• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Mandibler

KINOFILM : Mandibler

5
Karakter:

Konklusjon:

Jeg tror dette er en film man enten elsker eller hater. Jeg mangler egentlig ord for å beskrive denne filmen, men har gjort et ærlig forsøk i anmeldelsen! Men jeg syntes filmen er fryktelig gøy – og absurd!

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Mandibler
Anne Helen Houg
21. juli 2021

FILMFAKTA

Norsk kinofilmpremiere: 23.07.2021
Originaltittel: Mandibules
Skuespillere: David Marsais, Grégoire Ludig, Adèle Exarchopoulos, India Hair, Roméo Elvis, Coralie Russier, Bruno Lochet
Sjanger: Komedie / Sort komedie / Fantasy
Regi: Quentin Dupieux
Nasjonalitet: Frankrike
Aldersgrense med begrunnelse: 6 år
Denne komedien inneholder enkelte dramatiske scener, og filmen får derfor 6 års aldersgrense.
Språk: Fransk
Produksjonsår: 2020
Distributør: Fidalgo Filmdistribusjon

HANDLING

To skurkeaktige men elskelige tomsinger. Finner en gegantisk flue. Da ser de sitt snitt til å trene den opp til å stjele for dem -og gjøre dem rike.

Den franske regissøren Quentin Dupieux er i morsom, uvanlig søt form i sin nye komedie, Mandibler.

En gjeng bestående av to hønsehjerner og deres noe uvanlige kjæledyr ønsker ikke noe annet enn å trimme lattermusklene dine.

Når to litt enkle kamerater Jean-Gab og Manu finner en gigantisk flue fanget i bagasjerommet på en bil, bestemmer de seg for å trene den i håp å tjene massevis av penger. Hvis du bare synes dette høres ut som det dummeste noensinne, gå på en annen kinoforestilling.

Hvis du synes det høres ut som det største idioti noensinne og du absolutt må se det, vil du ikke bli skuffet.

Mandibler er like frekk og opprørt dum som den høres ut, men med en varm og kledelig sødme.

I tradisjonen med Quentin Dupieux-filmer er det absurde og det bisarre en rød tråd i denne filmen. Første gang jeg så Rubber (2010), hatet jeg den. Hele nonsense-filosofien klikket ikke hos meg i det hele tatt – ikke umiddelbart.

Men det oppsummerer virkelig Quentin Dupieux filmprosess. Og nå, noen år etter, tar jeg imot denne filosofien, og jeg liker hver eneste Dupieux-film.

Etter åtte produksjoner har DJ og filmskaper Dupieux etablert seg som de fremste forfatterne av enkel komedie, som ikke er så enkel det ser ut til.

Filmen prøver å bevise at alt du trenger er at vitsen både er grunnleggende morsom og rik på tøysete filmpotensial.

Forrige film – Deerskin (2019), med sine behendige, mørke sjangeroverskridelser sammen med inspirert bruk av store franske stjerner, førte ham til den ytre grensen av mainstream.

Mandibles snurrer hjulene sine videre på den samme veien, men det er en mer solfylt opplevelse dette her. Hva kan gå galt? I Dupieuxland – stort sett hva som helst, og på den mest ekstravagante måten man kan tenke seg.

La meg begynne med den største husflua jeg noen gang har sett – som våre håpløse helter oppdager i bagasjen på en bil de stjeler. Noen har dumpet flua, bilen eller begge deler.

Det er morsomt å se den store flua som verken er animert eller laget med andre moderne teknikker. Den minner snarere om monstrene i 80-tallsfilmene – og appellerer til filmnostalgikeren i meg. Underveis serverer Dupieux  bekymringsløse fortellingsteknikker. Det er ingen moral eller metafor å trekke fra alt tullballet, selv om filmens uventede menneskelighet er esset i ermet.

Det er en fantastisk synkronisert og stor forestilling av hovedpersonene som gjør at vi får et hjerte for disse ubrukelige brødrene, med deres merksnodige håndtrykk og ekte omsorg for hverandre.

Selv fluen, kalt Dominique, er søt – mot alle odds. Det fremvises et absurd dukketeater som viser seg å ha det ivrige temperamentet til en familiehund. Du lar deg selv et øyeblikk tenke at en trent flue som kjæledyr kanskje ikke er en dårlig idé: Slik er kraften i Dupieuxs smittsomme idioti!

 

Filmens største stjerne er Adèle Exarchopoulos som spiller glimrende i denne filmen. Men hovedrollene er tildelt Grégoire Ludig og David Marsais. I Manu (Ludig) og Jean-Gab (Marsais) har regissøren skapt en umiddelbart elskelig duo som fortjener å ha minst like mange eventyr som deres åndelige transatlantiske «fettere»  Bill og Ted (Bill og Teds eventyrlige reise 1989). Førstnevnte blir introdusert sovende på stranden, helt kokonert i en pastellrosa sovepose som ser ut til å være hans permanente hjem som ruller forsiktig inn i vannkanten før noen vekker ham. Dette er så mye som vi får av historien hans, og så mye som vi trenger å vite. Vi får egentlig aldri vite så mye om noen av karakterene i denne filmen.

Den barnslige søtheten mellom denne filmens hovedpersoner minner om de i Dumb and Dumber eller Beavis and Butt-Head. Og de minner kanskje litt om tyvene i de to første Hjemme alene-filmene. De er som vanlige tenåringer, ikke tilbakestående, men – vet du? De er 40 år gamle! Du ser dem fortsatt som tenåringer fordi de samhandler som om de var 13 eller 14.

I skuespillerensemblet finner man også musikeren Roméo Elvis. Dupieux er ikke fremmed for å bruke musikkartister i film.

Dette er underholdning som er enkel, men det er helt klart minneverdig! Det er ikke som tyggegummi, men noe hyggelig, en film man vil se på nytt, og en du husker. Jeg synes den er litt mer enn bare underholdende – men bare litt mer. Men jeg kan godt like en drøy time med uforutsigbar idioti.

Relaterte sakerForsidenFransk filmkomedie
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
21. juli 2021
Anne Helen Houg

Frilansanmelder for KINOMAGASINET siden 2020. Er privatlærer med fokus på språk og matte, og jobber for flere musikk- og filmfestivaler i Oslo.

Relaterte sakerForsidenFransk filmkomedie

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Agent Max

Joachim Eikeri27. mars 2023
Les mer

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Chaos Walking
Anmeldelse: I onde dager