• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Ordets makt

Neïla Salah (Camélia Jordana) er en ung fransk kvinne med arabisk opphav, som til tross for en fattig oppvekst har lyktes å komme inn på jusstudiet ved universitetet. Hun spiller hovedrollen i Ordets makt.

KINOFILM : Ordets makt

5
Karakter:

Konklusjon:

Livet er fullt av muligheter og drømmene er til for å jages. Ordets makt er en typisk «feelgood»-film pakket inn i en noe smartere innpakning en vanlig.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Ordets makt
Joachim Eikeri
12. mai 2018

FILMFAKTA

Originaltittel: Le Brio
Norgespremiere: 11.05.2018
Sjanger: Drama Komedie
Skuespillere: Daniel AuteuilCamélia Jordana
Regi: Yvan Attal
Nasjonalitet: Frankrike
Språk: Fransk
Lengde: 1 t. 34 min.
Produksjonsår: 2017
Distribusjon: Another World Entertainment
Aldersgrense: Tillatt for alle
Begrunnelse: Denne filmen inneholder ingen scener som antas å ha skadelig virkning på de yngste. Filmen blir derfor tillatt for alle.

HANDLING

Neïla Salah (Camélia Jordana) er en ung fransk kvinne med arabisk opphav, som til tross for en fattig oppvekst har lyktes å komme inn på jusstudiet ved universitetet. Der undervises hun blant annet av den kjente Pierre Mazard. Mazard er en briljant foreleser, men også en provokatør som har vanskelig for å skjule sine sexistiske og rasistiske synspunkter. Etter å ha tråkket i salaten på det groveste offentlig, hvor Neïla blir utsatt for hans utdaterte holdninger, blir Pierre grundig irettesatt av skoleledelsen og tvinges til å si ja til Neïlas forespørsel - å være hennes mentor i forkant av skolens prestisjefulle retorikk-konkurranse.

Ordets makt er en film som ikke byr på så mye nytt, men den er varm, underholdende og jeg lo mange mange ganger.

Forstadsjenta Neïla Salah er en ung arabisk førsteårsstudent med store drømmer om å bli advokat.

Etter å ha reist den lange veien til skolen kommer hun fem minutter for sent til sin første time.

Noe som resulterer i en konfrontasjon med den beryktende og kyniske professor Pierre Mazard.

Knitringen fra tastaturene, som får det til å høres ut som om det regner innendørs, stopper.

Foran et stappfullt auditorium går Mazard løs på Neïla. Han balanserer på kanten av ytringsfriheten og faller over i et mer personlig angrep da Neïla svarer på professorens raptus.

Og siden Neila er av arabisk herkomst ender han dermed opp med å kritisere henne på et rasistisk vis. Dette ligger an til å få store følger da hendelsen blir filmet og spredd på sosiale medier.

Men så blir professoren og studenten «teamet opp» for at Neïla skal representere universitetet i en nasjonal retorikk-konkuranse. Dette er et tiltak Universitetets ledelse tenker er eneste mulighet for å renvaske Mazard.

Hun blir da hans «gode gjerning» er baktanken. Konflikten står nå hos den fornærmede studenten som står ovenfor to valg, renvaske Mazard, eller la han brenne som den rasisten han for mange ser ut til å være. Mazard blir hennes mentor og her begynner reisen hvor de to må kjenne på sine egne utfordringer og utfordringene overfor hverandre. Blir hun hans frelse eller hans undergang? Det som etterhvert er i ferd med å oppstå er et utenkelig vennskap.

En nøkkelscene fra filmen.

Neïla er vokst opp og lever blant stereotypiske forstadsbarn. Det er tydelig at hun er den flinke og at alle de andre er veldig klar over dette. I en scene spiller hun og vennene et fantasy-kortspill hvor Neïla ender som varulv. «Jeg trodde hun skulle bli advokat! Hun kan ikke være varulv og advokat samtidig», er det en som roper, mens de «disser» hverandre på forstadsungdoms-vis. Men er det ikke nettopp dette artisten Warren Zevon en gang lærte oss!? At alle advokater er varulver!? Ikke vet jeg.

