• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Irrational Man

SOLID: Irrational Man er ett solid drama fra et akademisk miljø.

: Irrational Man

5
Karakter:

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Irrational Man
Ann Mari Nettum
6. august 2015

FILMFAKTA

Norgespremiere: 07.08.2015
Originaltittel: Irrational Man
Sjanger: Komedie / Drama
Skuespillere: Emma Stone, Joaquin Phoenix, Parker Posey, Jamie Blackley, Betsy Aidem, Ethan Phillips
Regi: Woody Allen
Manus: Woody Allen
Nasjonalitet: USA
Produksjonsselskap: Sony Pictures Classics, Gravier Prods., Perdido
Distribusjon: SF Norge
Produksjonsår: 2015
Aldersgrense: Tillatt for alle
Begrunnelse: Denne filmen inneholder ingen scener som antas å kunne virke skremmende på de yngste, og den blir derfor tillatt for alle.

HANDLING

På et universitet i en småby gjennomgår den nyansatte filosofiprofessoren Abe (Joaquin Phoenix) en eksistensiell krise. Livet hans får en ny mening når han innleder et forhold til en av sine studenter, Jill (Emma Stone).

Woody Allens nyeste film er et velgjort drama som graver seg ned i to menneskers liv, drivkrefter og begjær. Men likevel handler den om så mye mer, for denne filmen rommer så mye om både livet, oss mennesker og våre relasjoner.

Allerede fra første sekund ser vi ting fra den mannlige hovedrollens perspektiv. Fornemmelsen av hans tankesett og livsstil klarer på forunderlig vis å treffe meg som seer, og Abe sin kjøretur til universitetet framstår som svært fin. Det er Joaquin Phoenix, kjent blant annet for sin rolle som Johnny Cash i filmen Walk the Line (2005), som spiller Abe. Dette klarer han på et passe mystisk, slitent og godt vis.

I Irrational Man blir vi ønsket velkommen til den akademiske verdenen. Det er helt klart noe «Woody Allensk» over filmen. Nok en gang klarer Allen å understreke og forsvare sin posisjon som én av de viktigste filmskaperne i moderne tid.

På godt vis klarer han å skildre de mellommenneskelige relasjonene og livet som helhet. Dette gjør han i første rekke via sine to hovedpersoner, men også ved å bruke tilfeldige møter og mennesker i et trivielt bybilde.

Dermed befinner Irrational Mans handling seg på et svært eksistensielt nivå, og det er nettopp dette som er så fint. Tanker om de vi møter i hverdagen og bare ser men ikke snakker med, ville idéer og lignende blir viktige ingredienser i filmen, og dette er kledelig og interessant. Ett av filmens vendepunkt blir da Jill (Emma Stone) og Abe overhører noens samtale på en kafé, og nettopp dette minner meg om en scene fra norske Joachim Triers Oslo, 31. august.

Irrational Man innehar et drøss av gode innspillingsteder. Fotoarbeidet – utført av Darius Khondji – er nokså ordinært med tanke på vinkler og utsnitt, men er absolutt ikke kjedelig av den grunn. Khondji har arbeidet som fotograf på flere av Allens tidligere filmer også, og med Irrational Man klarer han å framheve det klassisk gode kameraarbeidet som vi kjenner fra tidligere i filmhistorien. Filmens foto innehar et svært høyt estetisk nivå, og bare kameraføringene og objekters plassering i bilderuten vitner om fotografens øye for detaljer og kvalitet.

Dette er en fryd å se på, og med de mange flotte lokasjonene hvor innspillingen har funnet sted byr filmen på en rekke flotte fargespill og komposisjoner. I filmen er blant annet hovedpersonene på tivoli. Jeg kan aldri huske å ha sett et tivoli se så elegant og oppegående ut. Filmens musikk byr på gode pianotoner som passer godt og legger an rett stemning.

Filmens fremdrift motiveres av handlingens utvikling og vendinger, men også mye ut i fra begge hovedpersonenes fortellerstemme som forteller mye. Dette passer godt inn i filmens ramme, og gir oss et ekstra innblikk i begges bakgrunn, tanker og følelser.

Som vanlig er det Allen selv som også har skrevet manuskriptet til filmen, og dette er velskrevet. Manuset er svært filosofisk, i tråd med filmen som helhet, og innehar mange dype replikker med en større mening. Innimellom kan det bli noe pompøst, spesielt dialogene mellom Jill og Roy.

Beretningen om denne irrasjonelle og nedtonede professoren som innleder et forhold til en av sine kvinnelige studenter kan høres ut som ett eneste klisjé- og sengemaraton. Men slik blir det gudskjelov ikke. Forholdet mellom Jill og Abe har et helt annet fokus enn det seksuelle og kroppslige, og blir dermed mer interessant enn mange andre filmaffærer.

Filmen bidrar med nyskapende vendinger og overraskelser helt til siste slutt, og alt i alt er dette en film av stor kvalitet. Den innehar ingen altoppslukende digitale effekter, men er derimot forførende på klassisk vis med god formidling, estetiske bilder og mye sjarmerende symbolikk.

Stor takk til Hamar Kino for presseadgang.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
6. august 2015
Ann Mari Nettum https://www.facebook.com/amnettum

Redaksjonsassistent, journalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET

Relaterte sakerKino
  • Cecil B. DeMille Award til Woody Allen 15.09.2013
  • 45 steder setter opp Woody Allens nye film 08.08.2013
  • Woody Allen til Sverige? 14.07.2013

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Dryads
Anmeldelse: Vacation