• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: It Comes at Night

KINOMAGASINETs anmelder gir It Comes at Night.

KINOFILM : It Comes at Night

5
Karakter:

Konklusjon

It Comes at Night tilbyr ikke blod og spøkelser, men den tilbyr en intens og spennende opplevelse som vil gi deg mareritt.

Eksterne lenker

Anmeldelse: It Comes at Night
Rafael Motamayor
Rafael Motamayor
28. juni 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 30.06.2017
Sjanger: Grøsser/Thriller
Skuespillere: Joel Edgerton, Christopher Abbott, Riley Keough, Carmen Ejogo
Regi: Trey Edward Shults
Manus: Trey Edward Shults
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Distribusjon: Norsk Filmdistribusjon
Produksjonsår: 2017
Lengde: 1 t. 31 min.
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Angstskapende stemning og blodige voldsskildringer gjør at denne filmen får 15-årsgrense.

HANDLING

En liten familie, mann, kone og sønn, har søkt tilflukt fra en ukontrollerbar pandemi i et avsidesliggende hus. Her har de klart å skape rutiner og en følelse av trygghet i en kaotisk verden. Helt til den dagen en annen desperat familie banker på døren og vil inn.

It Comes at Night viser at det usynlige kan være skumlere enn monstre man ser med det blotte øye.

Hva er en grøsser? Hva trenger en film å vise for å bli vurdert en skrekkfilm? Ja, den må selvsagt være skummel. Men på hvilken måte? Trenger du blod? En morder? Et monster? Hva om skurken kommer fra innsiden, og ikke finnes der ute?

Det er dilemmaet vi presenteres for i It Comes at Night. Om du har sett traileren til filmen – eller plakaten – er det sannsynlig at du allerede har et mentalt bilde av hva filmen dreier seg om.

Du har sikkert bestemt deg for å se filmen basert kun på smakebitene og forventer kanskje en overnaturlig grøsser med mange jump-scares og monstre som invaderer et hus.

Uten å røpe for mye om hva skjer i It Comes at Night, må seerne forberede seg på å justere forventningene, for dette er ikke en typisk grøsser.

I USA er filmen distribuert av A24, selskapet bak The VVitch, og det er den filmen som  It Comes at Night minner mest om.

The VVitch var en kritikerrost film, men som polariserte seerne fordi de forventet en mer grafisk grøsser – som trailere «solgte» den inn som.

Den unevnte sykdommen – som har drept mesteparten av verdens befolkning før It Comes at Night begynner – får dem ikke til å komme tilbake i live, men likevel føles dette som en zombiefilm a la Night of the Living Dead – blandet med en stor postapokalyptisk dose fra The Road.

Bruk av naturlig lys gjør It Comes at Night enda skumlere.

Det betyr ikke at It Comes at Night ikke er skummel. Det er ikke monstre, men frykt og paranoia som hjemsøker karakterene i filmen, og den røde døren – som trailere og reklamekampanje fokuserer så mye på – er i fokus.

Regissøren Trey Edward Shults viste med Krisha at han kunne lage en liten og intim film som kunne være like skummel som en stor grøsser.

Nå beviser Shults at det usynlige kan skremme like mye som et monster, i en nervepirrende og anspent film som bruker atmosfære for skrekk på en måte jeg har ikke sett siden The VVitch. Karakterene snakker i lange scener uten kutt, som viser hvordan frykt og paranoia griper dem og får dem til å gjøre alvorlige og voldsomme ting.

Sentralt i dette står Joel Edgerton som Paul, en mann som vil ingenting mer enn bare å beskytte sin familie fra en verden de ikke lenger kan stole på. Edgerton er intet ukjent navn for fans av grøssere, etter at han skrev, regisserte og spilte i den glimrende The Gift. Han viser seg å ha stor kompetanse for å spille seriøse, men mørke karakterer, som befinner seg i utrolige situasjoner.

Er du en fan av The Walking Dead og hvordan serien viser at upålitelighet er farligere enn zombier? Da vil du like It Comes at Night. Filmen følger Alfred Hitchcocks sitt berømte eksempel på hvorfor suspense – eller spenning på godt norsk – er bedre enn overraskelser – i dette tilfellet, jump-scares.

En unevnt, men allestedsværende, sykdom har drept mesteparten av befolkningen i It Comes at Night.

Hitchcock sa at om to personer sitter ved et bord og snakker, og en bombe plutselig eksploderer, vil du sjokkere seeren. Men om du viser bomben før du viser de to som snakker, skaper du spenning, uansett om bomben eksploderer eller ikke.

Det er det som regissør og manusforfatter Trey Edward Shults gjør med It Comes at Night. Han viser en lang og smal gang, med en rød dør på andre siden. Vi vet riktignok ikke hva står på andre siden av døren, men vi vet at det skremmer karakterene og man blir smittet av denne frykten.

Den andre helten i filmen er ikke en karakter, men fotografen Drew Daniels, som får frem mye vakkert ut av grusomheter og skygger. Lange tagninger i små begrensede steder gir seeren klaustrofobiske følelser. Han filmer scener med bare bruk av naturlig lys fra lykter, noe som gjør skyggene enda større og skumlere.

It Comes at Night er altså en film som ikke bruker jump-scares eller store effekter. Likevel er dette en film som man tenker på i mange dager etter at man har sett den, og som kan holde deg våken om natten. Og helt seriøst, er det ikke akkurat det du vil ha fra en grøsser?

Relaterte sakerfilmForsidengrøsserskrekk
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
28. juni 2017
Rafael Motamayor
Rafael Motamayor @https://twitter.com/rgmotamayor https://www.facebook.com/rafael.motamayor?fref=ts

Skribent for KINOMAGASINET. Journalistikkstudent.

Relaterte sakerfilmForsidengrøsserskrekk

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Racer

Anne Helen Houg18. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sannheten

Torunn Sola10. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sommeren ’85

Anne Helen Houg8. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sound of Metal

Preben Lillebø Rongve4. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • King Oscar kino legges ned
    25. februar 2021
  • Paramount+ vil koste 69 kroner
    VOD (KLIKKEFILM)25. februar 2021
  • Nå krymper også Paramount kinovinduet
    FILMLANSERING25. februar 2021
  • 452.000 kroner til seks kinoer
    KINODRIFT24. februar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Terje tror på bedre tider for kinobransjen
    KINOLEVERANDØR29. januar 2021
  • Star gir Disney+ mer voksent innhold
    VOD (KLIKKEFILM)28. januar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • King Oscar kino legges ned
    25. februar 2021
  • Paramount+ vil koste 69 kroner
    VOD (KLIKKEFILM)25. februar 2021
  • Nå krymper også Paramount kinovinduet
    FILMLANSERING25. februar 2021
  • 452.000 kroner til seks kinoer
    KINODRIFT24. februar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: All Eyez On Me
Anmeldelse: The House