Neïla forelsker seg etter hvert i barndomskompisen Munir som fremstilles som noe korttenkt, men kjekk. Samtidig dukker den unge mannen Benjamin opp ,som fremstilles som smart og kjekk. Begge disse motpartene spiller sine respektive viktige deler i filmen, men samtidig brygger det aldri til noen konflikt.

Dette er en meget god kvalitet ved nettopp denne filmen, den overdriver ikke. Ikke da konflikten med Mazard oppstår og heller ikke i kjærlighetstråden som spinnes parallelt. Og Munir har selvfølgelig et hjerte av gull. Som han selv sier da Neïla retter på fransken hans: «Jeg uttaler det kanskje feil, men jeg mener det».

Det er mye bra musikk i filmen. Men med så mye bra fransk rap og annen musikk, så hvorfor ikke bruke musikk på originalspråket?

Neïla Salah spilles av Camélia Jordana, mest kjent som musikk-artist. I den viktige rollen som Pierre Mazard finner vi veteranen Daniel Auteuil, en av Frankrikes mest anerkjente og prisbelønte skuespillere noensinne. Og det er nettopp i karaktergalleriet vi finner filmens kanskje sterkeste side. Camélia gjør en utrolig god jobb og jeg håper vi får se mye til henne i tiden fremover.

Dette er en film jeg kommer til å tenke tilbake på. Mye som ble sagt er til ettertanke som «veltalenhet handler også om å utnytte stillheten» og mer.

Den slår et slag for ytringsfriheten og at ting ikke alltid er som du tror. For eksempel kan det tenkes at Mazard bruker sin kynisme og retorikk i den tro at det skal vekke elevene og få dem til å tenke selv. Han viser til det faktum at dagens unge er mer opptatt av klær, sosiale medier og seg selv enn hva som virkelig betyr noe, og at dette fører til at de hogger ned en argumentasjon som for eksempel rasistisk uten å forstå hva som egentlig blir ytret.

Det er mange lag også ved Mazard og det er mange lag til denne filmen.

Forstadsjenta som begir seg ut på en reise som endrer hennes ytre klesmessig og sakte, men sikkert også endrer hennes indre. Vi kan spørre oss, er det å være flink og bryte ut en dum ting?

Filmen sier på ingen måte dette, men den handler også om det å være seg selv i nye omgivelser. For selv om Neïla kommer fra forstaden omgitt av stereotypi, er det ingen tvil om at hun har det som trengs for å nå langt. Og når alt kommer til alt er det ingen tvil om at Mazard er en vanvittig dyktig og god lærer!

Og hva så om filmens røde tråd ikke er helt original? Om du vil vinne publikum, glem hva de tenker. Kjør på! Og det klarer denne filmen helt utmerket.

Takk til Ski Kino for presseadgang.

Trailer
Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
12. mai 2018
Joachim Eikeri https://www.facebook.com/joe.eik

Frilans journalist og anmelder for KINOMAGASINET.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting

Jon Smeland Olsen29. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline

Terje Thomassen23. mai 2023
Les mer

Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10

Jon Smeland Olsen18. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: R.M.N

Anne Helen Houg8. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende

Ole-Kristian Solberg Elden4. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3

Magnus Meling2. mai 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    ANMELDELSE23. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Heng på – Stallone tar en ny «Cliffhanger»
    FILMPRODUKSJON2. mai 2023
  • Fort & farlig: Fast & Furious 10
    FILMOMTALE12. mai 2023
  • Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3
    ANMELDELSE2. mai 2023
  • Viva El Duderino! Et kjært tilbakeblikk på The Big Lebowski
    FILMHISTORIKK15. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    ANMELDELSE23. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Truth or Dare
Anmeldelse: Deadpool 2