2022

FILMFAKTA

Skuespillere: Tom Hanks, Benjamin Evan Ainsworth, Luke Evans, Cynthia Erivo, Joseph_Gordon-Levitt, Keegan-Michael_Key, Lorraine Bracco, Kyanne Lamaya, Angus_Wright
Sjanger: Fantasy / Eventyr / Drama / Familie / Komedie
Regi: Robert Zemeckis
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2022
Premiere hos Disney+: 08.09.2022

HANDLING

En dukke blir vekket til live av en fe, som gir ham i oppdrag å leve et anstendig liv for å bli en ekte gutt.

Disneys nye rett på strømme-film, Pinocchio, er som ventet visuelt overveldende med en søt historie, men uten mye dybde.

Denne tilpasningen av den klassiske Disney-historien følger den originale historien ganske tett.

Geppetto, en gammel italiensk mann, lager trebukken Pinocchio til minne om sin avdøde sønn. Han sender et ønske opp til en glinsende stjerne på nattehimmelen, som får dukken til å bli levende. Pinocchio får i oppgave å være modig, sannferdig og uselvisk, og legger ut på en reise for å bli en ekte gutt sammen med Jiminy Cricket, samvittigheten hans.

Pinocchio (stemmespilt av Benjamin Evan Ainsworth) og Tom Hanks som Geppetto.

Historien er grei den, selv om vi kjenner den godt! Disneys egen tegnefilm fra 1940 (deres andre helaftens tegnefilm) er en krystallklar referanse. Det finnes mange andre tolkninger også selvsagt av det uritalienske eventyret, senest filmen fra 2019 med Robert Benigni.

Flere ubehagelige karakterer prøver å friste Pinocchio vekk fra den rette sti, og han blir tvunget til å finne veien tilbake, veiledet av Jiminy Cricket. Det er enkelt og søtt, men mangler til syvende og sist dybde. Dette er ikke en historie som får deg til å tenke eller føle mer enn nødvendig.

Mens det er en rekke andre interessante karakterer, er det Pinocchio selv som fremstår som litt enkel. Å være naiv er én ting, men den titulære karakteren ser ikke ut til å ha noen egen personlighet. Han blir slått rundt av andre uten egen substans, selv ønsket om å være en ekte gutt blir ikke tenkt mye på. Pinocchios stemme blir spilt av Benjamin Evan Ainsworth (The Haunting of Bly Manor).

Cynthia Erivo i rollen som den blå feen.

Et av hans eneste overbevisende øyeblikk er scenen der han lyver. Løgnene gjør ham på en eller annen måte mer menneskelig, mer relaterbar og mer tredimensjonal – som en ekte gutt. Hadde de brukt mer tid på slike egenskaper, kunne filmen ha gjort et tydelig poeng rundt hva det er å være ekte og menneskelig. I stedet er det bare ett øyeblikk i filmen og Pinocchio bruker resten av den på å være en søtnos som bare blir involvert i trøbbel fordi han ikke vet bedre.

Jiminys karakter er mer interessant. Han er godt avrundet, vittig og har en jobb som er mye større enn ham selv. Det er spennende å se den lille gresshoppen takle dette oppdraget, og hans utholdenhet er inspirerende. Igjen var det potensial til å komme med et større poeng her, men det unngås. Det hadde vært fascinerende å se Jiminys selvsikre tro på å vite rett versus galt vakle. En ekte moderne tilpasning ville ha nådd flere voksne hjerter hvis vi kunne se Jiminy slite med gråsonene- spesielt siden det er så relevant i dag.

Jiminy Cricket (stemmespilt av Joseph Gordon-Levitt) er Pinocchios samvittighet.

Tom Hanks gjør en nydelig jobb som Geppetto. Aksenten hans ser ut til å veksle mellom italiensk og amerikansk, med et vennlig ansikt og rumlende stemme. Det er vanskelig å ikke elske ham som den medfølende faren han er.

Mens de andre bifigurene ikke får mye skjermtid, har hver enkelt sin sjarm. En som skiller seg ut er Fabiana, en danser i den omreisende teatertroppen Pinocchio befinner seg i. Selv om de nye sangene i filmen ikke er spesielt minneverdige, er Fabianas «I Will Always Dance» et virkelig nydelig spor.

Visuelt sett er filmen fantastisk. Selv om historien ikke klarer å gripe deg emosjonelt, holder den definitivt øynene dine på skjermen. Fra den blå feens spektakulære kjole til Geppettos intrikate treklokker.  Det er mye vakkert arbeid å glede seg over. Spesielt «gledesøya»-scenene er fascinerende – den ser både storslått og skummel ut.

Luke Evans i rollen som The Coachman.

Til slutt må man imidlertid se etter hensikten bak en ny versjon av den gamle filmen. Selv om filmen ser bra ut, tilfører ikke historien noe nytt til originalen. I stedet for å bruke moderne temaer eller perspektiver, var det eneste moderne aspektet av filmen kun noen få spøk og ordspill, som referanser til «influencers» og «Chris Pine». Geppettos klokker var fullpakket med referanser til andre Disney-karakterer, noe som er flott for en BuzzFeed-liste over påskeegg, men som ikke tilbyr mye når det gjelder det store bildet.

Veteranregissør Robert Lee Zemeckis (nå 70 år) er fortsatt en av de beste i mesterligaen og har vært en tidlig pionér innen for filmteknikk, med eksempelvis The Polar Express (2004) og A Christmas Carol (2009). Hans miks av digitalt og menneskelig her mangler derimot den virkelig gode human touch.

Relaterte sakerDisneyForsidenPinocchioTom Hanks
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
20. september 2022
Anne Helen Houg

Frilansanmelder for KINOMAGASINET siden 2020. Er privatlærer med fokus på språk og matte, og jobber for flere musikk- og filmfestivaler i Oslo.

Relaterte sakerDisneyForsidenPinocchioTom Hanks

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp: Quantumania

Matias Kjølstad22. februar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Hendelsen
Anmeldelse: Speak No Evil