• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Ikke kall meg sønn!

SKILDRER EN IDENTITETSKRISE: Ikke kall meg sønn! skildrer den unge Pierres krise da hans mor viser seg å ikke være hans biologiske mor

KINOFILM : Ikke kall meg sønn!

4
Karakter:

Konklusjon

Til tross for noen svakheter er Ikke kall meg sønn! en veldig god film om en ung gutt som sliter med å forstå sin egen identitet i kaoset som omringer ham. Det er en spennende, men jordnær fortelling om problemer med identitet, klasseskiller og miljø mot arv.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Ikke kall meg sønn!
Aleksander Koren
Aleksander Koren
20. oktober 2016

Norgespremiere: 21.10.2016
Originaltittel: Mãe só há uma
Sjanger: Drama
Skuespillere: Naomi Nero, Daniel Botelho, Daniela Nefussi, Matheus Nachtergaele, Lais Dias
Regi: Anna Muylaert
Manus: Maria Ionescu, Anna Muylaert, Sara Silveira
Nasjonalitet: Brasil
Språk: Portugisisk
Musikk: Berna Ceppas
Produksjonsselskap: Dezenove Som e Imagem, Africa Filmes
Distribusjon: Fidalgo
Produksjonsår: 2016
Lengde: 1 time og 22 min.
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Filmen har en tematikk som kan virke forstyrrende på barn, og inneholder enkelte lite nærgående seksuelle skildringer.

HANDLING

Pierre får en dag plutselig besøk av politiet som forteller ham at moren har stjålet han på sykehuset når han ble født. Pierre blir kastet inn i en ny tilværelse sammen med sin biologiske familie og blir usikker på sin egen identitet.

Ikke kall meg sønn! er en energisk og kroppslig film om en ung gutts identitetskrise. Filmen kan vise til mye bra fotoarbeid, men dessverre er filmens handling til tider for ufokusert.

Pierre er en normal 17-åring som lever et, stort sett, ordinært liv; han går på videregående skole, spiller i rockeband, har kjæreste og tar seg en joint i ny og ne. Men han har en hemmelighet: han liker å kle seg i jenteklær.

Pierre har et tilsynelatende godt familieliv med en lillesøster og mor som viser mye kjærlighet. En dag slår lynet ned i familien. Det viser seg at Pierre ble stjålet fra sine biologiske foreldre på sykehuset den dagen han ble født, og kvinnen han har vokst opp med som mor havner dermed i fengsel.

Pierre ender derfor opp i et nytt hjem, med en familie han ikke kjenner og heller ikke ønsker å kjenne. Pierres liv blir snudd på hodet, og han blir kastet inn i en ny tilværelse med nye foreldre, en ny bror, ny skole, og et nytt navn: Felipe.

Ikke kall meg sønn! er en film som er tung på følelser og tar opp flere interessante temaer. Her utforskes tilhørighet, klasse og seksualitet gjennom Pierres dramatiske opplevelser.

Det hele fremstilles veldig naturlig i sin befattede regi av manusforfatter og regissør Anna Muylaert, som tidligere har vunnet festivalpriser for sine tidligere filmer om lignende tematikk.

Pierre opplever et enormt skifte i miljø og identitet. Hans nye familie er av en høyere klasse, er ressurssterke, og forventer at Pierre skal oppføre seg som en av dem. Pierre er vant til en annen livsstil, og sliter med å tilpasse seg til et miljø han ikke ønsker å være en del av i utgangspunktet.

Som et resultat av denne forandringen blir Pierre mer og mer frustrert og forvirret over sin egen identitet. Etter hvert insisterer han på å få gå i jenteklær, i et forsøk på å få sine nye foreldre til å akseptere ham for den han er.

Filmens regi er i mange øyeblikk svært god. Ved bruk av et insisterende kamera med et årvåkent blikk gir regissør Muylaert tilskueren et spennende innblikk i situasjoner med enorm følelsesmessig tyngde. Et eksempel på dette er når kameraet er tett innpå Pierres ansikt da det går opp for han at personen han alltid trodde var hans mor faktisk har stjålet han da han var en baby. Disse insisterende nærbildene gir oss også innblikk i hva de andre karakterene rundt Pierre tenker, som for eksempel når hans biologiske foreldre kommer for å møte ham for første gang. Da hviler kameraet i et utsnitt som skaper nærbilder av ansiktene til moren og faren, og vi får en unik fremstilling av alle forventningene som ligger i bakgrunnen for disse karakterene.

Ikke kall meg sønn! er en veldig kroppslig film. Regissør Muylaert nekter rett og slett å slippe blikket fra karakterenes ansikt, kropper og deres bevegelser i filmen, og ønsker at tilskueren skal legge merke til enhver detalj i disse bevegelsene. Det finnes flere sekvenser hvor Pierre går ut på fest hvor disse nærblikkene får utfolde seg skikkelig. Da er Pierre omringet av skikkelsene til et hundretalls andre ungdommer, dansende til høy og energisk musikk, i kontakt med kroppene til to jenter. Sekvenser som dette gir filmen et bankende hjerte og er en fin måte å få frem Pierres indre følelser gjennom filmatiske virkemidler.

Ikke kall meg sønn! er ikke en perfekt film. Noen ganger sliter filmen med å holde fokuset på riktig plass, og bikarakterer får oppmerksomhet som det ikke kommer noe interessant ut av. Dette gir inntrykk av at filmen ikke tør å holde fokuset eksklusivt på hovedpersonen Pierre. Man sitter kanskje igjen med noen spørsmål angående noen ufullstendige tråder, som enten burde blitt utforsket mer eller burde blitt kuttet ut, da disse trådene ikke leder noen vei.

Stor takk til Trondheim kino for presseadgang.

Trailer
Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
20. oktober 2016
Aleksander Koren
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Racer

Anne Helen Houg18. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sannheten

Torunn Sola10. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sommeren ’85

Anne Helen Houg8. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sound of Metal

Preben Lillebø Rongve4. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Disney-sjefen sier det er «ingen vei tilbake»
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Trailer: Delete Me (TV-serie)
    TRAILER3. mars 2021
  • Fikk bare holde åpent halvannen uke
    KORONAVIRUSET2. mars 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Disney-sjefen sier det er «ingen vei tilbake»
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Trailer: Delete Me (TV-serie)
    TRAILER3. mars 2021
  • Fikk bare holde åpent halvannen uke
    KORONAVIRUSET2. mars 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Inferno
Anmeldelse: Trolls