• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Inside Out

Inside Out ble godt likt av KINOMAGASINETs anmelder, som gav den terningkast seks. Filmen vant en Oscar-statuett i kategorien Beste animasjonsfilm. I tillegg var den nominert for Beste originale manus.

: Inside Out

6
Karakter:
review-image

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Inside Out
Katrine Wang Svendsen
21. august 2015

FILMFAKTA

Norgespremiere: 21.08.2015
Originaltittel: Inside Out
Sjanger: Animasjon
Skuespillere: Amy Poehler, Phyllis Smith, Richard Kind, Bill Hader, Lewis Black, Mindy Kaling, Kaitlyn Dias, Diane Lane, Kyle MacLachlan, Paula Poundstone, Bobby Moynihan
Regi: Pete Docter, Ronnie Del Carmen
Manus: Pete Docter, Meg LeFauve, Josh Cooley, Pete Docter, Meg LeFauve, Josh Cooley
Nasjonalitet: USA
Musikk: Michael Giacchino
Produksjonsselskap: Walt Disney Studios Motion Pictures, Pixar Animation Studios
Distribusjon: The Walt Disney Company Nordic
Produksjonsår: 2015
Lengde: 1 t. 41 min.
Aldersgrense: 6 år
Begrunnelse: Filmen inneholder enkelte scener med en mørk og noe truende stemning. Filmen får derfor seksårsgrense.

HANDLING

I Hovedkvarteret - kontrollsenteret i den 11-årige Rileys hjerne - jobber de fem Følelsene veldig hardt, med den muntre optimisten «Glede» i spissen som har som oppgave å sørge for at Riley forblir lykkelig. «Frykt» tar seg av sikkerheten, «Sinne» sørger for at alt er rettferdig, og «Avsky» hindrer at Riley blir forgiftet, både fysisk og sosialt. «Sorg» er ikke helt sikkert på hva hennes rolle er, og ærlig talt er det ingen av de andre som er det heller. Når Rileys familie flytter til en skremmende, ny by, er de fem Følelsene straks på saken og ivrige etter å hjelpe henne gjennom den vanskelige overgangen. Men når Glede og Sorg utilsiktet blir dratt dypt inn i Rileys sinn, og samtidig tar med seg noen av hennes kjerneminner, må Frykt, Sinne og Avsky motvillig ta kontrollen. Glede og Sorg må våge seg gjennom ukjente steder som Langtidsminne, Fantasiland, Abstrakte Tanker og Drømmeproduksjoner AS, i et desperat forsøk på å komme seg tilbake til Hovedkvarteret, og til Riley.

Inside Out er en fortelling som appellerer til tilskuere i alle aldre, fortalt på et audiovisuelt slående vis og med en hel del humor.

I dette nye mesterverket fra Disney-Pixar møter vi elleve år gamle Riley (Kaitlyn Dias). Hun er en typisk ung jente som trives godt i sin lille hjemby, men som plutselig blir revet vekk fra det kjente da familien flytter til San Fransisco.

Samtidig med Rileys etablering i storbyen, møter vi fem emosjonelle karakter som bor i hennes sinn og navigerer etter beste evne den unge jentas emosjoner. Dette er en jobb lettere sagt enn gjort. I Inside Out (Innsiden ut på norsk) representerer menneskets primære emosjoner gjennom: Joy (Amy Poehler), Sadness (Phyllis Smith), Disgust (Mindy Kaling), Fear (Bill Hader) og Anger (Lewis Black).

Inside Out forteller dermed én rett-frem historie hvor vi befinner oss i Rileys univers. Samtidig fortelles det en historie om de fem emosjonene og deres eksistens i Rileys indre verden, med alle situasjoner og problemer som oppstår her. De to fortellingene skjer hver for seg, samtidig som de hele tiden påvirker hverandre. På denne måten klarer regissør Pete Doctor og hans team å skape en film som illustrerer kompleksiteten ved våre emosjoner, gjennom en lettfattelig, velfortalt og ikke minst humoristisk film.

