• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Kammerpiken

KINOFILM : Kammerpiken

2
Karakter:

Konklusjon:

Kammerpiken har flere kvaliteter ved seg, som for eksempel et innbydende og sprudlende filmspråk, men skuffer i sin pornografiske og sexistiske tilnærming til å skape spenning i eksplisitte scener mellom de to kvinnene i hovedrollene, mens den samtidig forsøker å fremstå som nettopp en skildring av såkalt sterke kvinneroller.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Kammerpiken
Aleksander Koren
8. april 2017

FILMFAKTA

Originaltittel: Agassi
Norgespremiere: 07.04.2017
Sjanger: Drama
Skuespillere: Kim Min-hee, Kim Tae-ri, Ha Jung-woo, Cho Jin-woong, Kim Hae-sook, Moon So-ri
Regi: Park Chan-wook
Manus: Chung Seo-kyung, Park Chan-wook
Nasjonalitet: Sør-Korea
Språk: Koreansk, japansk
Musikk: Cho Young-wuk
Produksjonsselskap: The Joker, BAC Films, CJ Entertainment, Moho Film, Yong Film
Distribusjon: Arthaus
Produksjonsår: 2016
Lengde: 2 t. 25 min
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Denne filmen har en forstyrrende tematikk, og inneholder nærgående seksuelle skildringer og en torturscene. Filmen får derfor 15-årsgrense.

HANDLING

Tyven Sook-hee utgir seg for å være kammerpiken til den rike adelskvinnen Hideko i samarbeid med den falske greven Fujiwara som planlegger å gifte seg med Hideko for å stjele pengene hennes.

I den velkjente regissøren Park Chan-wook’s nyeste film Kammerpiken, basert på romanen Fingersmith, skrevet av Sarah Waters, møter vi en ellevill historie med en rekke vendinger og utspekulerte rollefigurer pakket inn i en pen og pyntelig, detaljrik og virtuos, visuelt sprudlende film.

Med Kammerpiken har sør-koreanske Park –mest kjent for sine hevnfilmer Sympathy for Mr. Vengeance, Oldboy og Lady Vengeance – overført materialet fra Sarah Waters feministiske spenningsroman og satt handlingen til 1930-tallet i Japan-okkuperte Sør-korea. Her veksler språket fritt mellom japansk og koreansk (med fargekodet teksting her i Norge slik at vi kan forstå når hvilket språk snakkes), basert på hvem de forskjellige karakterene snakker til på ethvert tidspunkt og hvor elegante de ønsker å fremstå, noe som viser hvordan Japan tråkket på koreansk kultur i denne tidsperioden.

I Kammerpiken møter vi Sook-hee, en tyv som skal utgi seg for å være kammerpike for den japanske adelskvinnen Hideko som lever i et slags perverst fangenskap hos sin onkel, som akter å gifte seg med henne en dag i fremtiden for å få tilgang til den massive pengearven Hideko sitter på.

(Filmens originaltittel Agassi – som kan oversettes til Damen – henspiller på Hideko i motsetning til den norske tittelen som henviser til karakteren Sook-hee).

I samspill med filmens tredje hovedkarakter, den falske greven Fujiwara, skal Sook-hee altså infiltrere Hidekos liv og overbevise henne om å gifte seg med Fujiwara som planlegger å stjele pengene hennes så fort de er gift. Filmen er delt i tre akter, hvorav det hevdes at kun den første holder seg innenfor rammene til originalverket Fingersmith.

(Undertegnende har ikke lest denne romanen og kan ikke bekrefte hvorvidt dette faktisk stemmer).

De tre aktene byr hver på sine egne interessante vendinger som får tilskueren til å se tidligere handlinger i et nytt lys, og filmen har således en spennende og underholdende struktur hvor man ved hver anledning funderer på hva som kan befinne seg rundt neste hjørne.

Kammerpiken er på mange måter en spennende og tilfredsstillende film når det gjelder historien, med særdeles flott fotoarbeid og et lekent lydspor.

Med Kammerpiken har Park laget sin egen utgave av den typen såpeserier og TV-dramaer man finne mange av i Sør-Korea, og dette innebærer elementer som kanskje kan virke litt «over-the-top» for et vestlig publikum, som svært karikerte rollefigurer og meget fysisk og litt overdramatisk skuespill, samt endeløse intriger, historievendinger og sjokkeffekter.

Filmens største problemer ligger i Parks fetisjistiske og svært seksualiserte blikk på det groende kjærlighetsforholdet mellom filmens to kvinnelige hovedroller Sook-hee og Hideko. I et forsøk på å skape en erotisk ladd thriller-stemning blir filmen litt vel ivrig i å bruke disse unge kvinnene for alt som er mulig ved å la kamera gli sakte over nærbilder av kroppene deres under lange og eksplisitte sex-scener som ikke føler så mye som et feministisk «girl-power»-uttrykk som enkelte mener det skal være, men mer som en fremstilling av mannlige fantasier om lesbiske kjærlighetsforhold.

Kammerpiken er hverken et parodisk eller subversivt blikk på såpe-lignende TV-dramatikk eller kvinnelige representasjoner på film. Her har Park Chan-wook forkledd nedverdigende fremstillinger av kvinner i et pseudo-feministisk budskap.

Trailer
Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Vis kommentarer (1)
ANMELDELSE
8. april 2017
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp: Quantumania
    ANMELDELSE22. februar 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse – Smurfene: Den hemmelige landsbyen
Anmeldelse: Get Out