• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: If Beale Street Could Talk

KINOFILM : If Beale Street Could Talk

4
Karakter:

Konklusjon

En rørende kjærlighetshistorie og et godt visuelt øye gjør dette til en emosjonell opplevelse, selv om den repeterer seg selv altfor mye og kunne trengt noen strengere rammer slik som forgjengeren Moonlight hadde.

Eksterne lenker

Anmeldelse: If Beale Street Could Talk
Christian Høkaas
Christian Høkaas
7. februar 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 08.02.2019
Sjanger: Drama
Skuespillere: Kiki Layne, Stephan James, Regina King, Colman Domingo, Teyonah Parris
Regi: Barry Jenkins
Manus: Barry Jenkins, James Baldwin
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 59 min.
Produksjonsår: 2018
Distribusjon: Selmer Media
Aldersgrense: 9 år
Begrunnelse: Enkelte lite nærgående og kortvarige voldsinnslag gjør at denne filmen får 9-årsgrense.

HANDLING

If Beale Street Could Talk finner sted på 1970-tallet og handler om den 19-år gamle Tish og hennes familie. Hun er datteren i familien og skal snart gifte seg med kunstneren Alonzo «Fonny» Hunt. De har kjent hverandre siden barndommen og forestiller seg en vakker fremtid sammen. Ting går ikke etter planen når Fonny blir arrestert for en forbrytelse han ikke har begått.

Barry Jenkins imponerte oss for to år siden med Moonlight. Nå er han tilbake med enda en emosjonell perle.

Barry Jenkins vekket internasjonal oppmerksomhet med det hjerteskjærende verket Moonlight, som var hans andre spillefilm.

Til tross for at Jenkins fremdeles er veldig fersk innen spillefilm, så kan man beskue et visuelt språk, fokus på rasisme og en fortellerteknikk i denne og hans nyeste film: If Beale Street Could Talk.

Den 19-år gamle Tish (Kiki Layne) forteller sin familie at hun er gravid. Hun venter barnet til 22-år gamle Fonny (Stephan James), hennes store kjærlighet, som hun har kjent siden barndommen. Det er ingenting som står i veien for kjærligheten mellom Tish og Fonny, som nå er forlovet, inntil han blir sendt til fengsel. Han blir arrestert for å ha voldtatt en annen kvinne, noe som er en forbrytelse han aldri har gjort. Victoria Rogers (Emily Rios) identifiserer ham ut ifra en politi-lineup og en annen offiser forteller at han så Fonny løpe fra åstedet. Tish, hennes mor Sharon (Regina King) og resten av familien gjør et desperat forsøk på å bevise hans uskyld. Særlig fordi de vil at han skal slippe ut av fengselet før barnet kommer.

Tish er vår fortellerstemme. Det er gjennom henne vi lærer om forholdet deres i alle de ulike stadiene, som presenteres for seerne som viktige minner. Filmen er ikke kronologisk fortalt, men emosjonelt fortalt. Ikke-lineære kronologier kan sees i mange type filmer og her passer det godt når det skal illustrere hvem de er og hvilke bakgrunner de kommer fra.

I motsetning til mange ikke-lineære fortellinger, som har gode dramaturgiske oppbygninger, så punkterer If Beale Street Could Talk litt for ofte. Filmen har mange flotte og levende sekvenser, men vi går litt tom for de også. Som seer sliter man litt med å finne hva som er klimakset i de ulike sekvensene. Noen ganger har de en dramaturgisk progresjon, mens andre ganger faser det ut i repetisjon av filmens tema.

Det dras litt for langt ut. Her har du et galleri med levende karakterer, hvor flere havner i skyggene og jeg er litt sulten på enda mer enn det vi får vite i løpet av filmens spilletid.

Det positive man sitter igjen med fra If Beale Street Could Talk er filmens bruk av nærbilder og blikk. I motsetning til uinspirerte kameraføringer velger filmens fotograf å midtstille karakterene så de «snakker til kamera» så mye som mulig. Man skulle tro det skapte en distanse mellom karakterene når det blir så opphakket fra ansikt til ansikt, men dette skjer aldri. Her er det veldig levende interaksjoner mellom hver og en av dem. Karakterene treffer deg i hjerterota. Dette gjelder særlig moren til Tish, hvor Regina King gir en sterk prestasjon. Hennes blikk er gjennomtrengende og replikkene utføres rørende. Hun får frem hvor viktig det er å bevise Fonnys uskyld og hvor sterk kjærligheten er mellom hennes datter og kjæresten. Men jeg synes det hamres litt for hardt inn for seerne. Vi skjønner poenget veldig tydelig.

Barry Jenkins’ trekk videreføres fra hans forrige spillefilm som tematiserer maskulinitet i et afroamerikansk miljø og kjærligheten en gutt føler for en annen gutt. Dette er en kjærlighetshistorie i et afroamerikansk miljø med litt andre elementer. Jenkins har den samme fotografen i teamet og velger den motsatte fargepaletten til de blå og kalde fargene i Moonlight, og heller lar bildene bade i varme farger, så det gylne, røde og brune skinner igjennom.

I likhet med Moonlight er komponist Nicholas Britell tilbake med en musikkbruk som er både melankolsk og vakker. Overbærende hiphop er fraværende og erstattet med Britell, som blør musikkhjertet sitt med strykermusikk.

Som jeg nevnte innledningsvis blir det vanskelig å se denne filmen uten Moonlight i baktankene. Og det er her jeg føler If Beale Street Could Talk er en nedtrapping. I motsetning til Moonlights distinkte kapittelinndeling er Jenkins’ nyeste film litt for «suppete». Jeg er en stor tilhenger av lange scener, «slow cinema», minimal dialog og rangerer den sju timer lange Sátántangó (Tarr, 1994) høyt oppe blant mine favoritter. Men jeg mistenker at Jenkins er en regissør som trenger litt mer rammer enn det han har i denne filmen. Poengene dras ut. Repetisjon av Fonny og Tishs romantiske scener kunne klippes ut, kortes ned og utforsket familien enda mer. If Beale Street Could Talk er et vakkert dikt, som bruker de samme rimordene.

Jeg stod fast mellom å gi denne terningkast fire eller fem, men jeg tar steget nedover da jeg sitter med en følelse av at dette vakre melodramaet er ikke komplett. Det er en nedtrapping fra Barry Jenkins’ forrige spillefilm og hamrer budskapet litt for tydelig og litt for ofte. Det er ikke tilfredsstillende nok, men fremdeles verdt kinobesøket. Filmen vil definitivt røre deg!

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenVideo
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
7. februar 2019
Christian Høkaas
Christian Høkaas

Redaksjonsassistent hos KINOMAGASINET. Fullførte en mastergrad i filmvitenskap på NTNU i 2018.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenVideo
  • Trailer: If Beale Street Could Talk 20.09.2018

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Kommunekino vil starte kino nummer to
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Gladnyhet fra Asker
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Paramount+ til Norge 25. mars 2021
    VOD (KLIKKEFILM)21. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Kommunekino vil starte kino nummer to
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Gladnyhet fra Asker
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Paramount+ til Norge 25. mars 2021
    VOD (KLIKKEFILM)21. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Climax
Anmeldelse: Ben Is Back