• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: 65
    • Anmeldelse: Boy From Heaven
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Mordene i Kongo

KINOFILM : Mordene i Kongo

4
Karakter:
Mordene i Kongo plakat

Konklusjon:

Gutta på tur blir aldri fremstilt som noen helter, men mer som to selvgode og ubetenksomme guttunger som ikke forstår konsekvensen av sine handlinger. Eventyrfilm, som nytes best som ren underholdning.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Mordene i Kongo
Torbjørn Grav
25. oktober 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 26.10.2018
Sjanger: Drama
Skuespillere: Aksel Hennie, Tobias Santelmann
Regi: Marius Holst
Manus: Stephen Uhlander etter en filmhistorie av Nicolaj Frobenius
Produsent: Christian Fredrik Martin, Asle Vatn
Nasjonalitet: Norge
Språk: Norsk
Lengde: 2 t. 8 min.
Produksjonsår: 2018
Produksjonsselskap: Friland Produksjon AS
Distribusjon: Nordisk Film Distribusjon
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Enkelte blodige drapsskildringer gjør at denne filmen får 15-årsgrense.

HANDLING

Våren 2009 krysser de to nordmennene Joshua French og Tjostolv Moland grensen til Øst-Kongo. Få dager seinere spres nyheten om at deres innleide sjåfør er funnet drept. Etter flere netter på flukt i den mektige kongolesiske jungelen, pågripes de to og dømmes til døden. Når Tjostolv Moland etter fire lange år i fengsel blir funnet død på cella, mistenkes Joshua French for drapet på sin beste venn. I møte med den nedbrutte Joshua French tar filmen oss med på en reise tilbake til en gåte som har vært gjenstand for alle slags spekulasjoner. Kjent som 'Kongosaken' utvikler de skjebnesvangre hendelsene i Kongos jungel seg til en politisk og diplomatisk betent symbolsak som lenge synes uløselig.

«Eventyrfilm» fra ende til annen om to naive, eventyrlystne kjøtthuer – to selvgode og ubetenksomme guttunger som ikke forstår konsekvensen av sine handlinger. Utover det klarer ikke filmen å løfte seg til noe mer enn ren underholdning.

Siden mai i 2009 har den såkalte Kongo-saken preget store deler av det norske nyhetsbildet. Vi har fått enorme mengder med pressedekning av drapet på sjåføren Kasonga, rettssaken mot nordmennene Tjostolv Moland og Joshua French samt historier fra det åtte år lange fengselsoppholdet som Moland ikke overlevde, mens French nå er trygt tilbake i Norge.

Spørsmålet blir da: hva kan en film om Moland og French fortelle oss som vi ikke allerede vet?

Kan den i det hele tatt bli noe annet enn en spenningsfilm hvor publikum allerede vet alt filmen prøve å fortelle?

Det korte svaret er nei.

Det litt lengre svaret er nja, den kan iallfall forsøke å fortelle litt mer om psyken til de to guttene og hvordan de tenkte da de sto midt oppe i det.

Problemet er at det kun er French, som eneste overlevende, som kan fortelle om hendelsene, og han fremstår i beste fall som en meget upålitelig forteller.

Filmen begynner idet French ankommer Uganda, rekruttert av Moland til en slags form for leiesoldat-tjeneste.

Vi følger guttene gjennom oppdraget som bringer dem inn i Kongo og til den skjebnesvangre bilturen som endte opp med at Kasonga ble drept, arrestasjonen, rettssaken og fengselsoppholdet. Vi hopper frem og tilbake i tid, hele tiden geleidet av den indre monologen til Joshua French. Det hele henger godt sammen og filmen klarer å bygge opp en spenning som fungerer meget bra, til tross for at vi alle vet hvordan utfallet blir. Særlig flukten gjennom jungelen sitter godt og gjør at man setter seg litt ekstra godt ute på kinosetet.

