• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
    • Anmeldelse: Utama
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: If Beale Street Could Talk

KINOFILM : If Beale Street Could Talk

4
Karakter:

Konklusjon:

En rørende kjærlighetshistorie og et godt visuelt øye gjør dette til en emosjonell opplevelse, selv om den repeterer seg selv altfor mye og kunne trengt noen strengere rammer slik som forgjengeren Moonlight hadde.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: If Beale Street Could Talk
Christian Høkaas
7. februar 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 08.02.2019
Sjanger: Drama
Skuespillere: Kiki Layne, Stephan James, Regina King, Colman Domingo, Teyonah Parris
Regi: Barry Jenkins
Manus: Barry Jenkins, James Baldwin
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 59 min.
Produksjonsår: 2018
Distribusjon: Selmer Media
Aldersgrense: 9 år
Begrunnelse: Enkelte lite nærgående og kortvarige voldsinnslag gjør at denne filmen får 9-årsgrense.

HANDLING

If Beale Street Could Talk finner sted på 1970-tallet og handler om den 19-år gamle Tish og hennes familie. Hun er datteren i familien og skal snart gifte seg med kunstneren Alonzo «Fonny» Hunt. De har kjent hverandre siden barndommen og forestiller seg en vakker fremtid sammen. Ting går ikke etter planen når Fonny blir arrestert for en forbrytelse han ikke har begått.

Barry Jenkins imponerte oss for to år siden med Moonlight. Nå er han tilbake med enda en emosjonell perle.

Barry Jenkins vekket internasjonal oppmerksomhet med det hjerteskjærende verket Moonlight, som var hans andre spillefilm.

Til tross for at Jenkins fremdeles er veldig fersk innen spillefilm, så kan man beskue et visuelt språk, fokus på rasisme og en fortellerteknikk i denne og hans nyeste film: If Beale Street Could Talk.

Den 19-år gamle Tish (Kiki Layne) forteller sin familie at hun er gravid. Hun venter barnet til 22-år gamle Fonny (Stephan James), hennes store kjærlighet, som hun har kjent siden barndommen. Det er ingenting som står i veien for kjærligheten mellom Tish og Fonny, som nå er forlovet, inntil han blir sendt til fengsel. Han blir arrestert for å ha voldtatt en annen kvinne, noe som er en forbrytelse han aldri har gjort. Victoria Rogers (Emily Rios) identifiserer ham ut ifra en politi-lineup og en annen offiser forteller at han så Fonny løpe fra åstedet. Tish, hennes mor Sharon (Regina King) og resten av familien gjør et desperat forsøk på å bevise hans uskyld. Særlig fordi de vil at han skal slippe ut av fengselet før barnet kommer.

Tish er vår fortellerstemme. Det er gjennom henne vi lærer om forholdet deres i alle de ulike stadiene, som presenteres for seerne som viktige minner. Filmen er ikke kronologisk fortalt, men emosjonelt fortalt. Ikke-lineære kronologier kan sees i mange type filmer og her passer det godt når det skal illustrere hvem de er og hvilke bakgrunner de kommer fra.

I motsetning til mange ikke-lineære fortellinger, som har gode dramaturgiske oppbygninger, så punkterer If Beale Street Could Talk litt for ofte. Filmen har mange flotte og levende sekvenser, men vi går litt tom for de også. Som seer sliter man litt med å finne hva som er klimakset i de ulike sekvensene. Noen ganger har de en dramaturgisk progresjon, mens andre ganger faser det ut i repetisjon av filmens tema.

Det dras litt for langt ut. Her har du et galleri med levende karakterer, hvor flere havner i skyggene og jeg er litt sulten på enda mer enn det vi får vite i løpet av filmens spilletid.

Det positive man sitter igjen med fra If Beale Street Could Talk er filmens bruk av nærbilder og blikk. I motsetning til uinspirerte kameraføringer velger filmens fotograf å midtstille karakterene så de «snakker til kamera» så mye som mulig. Man skulle tro det skapte en distanse mellom karakterene når det blir så opphakket fra ansikt til ansikt, men dette skjer aldri. Her er det veldig levende interaksjoner mellom hver og en av dem. Karakterene treffer deg i hjerterota. Dette gjelder særlig moren til Tish, hvor Regina King gir en sterk prestasjon. Hennes blikk er gjennomtrengende og replikkene utføres rørende. Hun får frem hvor viktig det er å bevise Fonnys uskyld og hvor sterk kjærligheten er mellom hennes datter og kjæresten. Men jeg synes det hamres litt for hardt inn for seerne. Vi skjønner poenget veldig tydelig.

Barry Jenkins’ trekk videreføres fra hans forrige spillefilm som tematiserer maskulinitet i et afroamerikansk miljø og kjærligheten en gutt føler for en annen gutt. Dette er en kjærlighetshistorie i et afroamerikansk miljø med litt andre elementer. Jenkins har den samme fotografen i teamet og velger den motsatte fargepaletten til de blå og kalde fargene i Moonlight, og heller lar bildene bade i varme farger, så det gylne, røde og brune skinner igjennom.

I likhet med Moonlight er komponist Nicholas Britell tilbake med en musikkbruk som er både melankolsk og vakker. Overbærende hiphop er fraværende og erstattet med Britell, som blør musikkhjertet sitt med strykermusikk.

Som jeg nevnte innledningsvis blir det vanskelig å se denne filmen uten Moonlight i baktankene. Og det er her jeg føler If Beale Street Could Talk er en nedtrapping. I motsetning til Moonlights distinkte kapittelinndeling er Jenkins’ nyeste film litt for «suppete». Jeg er en stor tilhenger av lange scener, «slow cinema», minimal dialog og rangerer den sju timer lange Sátántangó (Tarr, 1994) høyt oppe blant mine favoritter. Men jeg mistenker at Jenkins er en regissør som trenger litt mer rammer enn det han har i denne filmen. Poengene dras ut. Repetisjon av Fonny og Tishs romantiske scener kunne klippes ut, kortes ned og utforsket familien enda mer. If Beale Street Could Talk er et vakkert dikt, som bruker de samme rimordene.

Jeg stod fast mellom å gi denne terningkast fire eller fem, men jeg tar steget nedover da jeg sitter med en følelse av at dette vakre melodramaet er ikke komplett. Det er en nedtrapping fra Barry Jenkins’ forrige spillefilm og hamrer budskapet litt for tydelig og litt for ofte. Det er ikke tilfredsstillende nok, men fremdeles verdt kinobesøket. Filmen vil definitivt røre deg!

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenVideo
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
7. februar 2019
Christian Høkaas

Redaksjonsassistent hos KINOMAGASINET. Har mastergrad i filmvitenskap hos NTNU i 2018. Ass. programsjef i 2021 og programansvarlig Next Nordic Generation under 2022-utgavene av Den norske filmfestivalen.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenVideo
  • Trailer: If Beale Street Could Talk 20.09.2018

Siste saker fra ANMELDELSE

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: M3GAN

Jon Smeland Olsen12. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Utama

Anne Helen Houg10. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Decision to Leave

Erik Mamen7. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • De beste filmene med innslag av casino og pengespill
    FILMHISTORIKK29. desember 2022
  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • zelma says:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me!…

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Climax
Anmeldelse: Ben Is Back