• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Løvekvinnen

EKSTRAORDINÆR HISTORIE: Løvekvinnen byr på en historie helt utenom det vanlige om annerledeshet, isolasjon og ensomhet.

: Løvekvinnen

4
Karakter:

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Løvekvinnen
Ann Mari Nettum
25. august 2016

FILMFAKTA

Norgespremiere: 26.08.2016
Originaltittel: Løvekvinnen
Sjanger: Drama
Skuespillere: Rolf Lassgård, Kjersti Tveterås, Rolf Kristian Larsen, Ole Johan Skjelbred-Knutsen, Karen-Lise Mønster, Ida Ursin-Holm, Lisa Loven Kongsli, Connie Nielsen, Henrik Mestad, Kåre Conradi, Burghart Klausner, Lars Knutzon
Regi: Vibeke Idsøe
Manus: Vibeke Idsøe
Nasjonalitet: Norge
Språk: norsk
Produksjonsselskap: Filmkameratene AS
Distribusjon: Nordisk Film Distribusjon AS
Produksjonsår: 2016
Lengde: 2 timer og 6 min.
Aldersgrense: 9 år
Begrunnelse: Skildringer av en dramatisk fødsel, mobbing og partier med utrygg stemning, gjør at denne filmen får 9-årsgrense.

HANDLING

I en liten stasjonsby i Norge tidlig på 1900-tallet blir det lille barnet Eva Arctander født. Moren dør i barsel og faren Gustav (Rolf Lassgård) sitter igjen med et barn helt utenom det vanlige: Eva har nemlig hår over hele kroppen. Slik får vi følge Evas spesielle oppvekst og bli med på reisen helt til hun er en voksen kvinne.

Løvekvinnen er en imponerende film på mange måter, men når ikke helt fram på det eksepsjonelle viset som den har potensial til. Men ekstraordinært sminkearbeid, flott foto og flere gode skuespillerprestasjoner sjarmerer kraftig.

Løvekvinnen er en film jeg har hatt store forventninger til. Dette er en Skandinavisk storfilm fra regissør Vibeke Idsøe, mest kjent for Jakten på nyresteinen (1996). I tillegg til å ha regi på Løvekvinnen er det også hun som har skrevet filmens manuskript med utgangspunkt i Erik Fosnes Hansens roman med samme tittel.

Det første som møter oss i filmen er en gammel togstasjon en kald vinternatt tidlig på 1900-tallet. Togets ruvende posisjon i bildet i tillegg til tidspassende bygninger og bekledning kan ikke annet enn å sjarmere, og fotoarbeidet er utført på godt vis. Det er den danske fotografen Dan Laustsen som kan ta æren for dette. Laustsen har tidligere vært fotograf for filmer som Guillermo del Toros Crimson Peak (2015), den norske storfilmen Jeg er Dina (2002) og den svært estetiske Simon og eiketrærne (2011). I Løvekvinnen klarer Laustsen å formidle både lys og mørke, mennesker, steder og ting på en forbilledlig og dynamisk måte.

Tross svært godt fotoarbeid er det et annet element ved filmen som må omtales som dens virkelige storhet, for dette er virkelig spektakulært. Jeg snakker selvfølgelig om maskearbeidet som har blitt gjort, og da særlig med hovedrollen Eva. Hårveksten på kroppen hennes, og særlig i ansiktet, er svært troverdig, og tar seg godt ut på lerretet. Mannen som kan ta æren for nettopp dette er den britiske makeupartisten Conor O’Sullivan. Han har tidligere jobbet med sminkearbeid blant annet i Game of Thrones og en rekke andre storproduksjoner.

Vi følger Eva fra hun blir født og helt fram til hun er en voksen dame. Aurora Lindseth-Løkka spiller Eva som barn, Mathilde Thomine Storm spiller Eva som ungdom og Ida Ursin-Holm spiller henne som voksen. Spesielt Aurora Lindseth-Løkka, som spiller Eva da hun er omkring syv år gammel, imponerer meg. Enkelte deler av manuskriptet kunne nok fått en mer naturlig klang i hennes munn, men dette er bare av og til, og hennes prestasjoner ellers er både slående og rørende. Hvordan hun som barn lider av isolasjon og ensomhet, grunnet farens skam, griper virkelig tak i meg som publikummer. Spesielt da hun endelig får pynte seg og gå på juletrefest med alle de andre er hjerteskjærende. Stoltheten og storheten av opplevelsen lyser i Evas ansikt, og i disse scenene gjør Aurora Lindseth-Løkka virkelig et beundringsverdig stykke arbeid.

Evas far, stasjonsmesteren Gustav, spilles av svenske Rolf Lassgård. Mange nordmenn husker nok Lassgård sist for hans prisbelønte prestasjon som Ove i En mann ved navn Ove, og han skuffer heller ikke denne gangen. Hans tro formidling av sorg da kona dør i barsel griper tak i oss seere, samtidig som det smerter å se hvordan han skammer seg over Eva på grunn av hennes hårvekst.

Idsøe har valgt et godt grep med beretningen av historien da vi som publikum ikke får se Eva i særlig stor grad rett etter hun er født. Vi får se en bylt og vi får høre hvordan Evas far omtaler henne som en gaupe på grunn av hårveksten, men det tar en liten stund før vi faktisk får se henne, og dette er virkningsfullt.

Men ellers i filmen er det ofte nettopp dramaturgien som kommer til kort. Flere scener blir noe lange, så filmen kunne nok med fordel blitt klippet noe ned. Det er en nysgjerrighet omkring Eva og hennes reise som i stor grad skaper framdrift i filmen, men tidvis synes jeg beretningen begir seg inn på blindveier som ikke blir fulgt opp. På den måten kan jeg innimellom kjenne litt på en fornemmelse av at denne filmen ikke helt har bestemt seg for om den skal ha en lineær eller mer kreativ fortellermåte, og dermed havner den litt mellom to stoler.

I de mest dramatiske scenene savner jeg noe mer trøkk fra lydsporet. Desperasjonen og spenningen i scenen kunne gjerne ha blitt understreket av enda mer virkningsfull musikk for å virkelig treffe meg som seer.

Tross noe skurring i selve beretning er dette er en film som kler kinomørkets store lerret, og maskearbeidet er et «must» å få med seg.

Stor takk til Hamar kino for presseadgang.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
25. august 2016
Ann Mari Nettum https://www.facebook.com/amnettum

Redaksjonsassistent, journalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET

Relaterte sakerKino
  • Ny teasertrailer: Løvekvinnen 11.02.2016
  • Løvekvinnen åpner Den norske filmfestivalen 19.04.2016

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Trailer: Evil Dead Rise
    TRAILER5. januar 2023
  • Anmeldelse: La elva leve
    ANMELDELSE16. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Mike og Dave trenger damer
Anmeldelse: Oppdrag Dory