• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Nerve

ÉN AV HØSTENS HØYDEPUNKTER: KINOMAGASINETs anmelder mener Nerve er én av høstens mest spennende filmer.

: Nerve

5
Karakter:

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Nerve
Aleksander Koren
1. september 2016

FILMFAKTA

Norgespremiere: 02.09.2016
Originaltittel: Nerve
Sjanger: Thriller
Skuespillere: Emma Roberts, Dave Franco, Juliette Lewis
Regi: Henry Joost, Ariel Schulman
Manus: Jessica Sharzer , basert på boken av Jeanne Ryan
Nasjonalitet: USA
Språk: engelsk
Produksjonsselskap: Allison Shearmur Productions
Distribusjon: Nordisk Film Distribusjon AS
Produksjonsår: 2016
Lengde: 1 time og 36 min.
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Skildringer av faretruende situasjoner og frykt gjør at denne filmen får 12-årsgrense.

HANDLING

Vee så lar seg rive med av den spenningen i et spill kalt Nerve. Etter hvert tar spillet en mørkere vending med stadig farligere utfordringer, og både hennes eget, og andres, liv vil stå på spill.

Med et hypermoderne visuelt uttrykk, og en like moderne handling, framstår Nerve som en heseblesende god thriller.

Nerve er en amerikansk thrillerfilm regissert av Henry Joost og Ariel Schulman, som tidligere har gitt oss Paranormal Activity-oppfølgere og den svært interessante dokumentarfilmen Catfish (2010). Nettopp Catfish hadde en dramatisk oppbygning som en typisk thriller, og filmens autentisitet har mange stilt spørsmål til. Thrillerstrukturen fungerte godt den gangen, og derfor er det spennende når Joost og Schulman returnerer til tematikk sentrert rundt internett, denne gang i form av en fiksjonsfilm.

Filmen åpner med et nærbilde av en dataskjerm, eller rettere sagt, det er ikke et bilde av en dataskjerm, bildet er en dataskjerm. Filmens sentrering rundt internett og teknologi blir med andre ord etablert allerede i første sekund. Venus «Vee» Delmonico, spilt av Emma Roberts, er elev ved en videregående skole. Hun mottar en e-post fra California Institute of the Arts, som påminner henne om å gi et svar på om hun takker ja til skoleplassen eller ikke. Vi lærer at Vee desperat ønsker å forlate hjemmet for å studere et annet sted, men at hennes mor, som fremdeles sørger over tapet av Vees storebror som døde ett år tidligere, ønsker å ha henne i hjemmet og at hun skal pendle til universitetet hver dag.

Vee oppdager at hennes bestevenninne Sydney har blitt med på et nytt «onlinefenomen», nemlig et nytt spill kalt Nerve. Dette er virtuelt virkelighetsspill hvor de interesserte kan melde seg på enten som spillere eller seere. Spillerne får utfordringer basert på de betalende seernes ønsker, og må fullføre oppgaven innenfor en viss tidsramme og selvfølgelig må utfordringene utføres på direkten på internett.

Etter en stor krangel med Sydney bestemmer Vee seg, i et øyeblikk av sinne, for å registrere seg som en spiller. Gjennom moderne teknologi samler spillet all informasjonen om Vee, inkludert bankinformasjonen hennes. Hvis hun klarer utfordringene vil hun motta penger på konto, men hvis hun feiler vil det bli tatt penger fra kontoen hennes.

Vees første utfordring er å kysse en fremmed i en kafé i fem sekunder. Dette leder henne til å møte filmens andre hovedperson, Ian, spilt av Dave Franco. Spillets seere liker Vee og Ian sammen, og plutselig blir de utfordret til å reise inn til byen sammen, og derfra blir utfordringene mer og mer dristige.

Tidligere i sommer ble Norge og resten av verden oppspilte over det nye spillet Pokémon GO, som kombinerer spill og virkelighet. Med dette i bakhodet føles Nerve som en utrolig relevant film og spill.

Filmen er også inne på noe når det kommer til ungdomskultur: når noe er spennende og moro er det lett å la det hele spinne ut av kontroll. Når Vee får sin første oppgave i spillet, å kysse en fremmed i fem sekunder, er dette uskyldig nok. Det er uskyldig, men spennende og et gøyalt påfunn. Deretter blir neste utfordring noe mer dristig, og neste utfordring etter dette blir enda noe dristigere. Det tar ikke lang tid før Vee og hennes nye kompanjong Ian faktisk risikerer livene sine i fartsfylte stunts for å tilfredsstille seg selv i sin nye hunger etter spenning, og for å tilfredsstille seernes jag etter underholdning.

Filmen preges av et hypermoderne uttrykk. Veldig kreative metoder blir brukt for å vise frem hva som skjer på karakterenes mobiltelefoner, som selvfølgelig er veldige sentrale i handlingen her. Filmen fremstår derfor som veldig teknologisk. Hele tiden er filmen fylt med neonfarger, og som et resultat kan filmens visuelle uttrykk tidvis minne om en film som Spring Breakers, som også til dels tar for seg en noenlunde lignende tematikk.

Nerve klarer likevel å skape sitt eget uttrykk, med intense nærbilder skapt av et veldig inntrengende kamera og frenetisk klipping. Det hele er med på å skape et hypermoderne uttrykk som underbygger historiens spenning som etter hvert, selvfølgelig, spinner totalt ut av kontroll.

Dessverre mister filmen litt piffen mot slutten når den forsøker å overraske oss med en dramatisk vending som vi alle kunne se komme, og adrenalinet blir byttet ut med en overtydelig moral og en lite spennende løsning.

Nerve er et adrenalinkick av en film, med et spennende visuelt uttrykk og har et godt innsyn i ungdomskultur og internett sine spennende muligheter, men også mørkere sider. Spesielt Emma Roberts gjør en god jobb i rollen som Vee, mens Dave Franco er, vel, Dave Franco.

Filmen har et veldig godt driv og noen sekvenser vil få deg til å holde deg fast i kinosetet. Til tross for et skuffende klimaks er Nerve én av høstens mest spennende filmer.

Stor takk til Trondheim Kino for presseadgang.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
1. september 2016
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting

Jon Smeland Olsen29. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline

Terje Thomassen23. mai 2023
Les mer

Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10

Jon Smeland Olsen18. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: R.M.N

Anne Helen Houg8. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende

Ole-Kristian Solberg Elden4. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3

Magnus Meling2. mai 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Full streik i Hollywood – hva blir konsekvensene?
    FILMSTUDIO3. mai 2023
  • Trailer: Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One
    TRAILER19. mai 2023
  • Trailer: Dune: Part Two
    TRAILER3. mai 2023
  • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    ANMELDELSE23. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Magnus
Anmeldelse: Sully