• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Into the Woods

KINOMAGASINETs anmelder ble ikke overbevist av Into the Woods og gir den terningkast tre.

: Into the Woods

3
Karakter:

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Into the Woods
Ann Mari Nettum
27. mars 2015

FILMFAKTA

Regi: Rob Marshall. Skuespillere: Meryl Streep, Johnny Depp, Chris Pine, Emily Blunt, Anna Kendrick, Lucy Punch, Daniel Huttlestone, James Corden, Christine Baranski, Tammy Blanchard, Tracey Ullman, Lilla Crawford, Simon Russell Beale, Joanna Riding. Sjanger: Komedie / Familiefilm / Fantasy / Musikal. Kinopremiere: 27.03.2015. Manus: James Lapine. Nasjonalitet: USA. Språk: Engelsk. Produksjonsår: 2014. Lengde: 2 t og 4 min. Produksjonsselskap: Lucamar Productions, Marc Platt Productions, Walt Disney Pictures. Distribusjon: The Walt Disney Company Nordic. Aldersgrense: 11 år. Egnethet: Ungdom / Voksen. Begrunnelse: Filmen har en mørk stemning, og inneholder flere scener med voldsomme effekter og nifse skikkelser som kan virke skremmende på 7-åringer. Den får derfor 11-årsgrense.

HANDLING

Into the Woods gir en ny vri på flere kjente eventyr. Noen plott fra utvalgte historier flettes sammen, og konsekvensene av karakterenes ønsker og oppdrag utforskes.

Vi møter blant annet Askepott, Lille Rødhette, Jack, fra Jack og bønnestengelen og Rapunzel i tillegg til en heks, en baker og hans kone.

Into the Woods har mange jern i ilden, men dessverre blir filmens framdrift vekk i skogen, mens mange av skuespillerne roter seg bort fra stien med en pussig ironi til eget arbeid.

Så var det altså duket for en musikalsk sammenslåing av flere kjente og kjære eventyr. Rob Marshall, regissøren bak Into the Woods, har tidligere klart å få fram både musikalsk storhet og en drivende historie med Chicago som ett høydepunkt på CV-en. Denne gangen har det ikke gått like bra …

Into the Woods består i stor grad av synging. Filmens start gjør oss kjent med karakterene og deres drømmer på effektivt vis, nettopp via sang. Flere av sangene er satt sammen på godt vis med rim og framdrift, men det blir også mye overflødig slagg i disse tekstene.

Det er to elementer i denne filmen som imponerer meg stort: det er Meryl Streeps prestasjon i rollen som den onde heksen, og det er et godt lyddesign.

Meryl Streep sin tolkning av den onde heksen er overbevisende tross den noe primitive handlingskurven filmen serverer som helhet. Streep har en egen musikalitet og rytme, og passer godt inn i denne settingen.

Filmens lyddesign virker overbevisende. I mange musikkbaserte filmer kan det hele føles som en dårlig musikkvideo hvor menneskenes munnbevegelser minner mer om miming. Denne mimingen slipper vi gudskjelov unna i de aller fleste delene av Into the Woods, og dette er med på å heve filmopplevelsen. Lyduniverset er nokså komplekst og hever fram både magi og spenning.

Kostymene, sminkearbeidet og selve universet som skapes i skogen ser pent ut, og rent teknisk ser de overnaturlige elementene også ålreit ut.

Men det er da det kommer til selve historien og framføringen av denne at jeg detter av lasset. Into the Woods er et eventyr for voksne hvor alle karakterene har ønsker som de må inn i skogen for å ha sjanse for å få oppfylt. Dessverre roter historien seg bort der dypt inne i skogen ett sted.

For oss voksne kunne det tross alt blitt morsomt med en ny vri på de folkekjære eventyrkarakterene. Men dessverre klarer manuset å få de fleste av skuespillerne til å opptre med en ironi mot sin egne roller. Dette er på ingen måte sjarmerende …

Jo da, vi voksne synes nok at to prinser som står i en slags mini-foss og synger om kjærlighet kan bli ganske klissete, og at det dermed kan bli ganske komisk hvis man tenker på prinsens bakgrunn fra den velkjente historien om Askepott. Skuespillerne tuller litt, underdriver litt og overdriver litt.

Men det blir bare litt … alt blir bare litt … det gjøres ikke skikkelig, og dermed blir det bare ødeleggende for filmen. Balansegangen for ironi er ganske skjør, og her forstår jeg ikke om de er ironiske mot filmen, karakterene, musikalen som sjanger eller ikke er ironiske i det hele tatt.

De ulike karakterene fra eventyrverdenen har ikke blitt knyttet godt nok sammen i Into the Woods, og handlingen er det så som så med. Siste halvtimen av filmen føles som et unødvendig tillegg. Både fremdrift og logikk blir borte.

I tillegg biter jeg meg merke i at Rapunzel, prinsessen som er kjent for sitt ekstremt lange hår, mister den lange fletta si hele to ganger i løpet av filmen. Hvordan fletta kom på plass igjen etter at hun mistet den første gangen kan jeg ikke besvare.

Into the Woods er originalt en musikal for teaterscenen, og jeg tror nok den kler scenen bedre enn lerretet.

Stor takk til Hamar Kino for presseadgang.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
27. mars 2015
Ann Mari Nettum https://www.facebook.com/amnettum

Redaksjonsassistent, journalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Dirk Ohm – Illusjonisten som forsvant
Anmeldelse: The Second Best Exotic Marigold Hotel