• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Nerve

ÉN AV HØSTENS HØYDEPUNKTER: KINOMAGASINETs anmelder mener Nerve er én av høstens mest spennende filmer.

: Nerve

5
Karakter:

Konklusjon

Eksterne lenker

Anmeldelse: Nerve
Aleksander Koren
Aleksander Koren
1. september 2016

FILMFAKTA

Norgespremiere: 02.09.2016
Originaltittel: Nerve
Sjanger: Thriller
Skuespillere: Emma Roberts, Dave Franco, Juliette Lewis
Regi: Henry Joost, Ariel Schulman
Manus: Jessica Sharzer , basert på boken av Jeanne Ryan
Nasjonalitet: USA
Språk: engelsk
Produksjonsselskap: Allison Shearmur Productions
Distribusjon: Nordisk Film Distribusjon AS
Produksjonsår: 2016
Lengde: 1 time og 36 min.
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Skildringer av faretruende situasjoner og frykt gjør at denne filmen får 12-årsgrense.

HANDLING

Vee så lar seg rive med av den spenningen i et spill kalt Nerve. Etter hvert tar spillet en mørkere vending med stadig farligere utfordringer, og både hennes eget, og andres, liv vil stå på spill.

Med et hypermoderne visuelt uttrykk, og en like moderne handling, framstår Nerve som en heseblesende god thriller.

Nerve er en amerikansk thrillerfilm regissert av Henry Joost og Ariel Schulman, som tidligere har gitt oss Paranormal Activity-oppfølgere og den svært interessante dokumentarfilmen Catfish (2010). Nettopp Catfish hadde en dramatisk oppbygning som en typisk thriller, og filmens autentisitet har mange stilt spørsmål til. Thrillerstrukturen fungerte godt den gangen, og derfor er det spennende når Joost og Schulman returnerer til tematikk sentrert rundt internett, denne gang i form av en fiksjonsfilm.

Filmen åpner med et nærbilde av en dataskjerm, eller rettere sagt, det er ikke et bilde av en dataskjerm, bildet er en dataskjerm. Filmens sentrering rundt internett og teknologi blir med andre ord etablert allerede i første sekund. Venus «Vee» Delmonico, spilt av Emma Roberts, er elev ved en videregående skole. Hun mottar en e-post fra California Institute of the Arts, som påminner henne om å gi et svar på om hun takker ja til skoleplassen eller ikke. Vi lærer at Vee desperat ønsker å forlate hjemmet for å studere et annet sted, men at hennes mor, som fremdeles sørger over tapet av Vees storebror som døde ett år tidligere, ønsker å ha henne i hjemmet og at hun skal pendle til universitetet hver dag.

Vee oppdager at hennes bestevenninne Sydney har blitt med på et nytt «onlinefenomen», nemlig et nytt spill kalt Nerve. Dette er virtuelt virkelighetsspill hvor de interesserte kan melde seg på enten som spillere eller seere. Spillerne får utfordringer basert på de betalende seernes ønsker, og må fullføre oppgaven innenfor en viss tidsramme og selvfølgelig må utfordringene utføres på direkten på internett.

Etter en stor krangel med Sydney bestemmer Vee seg, i et øyeblikk av sinne, for å registrere seg som en spiller. Gjennom moderne teknologi samler spillet all informasjonen om Vee, inkludert bankinformasjonen hennes. Hvis hun klarer utfordringene vil hun motta penger på konto, men hvis hun feiler vil det bli tatt penger fra kontoen hennes.

Vees første utfordring er å kysse en fremmed i en kafé i fem sekunder. Dette leder henne til å møte filmens andre hovedperson, Ian, spilt av Dave Franco. Spillets seere liker Vee og Ian sammen, og plutselig blir de utfordret til å reise inn til byen sammen, og derfra blir utfordringene mer og mer dristige.

Tidligere i sommer ble Norge og resten av verden oppspilte over det nye spillet Pokémon GO, som kombinerer spill og virkelighet. Med dette i bakhodet føles Nerve som en utrolig relevant film og spill.

Filmen er også inne på noe når det kommer til ungdomskultur: når noe er spennende og moro er det lett å la det hele spinne ut av kontroll. Når Vee får sin første oppgave i spillet, å kysse en fremmed i fem sekunder, er dette uskyldig nok. Det er uskyldig, men spennende og et gøyalt påfunn. Deretter blir neste utfordring noe mer dristig, og neste utfordring etter dette blir enda noe dristigere. Det tar ikke lang tid før Vee og hennes nye kompanjong Ian faktisk risikerer livene sine i fartsfylte stunts for å tilfredsstille seg selv i sin nye hunger etter spenning, og for å tilfredsstille seernes jag etter underholdning.

Filmen preges av et hypermoderne uttrykk. Veldig kreative metoder blir brukt for å vise frem hva som skjer på karakterenes mobiltelefoner, som selvfølgelig er veldige sentrale i handlingen her. Filmen fremstår derfor som veldig teknologisk. Hele tiden er filmen fylt med neonfarger, og som et resultat kan filmens visuelle uttrykk tidvis minne om en film som Spring Breakers, som også til dels tar for seg en noenlunde lignende tematikk.

Nerve klarer likevel å skape sitt eget uttrykk, med intense nærbilder skapt av et veldig inntrengende kamera og frenetisk klipping. Det hele er med på å skape et hypermoderne uttrykk som underbygger historiens spenning som etter hvert, selvfølgelig, spinner totalt ut av kontroll.

Dessverre mister filmen litt piffen mot slutten når den forsøker å overraske oss med en dramatisk vending som vi alle kunne se komme, og adrenalinet blir byttet ut med en overtydelig moral og en lite spennende løsning.

Nerve er et adrenalinkick av en film, med et spennende visuelt uttrykk og har et godt innsyn i ungdomskultur og internett sine spennende muligheter, men også mørkere sider. Spesielt Emma Roberts gjør en god jobb i rollen som Vee, mens Dave Franco er, vel, Dave Franco.

Filmen har et veldig godt driv og noen sekvenser vil få deg til å holde deg fast i kinosetet. Til tross for et skuffende klimaks er Nerve én av høstens mest spennende filmer.

Stor takk til Trondheim Kino for presseadgang.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
1. september 2016
Aleksander Koren
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Rekordvekst for hjemmekinomarkedet i USA i 2020
    VIDEOSTATISTIKK27. januar 2021
  • Warner viser smakebiter av den unike 2021-menyen
    FILMLANSERING27. januar 2021
  • Trailer: The Courier
    TRAILER27. januar 2021
  • Trailer 2: Raya and the Last Dragon
    TRAILER27. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • En av 80-tallets profilerte Bond-piker ble meldt død. Var ikke død likevel. Men er nå «endelig» meldt død.
    DØDSFALL4. januar 2021
  • Rekordvekst for hjemmekinomarkedet i USA i 2020
    VIDEOSTATISTIKK27. januar 2021
  • Warner viser smakebiter av den unike 2021-menyen
    FILMLANSERING27. januar 2021
  • Trailer: The Courier
    TRAILER27. januar 2021
  • Trailer 2: Raya and the Last Dragon
    TRAILER27. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Magnus
Anmeldelse: Sully