Mordene i Kongo

Mye av filmen går med til skildringen av livet i fengselet. Det er skittent, rått og brutalt med slåsskamper, drap, malaria, kakerlakker og brutale fangevoktere. Som kjent taklet ikke Moland dette livet og da han i tillegg fikk malaria gikk det det drastisk nedover med både den fysiske og psykiske helsen hans.

Oppholdet i fengselet vies kanskje i overkant mye tid i filmen, og spesielt med tanke på at den er over to timer lang, så hadde Mordene i Kongo nok vært en litt bedre film om regissør Marius Holst hadde våget på å kutte her og der.

Joda, vi skjønner at det er lange dager i fengselet, men det er ingen grunn til å forsøke å gjøre deler av filmen like treig. Spesielt ikke siden andre deler av historien er mye kvikkere og mer dynamisk fortalt.

Jeg nevnte tidligere at French ikke er den mest pålitelige fortelleren, og det blir spesielt synlig i en del av fengselsscenene. Der hvor French viser omsorg for sine medfanger, steller sårene deres og deler ut medisin, sitter Moland og røyker og leser bok og kunne ikke brydd seg mindre om de andre fangene.

Det er vanskelig å tro helt på denne svært omtenksomme og omsorgsfulle French. Når vi så tenker på hans ord om krigens naturlig plass i vår verden og hvordan både han og Moland er voldsmenn som reiste til Afrika for å få utløp for de lyster som det ikke var mulig å leve ut i Norge føles denne fortellingen om ham enda mer hul.

Mordene i Kongo

Den norske staten er i filmen representert ved forsvarsadvokat Morten Furuholmen spilt av Dennis Storhøi, samt den fiktive UD-ansatte Ane Strøm Olsen spilt av Ine Jansen.

For meg fremstår det som noe uklart hva filmen forsøker å fortelle om UDs innsats i saken. Det poengteres at Norge må forholde seg til diplomatiske regler og bistå til at guttene får den hjelpen de har krav på. Moland og French på sin side kritiserer UD for ikke å betale løsepenger, noe som i beste fall fremstår hyklersk fra deres side. De vil helst ikke ha noe med Norge å gjøre, men idet de har behov for den norske staten kritiserer de dem for ikke å gjøre nok.

Mest spennende er det når Ine Jansens karakter utfordrer sannhetsgehalten i French historie, men dessverre forsøker ikke filmen å utforske de svarene som kanskje kunne kommet. Vi ender bare opp med en liten teaser på at Frenchs historie ikke akkurat er den mest vanntette.

Mordene i Kongo

Det er vanskelig å forholde seg til Mordene i Kongo som en fiksjonsfilm.

Til det bygger den på alt for mye faktastoff som vi alle har fått intravenøst gjennom media de siste ni årene.

Likefullt har Holst lykkes med å lage en svært spennende film som klarer å fange den håpløsheten som førte til Molands tragiske endelikt. Filmen klarer kanskje ikke å grave noe særlig dypere enn det, men som eventyrfilm er dette slettes ikke så verst.


Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKinonorsk
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
25. oktober 2018
Torbjørn Grav

Frilansjournalist for KINOMAGASINET. Til daglig teknisk leder for Cinemateket Trondheim og jobber med Ramaskrik Oppdal.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKinonorsk
  • Aksel Hennie mener Mordene i Kongo viser sannheten 24.10.2018
  • Mordene i Kongo slaktes av landets største avis 24.10.2018
  • Første full-lengde trailer for Mordene i Kongo 30.08.2018
  • Filmhøsten 2018: Mordene i Kongo 17.08.2018
  • Her er filmplakaten til Mordene i Kongo 12.07.2018
  • Den første traileren for Mordene i Kongo 22.03.2018
  • Marius Holst lager spillefilm om Kongo-saken 18.05.2017

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: 65

Terje Thomassen30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Boy From Heaven

Anne Helen Houg30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Agent Max

Joachim Eikeri27. mars 2023
Les mer

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
    ANMELDELSE5. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: The Miseducation of Cameron Post
Anmeldelse: Girl