Inside Out er både enkel og komplisert på samme tid. Det er en animasjonsfilm med stor appell til unge. Samtidig har filmen en dybde både relatert til det å være ung, hvordan håndtere forskjellige emosjoner, hvordan å takle store endringer i livet – og ikke minst: hvordan emosjonene våre påvirker oss når vi vokser opp.

At Inside Out vil være en morsom film for de yngste er det ingen tvil om. Amy Poheler, stemmen til Joy, gjør en fantastisk jobb i å gi liv til den overentusiastiske og alltid glade, lille karakteren.

Koste hva det koste vil: hennes mål er å holde Riley glad. Det er allikevel ikke slik at de andre emosjonene er fiender, men de spiller på lag med hverandre. De fleste utenom Sadness. Sadness blir oftest holdt utenfor, og det jobbes iherdig med å holde Sadness borte fra Rileys minner. Hvorfor i all verden skulle man ønske triste minner? Phyllis Smith har en stemme som både er trist, men også innehar en karakter og dybde. For det å være trist er en god ting noen ganger. Det er viktig i vår utvikling av forståelse av det større bilde.

Og det er dette filmen i bunn og grunn handler om. Som barn er vi ofte bekymringsløse og glade. Det er lite som rikker ved vårt mot, det er ikke barnslig å tulle og vi trives like godt i lek med foreldre som med venner. Så skjer det noe. Vi blir eldre, ting blir kleint, ting endres og ingenting er slik det var før, og vi opplever oftere og oftere situasjoner som er triste og vi reflekterer mer enn tidligere. Gode minner kan bli triste minner, men filmens moral forteller oss at det er helt greit!

Visuelt sett er Inside Out en fargeklatt av en film. Karakterene med sine tilhørende emosjoner har fått passende farger, som ildrøde Sinne for eksempel. Vi møter også figurer som tilhører drømmer og det hele tar tidvis en Dr. Seuss-aktig form, som ofte kombinerer det magiske og artige, med det mystiske og eventyrlige. Rileys verden på utsiden reflekterer ofte hennes emosjoner vi ser på hennes innside. Dette ser vi godt i det familiens møbler aldri dukker opp, og Rileys tilværelse føles like tomt som deres leilighet i San Fransisco.

Filmen har også et passe lekent soundtrack som følger filmens løp, komponert av Michael Giacchino. Et godt sammensatt soundtrack spilles sammen med flere kjente sanger.

Inside Out er en spesiell filmatisk skapelse som griper om hjertet med en særdeles realistisk tematikk. Filmen inneholder gledesspredende karakterer, artige situasjoner og ikke minst eksepsjonelt gode stemmer til dens animerte ansikter.

Det er ingen tvil om at filmens regissør Peter Docter har hatt en tydelig visjon, og deretter gjort alt han kan for skape det beste resultatet for oss tilskuere – og dette har Doctor og hans team klart! Denne filmen passer godt for alle aldre, og burde nesten sees igjen og igjen etterhvert som man også blir eldre.

Som om ikke filmen er nok i seg selv – noe den absolutt er – vil den ivrigste Pixar-fansen kunne kose seg med en rekke såkalte «eastereggs» som referer til de mange tidligere filmene. Også forfilmen Lava (James Ford Murphy) er en slående vakker fortelling som kommer til å gjøre inntrykk.

Versjonen som er anmeldt var med engelsk tale.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
21. august 2015
Katrine Wang Svendsen https://www.facebook.com/catbeist

Redaksjonsassistent hos KINOMAGASINET og kinosjef hos Nordisk Film Kino Hønefoss.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Trailer: Evil Dead Rise
    TRAILER5. januar 2023
  • Anmeldelse: La elva leve
    ANMELDELSE16. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Bølgen
Anmeldelse: Straight Outta Compton