• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Mysteriet om Henri Pick

KINOFILM : Mysteriet om Henri Pick

4
Karakter:

Konklusjon

Mysteriet om Henri Pick er en fransk litteraturkrim-film som oser av sjarme. Ingen tungvekter, men en koselig og morsom kinoopplevelse.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Mysteriet om Henri Pick
Anne Helen Houg
Anne Helen Houg
23. september 2020

FILMFAKTA

Sjanger: Komedie, Drama
Originaltittel: Le mystère Henri Pick
Skuespillere: Fabrice Luchini, Camille Cottin,
Manus: Vanessa Portal
Regi: Rémi Bezançon
Nasjonalitet: Frankrike
Språk: Fransk
Lengde: 1 time 41 minutter
Produksjonsår: 2019
Distributør: Another World Entertainment
Aldersgrense: Tillatt for alle
Norgespremiere: 25. september 2020

HANDLING

En litteraturkritiker drar fra kultur-metropolen Paris og ut til den rurale franske vestkysten på jakt etter en skjult litterær mester. Er det mulig at en alminnelig pizzabaker ogkan ha en forkjærlighet for Pusjkin og skrive stor litteratur mens pizzaen står i ovnen?

Dypt i hjertet av Bretagne i Frankrike, ligger et bibliotek uten sidestykke. Det ligger der som et slags tempel dedikert til de ødelagte drømmene for mang en aspirerende forfatter.

Så en dag tar en smart og suksessfull forfatter turen fra Paris, finner en av bøkene og faller pladask for den. Manuset til «En kjærlighetshistories siste timer» er tilsynelatende skrevet av Henri Pick, en lokal pizzabaker.

Men litteraturkritikeren Jean-Michel Rouce (Fabrice Luchini) tenker at her er det noe som ikke stemmer helt. Han er fast bestemt på å finne sannheten om hvem som – etter hans mening – egentlig skrev boken.

Det er nok ingen tilfeldighet at Remi Bezançon valgte akkurat denne historien, basert på David Foenkinos roman med samme navn som filmprosjekt.

Remi var nemlig heller ingen bokelsker som barn og det er godt mulig han kjenner seg litt igjen i denne pizzabakeren.

Remi og manusforfatter Vanessa Portal innrømmer begge å ha blitt forført av ideen om å få folk til å le litt av forlagsbransjen på denne elegante måten vi blir vitne til her.

Forlagsverden fremstilles som en karikatur og står i skarp kontrast til det enkle og idylliske livet i Bretagne.

Dette er i tråd med hva denne regissøren ønsker å formidle. Han er sterkt inspirert av Claude Sautet («De små ting i livet», 1970).

Bezançon mener at han representerer middelklassefilmen og ikke populære komedier eller skarpe forfatterfilmer. Han vil filme det vakre i det hverdagslige. Historiens romantiske natur, den utrolige suksessen til et manuskript som ingen ville utgi – og jakten på det litterære i helt alminnelige mennesker er forførende.

Det føles absurd å bevitne så mange krim- og thrillergrep i en mysteriefortelling som handler om hvem skrev en bok. Å se vakre bilder av en syklist gjennom Paris –og en henslengt mann i en lenestol med en bok i hånden, til tonene av spenningsmusikk – det gjør denne filmen til en satirisk komedie. Filmen er klippet med ganske høy hastighet og fremstår intens og med god fremdrift. Samtidig er hele filmen skutt i en nyanserte varmtoner som aldri lar deg slippe tak i at dette er en «feelgood»-film.

Bezançon lærte å bli glad i film og kino av sine brødrene tidlig på 80-tallet og det er nettopp filmer fra denne tiden han lar seg inspirere mest av.

