• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Mary Poppins vender tilbake

KINOFILM : Mary Poppins vender tilbake

3
Karakter:

Konklusjon

Barna kommer til å elske denne underholdende filmen, men Disney klarer ikke å skjule at Mary Poppins vender tilbake er laget uten kunstneriske ambisjoner eller en ny historie å fortelle.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Mary Poppins vender tilbake
Hanne Grasmo
Hanne Grasmo
27. desember 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 25.12.2018
Originaltittel: Mary Poppins Returns
Sjanger: Eventyr, Familiefilm, Musikal
Skuespillere: Emily Blunt, Lin-Manuel Miranda, Ben Whishaw, Meryl Streep
Regi: Rob Marshall
Manus: David Magee
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk/Norsk
Lengde: 2 t. 10 min.
Produksjonsår: 2018
Produksjonsselskap: The Walt Disney Company
Distribusjon: The Walt Disney Company Nordic
Aldersgrense: Tillatt for alle

HANDLING

Filmen finner sted under depresjonen i London på 1930-tallet, 24 år etter hendelsene i den første filmen. Michael Banks jobber for samme finansinstitusjon som sin far og lever fortsatt på 17 Cherry Tree Lane med sine tre barn, Annabel, John og Georgie og deres husholderske Ellen. Jane Banks følger sin mors fotspor og jobber for arbeidernes rettigheter og gir en hjelpende hånd til Michaels familie. Når familien opplever et tap, returnerer Mary Poppins med sine magiske evner og med hjelp av Jack bringer de glede og leken tilbake til hjemmet i Cherry Tree Lane.

Mary Poppins, barnepiken fra viktoriatidens England, vender tilbake til lerretet for å fortrylle nye barn og deres foreldre.

Filmen har alle suksessingrediensene fra den store klassikeren Mary Poppins (Stevenson, 1964): vakre bilder, pen musikk, gode skuespillere og musikalens lettbenthet.

Den har også tatt med seg både moralen og det oppstyltede språket fra 1950-tallets barnebok som den originale filmen bygget på.

En gjennomsiktig ferniss av kapitalismekritikk – bankhaiene kaster ut gjeldsslaver i de harde 30-åra – og den forfriskende søsteren Jane som har blitt buksekledd fagforeningskvinne, klarer ikke å skjule det overdøvende fakta at denne filmen har Disney laget uten kunstneriske ambisjoner eller en ny historie å fortelle.

Mary Poppins vender tilbake kun for å grabbe pengene til foreldre og besteforeldre som elsket den strenge og magiske barnepiken som barn. Om du er en av dem som elsket Mary Poppins vil jeg anbefale deg å heller se den filmen om igjen, enn å halv-more deg gjennom oppfølgeren.

Selvsagt kan noe av grunnen til at filmen ikke føles særlig vellykket er at vi (dessverre) så den med norsk dubbing. En svært dårlig dubbing, ofte helt ute av synk. Dessuten er oversettelsen særdeles gammelmodig med nødrim og uten å tenke på hvordan ordene skal passe med mimingen.

La oss si noe om hva som lykkes i filmen også: Den er til tider avsindig vakker å se på. Bilde, lys, dans og musikk bringer oss inn i et feilfritt vidunder-30-talls-London og til flere magiske verdener. Det er en stor slager som blir sittende i hjernen etterpå med «Et omslag er ingen bok» (på originalspråket: «A Cover Is Not the Book»).

Barneskuespillerne er søte og troverdige, også på norsk, og skuespillerlista er stjernespekket med alt fra Meryl Streep i en kul komisk rolle, til Dick van Dyke og Angela Lansbury som bringer historisk sus inn i kinosalen. Emily Blunt gjør seg særdeles godt som Julie Andrews sin etterfølger i rollen som Mary Poppins. Alltid et lurt glimt i øyet bak streng oppdragelse, og passe underfundig. Hennes side-kick, lyktetenner Jack, virker varm og fin, men han er den som er mest håpløst dubbet med lite innlevelse, og dette ødela mye av opplevelsen. Faren, spilt av det nye stjerneskuddet på den britiske filmhimmelen, Ben Whishaw, hadde jeg forventet mye mer av. Vi får samme historie om igjen, og hans komiske talent blir ikke utviklet, i alle fall ikke med norsk stemmeprakt.

Bortsett fra norske skuespillere er det også mye annet som ødelegger denne storfilmen: Slett og billig animasjon, lite framdrift eller vendepunkter i historien og intet nytt budskap. Mange av sangene er også gudsjammerlige kjedelige, men igjen, det kan være dårlig sangprestasjoner av norske dubbere.

Fortellingen er den samme gamle, helt ned til de enkeltscenene: I stedet for feiernummeret, så får vi lyktetennernummer, hvor Mary Poppins har akkurat samme rolle som sist. Hun reiser med barna inn i magiske verdener på samme vis. Ble litt imponert av badekarscenen, forresten, hvor de forsvinner under havet, den var morsom og annerledes. De slemme er slemme, de snille er snille, de rike har det godt, og alt blir flott med engang pengene er på plass igjen.

Alt i alt: du blir underholdt, men jeg er ikke sikker på om det er verdt å ta turen til kinoen av den grunn. Barna dine, som ikke kjenner Mary Poppins fra før, kan komme til å elske filmen i det minste. De barna som satt i kinosalen var i alle fall entusiastiske etterpå.

Les om originalfilmen her:

Mary Poppins – originalen som aldri går av moten

Trailer til «Mary Poppins vender tilbake»
Relaterte sakerDisneyForsidenKinoMusikalVideo
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
27. desember 2018
Hanne Grasmo
Hanne Grasmo

Journalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET.

Relaterte sakerDisneyForsidenKinoMusikalVideo
  • Trailer: Mary Poppins Returns 18.09.2018
  • Mary Poppins – originalen som aldri går av moten 24.12.2018

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer
    FILMHISTORIKK14. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer
    FILMHISTORIKK14. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Aquaman
Anmeldelse: What Keeps You Alive