• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Jupiter Ascending

Channing Tatum og Mila Kunis spiller mot hverandre i Jupiter Ascending, som KINOMAGASINETs anmelder gir terningkast 4.

: Jupiter Ascending

4
Karakter:
review-image

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Jupiter Ascending
admin
6. februar 2015

FILMFAKTA

Manus og regi: Andy og Lana Wachowski
Skuespillere: Channing Tatum, Mila Kunis, Eddie Redmayne, Sean Bean
Sjanger: Sci-fi, Space Opera, Action
Kinopremiere: 06.02.2015
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2014
Produksjonsselskap: Warner Bros.
Lengde: 2 t 7 min
Musikk: Michael Giacchino
Distribusjon: SF Norge AS
Aldersgrense: 11 år
Egnethet: Ungdom / voksen
Begrunnelse: Voldsomme effekter og truende vesener gjør at denne filmen får 11-årsgrense.

Regissørene bak The Matrix-trilogien har med Jupiter Ascending levert en spennende, men langt fra lytefri Space Opera.

Ta en neve Star Wars, bland i en dose Dune, og krydre med Brazil og Stargate; slik får du kanskje et grovt innblikk i hva filmen dreier seg om.

For dette er sjelden kost: Jupiter Ascending er en svært voksen science fiction-film som krever litt ballast. Mange kinogjengere vil nok bli mest forvirret over alt som skjer, uten å ha knagger å henge alle hendelsene på. For en veteran innen sjangeren – både bok, serie og film – er det derimot en fryd for øyet.

Svakheten med filmen er dog at det er nok materiale her til minst en hel trilogi. To timer og sju minutter er ganske enkelt ikke nok til å formidle denne fantastiske historien som beveger seg fra vår egen planet – Jorden – til flere planeter der ute, og til slutt tilbake til Jorden.

Resultatet er at vi skynder oss gjennom store deler av filmen. Starten er over så raskt at den nesten bare kunne ligget igjen på gulvet i klipperommet, og vi rekker aldri bli kjent med hovedpersonen, Jupiter Jones, spilt av Mila Kunis, før det braker løs. Dermed forsvinner mye av grunnlaget for å bry seg om hva som skjer med henne. I stedet blir vi sittende å gape over utrolige spesialeffekter og lure på hva som egentlig skjer. Først mot slutten får rollepersonen Jupiter Jones dybde og substans. Samme med hennes motspiller, Channing Tatum, som spiller Caine – en slags moderne varulv, skapt av militæret for å være en uovervinnelig og fryktløs kriger. Han har en fascinerende forhistorie som vi burde fått se mer av.

Man kan nemlig ane den imponerende rekkevidden av universet som Andy og Lana (tidligere Larry) Wachowski har skapt. Og det er nettopp dette som kjennetegner space opera (romopera). Det skal være i stor skala, gjerne med en handling som strekker over århundrer i tid og rom, og i senter ligger det en viktig ressurs som alle vil ha. I Dune er det et spesielt krydder (The Spice Must Flow!), i Avatar er det metallet Unobtainium, i Star Wars er det The Force. Tilknytningen til Stargate og Brazil vil jeg helst ikke avsløre, da det kan betraktes som en spoiler. Og hva som er i senter for Jupiter Ascending, overlater jeg til deg, kjære kinogjenger, å oppdage selv.

Dette er både styrken og svakheten til Jupiter Ascending. Den inneholder et grensesprengende univers, men klarer aldri å nå helt opp. Et annet eksempel er leiesoldatene som Balem, spilt av Eddie Redmayne, har leid inn. Hver og én av dem har en historie å fortelle, har unike evner og våpen, og mye personlighet. Spesielt likte jeg skikkelsen til Doona Bae – som også spilte i Cloud Atlas, men vi får dessverre se altfor lite til henne. La oss håpe det kommer en director’s cut som klarer å bygge filmen ut til en komplett opplevelse på alle måter, for slik den er nå, står den dessverre ikke i forhold til det vi har forventet oss av Wachowskiene.

På den positive siden er dette en av de beste visuelle opplevelsene jeg har hatt i en kinosal. Alt av teknologi og fremmede landskap ser vanvittig bra ut. Romskipdesignen er i en klasse for seg og viser hvorfor og hvordan vi har beveget oss langt forbi det tradisjonelle modeller kan brukes til. Det er Dan Glass og John Gaeta som har stått for det visuelle, og de har forsøkt å skape en stil utenom det vanlige, med elementer av renessansearkitektur og gotisk stil, mens Michael Giacchino har komponert musikken. Han samarbeidet også med Wachowski-søsknene på Speed Racer. Filmen er i 3D og kommer i IMAX 3D etter hvert. 3D-effektene supplerer det visuelle på en fin måte og føles aldri påtrengende.

Actionsekvensene er – ikke overraskende – like høytflygende som i The Matrix, men filmmakerne har unngått overdreven bruk av digitale dobbeltgjengere. I stedet har de klart å gjennomføre scenene med stuntmenn, og filmet med en spesiell kamerarigg kalt Panocam, som inneholder seks kameraer og filmer 180 grader. Kameraene danner et overlappende bilde, som de senere kan legge spesialeffekter på. Dette gir filmen mer substans, og det føles ekte. Mye av den samme teknologien brukt i Jupiter Ascending, ble også brukt i Gravity.

Alt i alt vil jeg anbefale å se filmen, spesielt om du er sci-fi-fan. Det er utrolig mye bra her, og underholdningsverdien er høy. Jupiter Ascending inneholder også mer humor enn hva som er vanlig fra dette teamet, og det fungerer på en gladvoldaktig måte. Jeg tok meg i å skratte høyt av dialogen mellom Jupiter Jones og Caine hvor hun proklamerer sin kjærlighet for hunder. Og det er bare ett eksempel. Ta med 3D-briller, men hold forventningene under kontroll, og du vil få en utenomjordisk opplevelse.

Takk til Aurora kino Fokus som satte opp pressevisningen!

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
6. februar 2015
admin kinomagasinet

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Birdman
Anmeldelse: The Theory of Everything