• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: 65
    • Anmeldelse: Boy From Heaven
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Inferno

KINOMAGASINETs anmelder ga Inferno terningkast tre.

KINOFILM : Inferno

3
Karakter:

Konklusjon:

Det sies at alle gode ting er tre, men denne gangen stemmer ikke det. Ron Howards tredje Dan Brown-filmatisering blir dessverre ikke så bemerkelsesverdig som håpet og antatt.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Inferno
Ann Mari Nettum
20. oktober 2016

FILMFAKTA

Norgespremiere: 21.10.2016
Originaltittel: Inferno
Sjanger: Drama / Thriller
Skuespillere: Tom Hanks, Felicity Jones, Omas Sy, Ben Foster, Sidse Babett Knudsen
Regi: Ron Howard
Manus: Danny Strong, Dan Brown
Nasjonalitet: USA
Språk: engelsk
Distribusjon: United International Pictures
Produksjonsår: 2015
Lengde: 2 timer og 1 min.
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Flere brutale volds- og drapsskildringer gjør at denne filmen får 15-årsgrense.

HANDLING

Robert Langdon våkner opp med hukommelsestap på et sykehus i Firenze. Mens han forsøker å nøste opp i hva som har skjedd, kommer han på sporet av en eksentrisk vitenskapsmann som har planet om å utrydde halve jordens befolkning med et virus.

Inferno er en film som føyer seg inn i en rekke av mange lignende sjangerfilmer uten å sette særlig mer avtrykk.

Tom Hanks har siden ti år tilbake portrettert Dan Browns romankarakter Robert Langdon i til sammen tre filmer. Filmatiseringen av Browns bøker startet med The Da Vinci Code (2006). Deretter kom Angels & Demons (2009) og nå Inferno (2016).

Det er ikke tilfeldig at jeg nevner Tom Hanks tidlig i denne anmeldelsen, for han er nemlig filmens store høydepunkt. Han fyller skoene som sin karakter professor Robert Langdon godt også i Inferno, og følelsen av at han er tilbake i rollen er virkelig tilstede.

I tillegg er det slik at vi får vite mer om Robert Langdons fortid i denne filmen. Vi har tidligere fått vite en del om hans klaustrofobi, grunnet et fall i en brønn som barn, men denne gangen går det dypere enn brønnen. Vi blir nemlig introdusert for Elizabeth (Sidse Babett Knudsen) som kunne ha endt opp som hans livsledsager hvis ikke tilfeldighetene hadde resultert i et annet utfall. I det siste har vi sett Hanks i flere karakterer som er eldre menn enn Langdon, som for eksempel i Bridge of Spies (2015) og Sully (2016). Nå er han tilbake som Robert Langdon med mørkt hår og en mer vital gnist.

Vi møter Langdon i en nokså annen forfatning enn vi er vant til i de tidligere filmene denne gangen, nemlig som såret med hukommelsestap på et sykehus i Firenze. Langdons forvirring blir skildret for oss publikummere mye via filmens klipping. En rekke tilbakeblikk får prege Inferno, særlig i starten, og dette skjer i korte og noe skurrete klipp. Dette er et fint virkemiddel, men det blir litt for mye etter min smak. Langdon har alltid med seg en ny, kvinnelig hjelper i filmene, og denne gangen er det Sienna (Felicity Jones). Hun er en snartenkt kvinne som Langdon er svært avhengig av i starten av filmen. Jones gjør en god tolkning av Sienna til å begynne med, men etter filmens vendepunkt blir hennes prestasjoner noe mer diffuse. Audrey Tautou var Langdons hjelper i The Da Vinci Code, og i Angels & Demons var det Ayelet Zurer som var hans sentrale medspiller. Tautou gjorde en svært god jobb i The Da Vinci Code, og Felicity Jones klarer ikke å måle seg opp mot dette. Samspillet mellom Jones og Hanks er grei skuring, men ikke mer enn det.

NOK EN HJELPER: Robert Landgon (Tom Hanks) får denne gangen hjelp av Sienna (Felicity Jones).

NOK EN FAGER HJELPER: Robert Landgon (Tom Hanks) får denne gangen hjelp av Sienna (Felicity Jones).

Ti år har, som sagt, gått siden The Da Vinci Code trakk publikum til kinoene, og i Inferno blir også Langdons univers noe modernisert både i tematikk og hjelpemidler. Denne gangen må Robert Langdon forsøke å forhindre spredningen av et virus som kan utslette halvparten av jordens befolkning. Det er klart at dette er en tematikk som har potensial til å kunne appellere og berøre mange, for dette er en situasjon hvor vi virkelig kan forstå hvor katastrofalt utfallet kan bli, men likevel blir handlingen for svevende. I de tidligere filmene har vi vært bevisst på et konkret mål som Langdon skal nå, mens denne gangen er det ikke så lett å peile ut veien. Samtidig som en modernisering har skjedd på de ti årene som har gått, ser man også en helhetlig tanke gjennom de tre filmene, og for eksempel fotoarbeidet vitner om dette.

Som alltid i disse filmene er det stadig nye vendinger når det kommer til hvem man kan stole på, hvem man er på lag med også videre. Noen av tvistene vi blir presentert for tidlig i filmen blir noe krokete og uoversiktlige, mens mot slutten kunne de ha spart på noen hemmeligheter for å holde enda lenger på en egen nerve og spenning.

I filmens manuskript er det enkelte forsøk på vittigheter, men disse slår ikke til. Store deler av resten av manuset er preget av for mye ord og uttrykk knyttet opp mot Langdons profesjon, uten at de egentlig kommer til sin rett. Men enkelte fine momenter er å finne, særlig når det kommer til det mer mellommenneskelige mellom Robert og Elizabeth, men mye ender dessverre opp som klisjéer.

GOD KJEMI: Tom Hanks og Sidse Babett Knudsen samarbeider godt i Inferno.

GOD KJEMI: Tom Hanks og Sidse Babett Knudsen samarbeider godt i Inferno.

Selv om manuskriptet ikke er helt overbevisende er samspillet mellom Sidse Babett Knudsen og Tom Hanks svært godt. Babett Knudsen er dansk, og vi har tidligere sett henne i serier som Borgen og 1864, men denne høsten er hun aktuell både i Inferno og HBO-serien Westworld. Man forstår tidlig at hennes og Tom Hanks sin karakter har en forhistorie, og de klarer på lekkert vis å kommunisere med hverandre både med det de sier og deres væremåte i hverandres nærvær.

Dessverre blir Inferno en film med flere svakheter, og ingen av denne filmens actionscener er like storslagne og minneverdige som  i seriens to foregående filmer. Manuskriptet klarer ikke helt å treffe blink, og dessverre blir ikke selve handlingen så spennende og treffende som den har potensial til.

Stor takk til Hamar kino for presseadgang.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Vis kommentarer (1)
ANMELDELSE
20. oktober 2016
Ann Mari Nettum https://www.facebook.com/amnettum

Redaksjonsassistent, journalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET

Relaterte sakerForsiden
  • Ny trailer: Inferno 27.08.2016

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: 65

Terje Thomassen30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Boy From Heaven

Anne Helen Houg30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Agent Max

Joachim Eikeri27. mars 2023
Les mer

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
    ANMELDELSE5. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Børning 2
Anmeldelse: Ikke kall meg sønn!