Med sine klare referanser til Stanley Kubricks The Shining maler han frem bilder av hvordan litteraturkritikeren Jean-Michel Rouche har det når han blir besatt av å finne sannheten om den usannsynlige forfatteren. Det hele forvirrer og frustrerer en mann som tror han vet alt om hvordan en god bok blir til. Akkurat denne boka medfører nemlig at han havner på bar bakke. Men det er likevel noe ved Rouche som gjør at vi ikke synes så veldig synd på ham. For her kommer den gamle klisjéen om at når en dør lukkes så havner man på andre veier. Og akkurat denne veien fører ham langt av sted både geografisk og sosialt. Man kan ane en ny livsgnist som selve mysteriet vekker til live i den tidligere litt satte, men respekterte litteraturkritikeren.

Jean-Michel Rouce-karakteren opptrer som den reneste Hercule Poirot. Hver lille hjernecelle blir brukt, ikke til å finne en morder, men skaperen av et litterært mesterverk!

På denne måten kunne man leke med krimsjangeren og Fabrice Luchini har fått en skreddersydd rolle som Rouce. I en slags eksiltilværelse i Crozon, gir Luchini oss følelsen av at den anerkjente filmkritikeren er litt som en fisk på land. Dette gir gode dramaturgiske muligheter for å få folk til å trekke på smilebåndet. Som den ringereven Luchini er, gir han en godmodig tolkning av rollen.

Dersom man er frankofil generelt, og kanskje glad i Bretagne spesielt, er filmen en nytelse for øyet. Vi tas med med på Rouches vandringer i vakre pittoreske omgivelser og spektakulær natur. Det er noe gjenkjennelig og hjemmekjært med denne filmen for det norske publikummet. Folk er jordnære, historien anti-elitistisk  og været er vilt.

Filmen gir oss mye å tenke på. Vi går fra ledetråd til ledetråd for å ende opp der vi startet, i beste Agatha Christie stil. Vi skifter fra elitistiske Paris til koselige Crozon på det som av pariserne betegnes som «verdens ende».

Musikken til denne filmen er laget av prisbelønte Laurent Perez Del Mar (The Red Turtle, I Kill Giants) . Jeg tror at det er en fransk måte å skrive filmmusikk på som er delikat, gjennomtenkt, og romantisk. Imidlertid scores det her med teksturer, uten åpenbare eller uforglemmelige musikalske øyeblikk. Komponisten blander orkesterinstrumenter som piano og messing sammen med perkusjon og elektroniske lyde

Del Mars arrangement for strykere og piano imponerer slik han pleier, mens tilførselen av moderne elektroniske rytmer og en sterk jazzinnflytelse på strykebass og perkusjonsbruk skaper et unikt lydbilde.

Romanen som filmen er basert på er en omfattende roman, og Bezançon-Portal teamet har spisset historien til å ha et sterkt fokus på Rouce og hans forhold til Henri Picks datter. Hans medspiller Camille Cottin (kjent fra Call my Agent! på Netflix) spiller rollen som Joséphine  – datteren til Henri. Dette er en skilt alenemor som er aldri så lite kjapp i replikken. Sammen drar de rundt for å løse gåten. Det er klare referanser til Sherlock Holmes her både i historie og regimessig. Bezançon har studert kunst ved Louvre School, og han fikk der spesiell interesse for portrettene. Det er menneskene som er i fokus i filmene hans og denne er intet unntak.

Mysteriet om Henri Pick har et spennende premiss som gjør at denne søte og smarte filmen kan reise gjennom familielykke, mystikk og vakker natur. Et snev av romantikk, en spennende historie som ender i en ikke fullt så tilfredsstillende slutt. Men hva gjør det om man ikke ender opp der man ønsket det, når selve reisen er slik en fryd?

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
23. september 2020
Anne Helen Houg
Anne Helen Houg

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
    TOPPLISTER19. januar 2021
  • Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem
    FILMPRODUKSJON19. januar 2021
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
    TOPPLISTER19. januar 2021
  • Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem
    FILMPRODUKSJON19. januar 2021
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Collini Case
Anmeldelse: The Trial of the Chicago 7 (Kino & VOD – Netflix)