• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Pig

KINOFILM : Pig

5
Karakter:

Konklusjon:

Med strålende forestillinger, sikker regi og en fengslende emosjonell kjerne i historien, belønner Pig publikum med gripende ærlighet og fantastisk filmskaping. Dette er en av årets ekte overraskelser som garantert vil engasjere publikum. Sterkt anbefalt.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Pig
Anne Helen Houg
13. januar 2022

FILMFAKTA

Premiere: 14.01.2022
Skuespillere: Nicolas Cage
Sjanger: Drama / Thriller
Regi: Michael Sarnoski
Aldersgrense med begrunnelse: 15 år
Denne filmen har en mørk stemning og inneholder enkelte realistiske og nærgående voldsskildringer. Filmen får derfor aldersgrense 15 år.
Språk: engelsk
Produksjonsår: 2021
Distributør: Another World Entertainment

HANDLING

En trøffeljeger bor alene i Oregon-ørkenen og vender tilbake til Portland for å finne personen som stjal hans elskede gris.

Grisebra film – Nicolas Cage jakter på sin stjålne kjærlighet i meditativt drama. Pig er en av de beste filmene i 2021 takket være sin gripende emosjonelle ærlighet og en fantastisk skuespillerprestasjon.

Et kjent hevnthriller-oppsett blir til noe roligere og merkeligere med en uvanlig behersket opptreden fra den store stjernen. Pig forteller historien om Rob (en fantastisk subtil Nicolas Cage), en tidligere kjent kokk som forsvant fra byen for å bli trøffeljeger i en hytte langt inne i skogen. Her lever han av å jakte på trøfler ved hjelp av sin verdifulle gris. Han selger trøflene til den unge leverandøren og vennen Amir ( flott spilt av amerikaneren Alex Wolff), som forvalter råvarer til eliterestauranter. Men en natt blir Rob angrepet av ukjente overfallsmenn og grisen hans blir kidnappet.

På papiret er det noe bevisst naivt med denne filmen – en trøffeljeger søker hevn på den som stjal grisen hans – men i Michael Sarnoskis dempede debut får Cage tid og rom til å være oppriktig atter en gang. Dette er en sjelden opplevelse for ham og en givende en for oss. Denne filmen er ikke betydelig nok til å nå opp til hans karrieretopper, men den er effektivt nok til å få oss til å lengte etter flere forestillinger av denne typen fra Cage. Det er deilig å høre ham hviske i stedet for å rope -noe han har gjort i alt for mange filmer den siste tiden.

Uten andre å stole på enn Amir, drar de to på et oppdrag til Portland for å finne grisen. Men på reisen deres oppdager Amir gradvis mer om Robs tragiske fortid og hvordan han får et nærmere forhold til han enn han hadde forventet.

Da jeg så traileren for filmen, antydet den at historien ville være lik den til John Wick (2014-2022) Det hadde jeg også forventet da det samsvarer med den vanlige arbeidsmåten til Nicolas Cage – å spille på høygir. Men regidebuten fra medforfatter/regissør Michael Sarnoski sikter mot noe langt dypere og mer introspektivt; som ikke bare har lagt en sann perle til Cages filmografi. Men fra de første scenene som er uendelig vakkert skutt – utfolder filmen seg sakte og det blir klart at dette ikke kommer til å bli den hevnthrilleren vi forventer. I stedet blir det et overraskende sørgmodig drama som handler mindre om å få grisen tilbake men mer om å få seg selv tilbake. Det hele blir en uvanlig reise som tar Cage – og oss, dypt inn i den overraskende mørke matverdenen til gentrifiserte Portland.

Når en kjent eks-kokk vender tilbake til en by overfylt med hipster-spisesteder, er han både forvirret og skuffet; men heller enn å leke med enkle mål, gir Sarnoskis oss et nyansert syn på endring, og viser hvordan byen har gått for raskt frem, men også hvordan Robin har blitt hengende i fortiden. Sarnoski prøver å få publikum inn i tankegangen til Rob mens han rusler og lunter gjennom livet sitt på et sted med antatt tilfredshet. Selv om det kan høres pretensiøst ut eller antyder arthouse-tendenser som kanskje ikke treffer det brede publikum umiddelbart, klarer Sarnoski å fordype publikum med ettertenksomt tempo og minimal men effektiv bruk av musikk.

Cage er bemerkelsesverdig behersket, og dekonstruerer delikat – i større gad enn det vi har forventet av ham. Hans berømte tics er borte, stemmen hans mye mykere, støyen er erstattet av en usikkerhet, et aggressivt skrall har endt opp i ro. Dette er hans beste verk på mange år, han er fortsatt en sjelfull og forsiktig skuespiller. Filmen antyder en oppmuntrende ny fase og en antydning om hva som kan skje når han får muligheten til å gjøre noe annet enn høylytt film. Den antyder også spennende ting som kommer fra Sarnoski, en begavet visuell filmskaper, som har satt sammen en lovende, om enn ufullkommen, debut.

Filmen handler ikke om hevn og heller ikke om gjenvinning av tidligere herligheter, men en undersøkelse av sorg og hvordan den også kan lukke en mann. Men filmen behandler den ikke som en enestående mental trussel, men hvordan den også kan true andre. Et eksempel på dette er karakteren til Darius, som spilles med en blanding av steinansikt og sårbarhet av Adam Arkin. Til å begynne med ser det ut til at han er antagonisten til stykket, men igjen, når lagene er skrellet, oppdager vi også som publikum at hans brennende følelser ikke kan holdes tilbake og det kan skade andre, selv når man ikke har ment å gjøre det . Det er først når man kommer over sin sorg at noe kan gjøres, og Sarnkoski fremstiller det som et crescendo både nyansert og tilfredsstillende.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenNicolas CagePigthriller
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
13. januar 2022
Anne Helen Houg

Frilansanmelder for KINOMAGASINET siden 2020. Er privatlærer med fokus på språk og matte, og jobber for flere musikk- og filmfestivaler i Oslo.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenNicolas CagePigthriller

Siste saker fra ANMELDELSE

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Gaia
Anmeldelse: Spider-Man: No Way Home