• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: I onde dager

KINOFILM : I onde dager

3
Karakter:

Konklusjon:

I onde dager prøver og feiler mye, både som actionfilm og thriller. Filmen har en god rollebesetning, men det svekkes dessverre for mye av et alt for tynt manus og en reklame-lignende estetikk som er vanskelig å svelge.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: I onde dager
Magnus Meling
30. juli 2021

Norsk kinofilmpremiere: 30.07.2021
Skuespillere: Aksel Hennie, Noomi Rapace
Sjanger: Action / Thriller / Sort komedie
Regi: Tommy Wirkola
Nasjonalitet: Norge
Aldersgrense med begrunnelse: 15 år
Flere nærgående og blodige draps- og voldsskildringer gjør at denne filmen får 15-årsgrense.
Produksjonsår: 202o-2021
Distributør: SF Norge

HANDLING

Lars og Lisa sliter i ekteskapet. En weekend på hytta kan være det de trenger for å reparere forholdet. Bortsett fra at Lars i all hemmelighet har planlagt å drepe Lisa, for å få kloa i livsforsikringen deres. Lisa har faktisk også den planen. Men tre rømte fanger med langt mer erfaring med blodige drap enn Lars og Lisa, har gjemt seg i hytta. For å overleve helgen, må Lars og Lisa lære seg å stole på hverandre igjen, og kanskje til og med finne tilbake til den kjærligheten de hadde mistet.

Tommy Wirkola er tilbake i hjemlandet, denne gangen med en sort action-komedie med et aldri så lite samlivsdrama.

Siden hans tur over til Hollywood, har det vært stille fra Tommy Wirkola (Død Snø) siden hans forrige film What Happened to Monday, produsert for Netflix i 2017.

Har Hollywood påvirket hans evne til å lage kompromissløse action-exploitation filmer?

Den «idylliske» hytteturen går ikke helt som planlagt.

Ekteparet Lars og Lisa, spilt av Aksel Hennie (Max Manus) og Noomi Rapace (Menn som hater kvinner), lever sine glade forstadsliv preget av fasade og dyr vin de egentlig ikke har råd til.

Lisa er skuespiller og Lars er TV-regissør, der han for tiden regisserer en god gammeldags såpeopera, som av en eller annen grunn er filmet som om filmen var «støkk på 80-tallet».

Ingen av dem er lykkelige, og Lars er forbanna på at Lisa antagelig har ligget med den nye teaterregissøren hun jobber med.

Derfor bestemmer Lars seg for at de skal dra på hytta, som de gode småborgerne de er, så han kan kvitte seg med kona for godt og stikke av med livsforsikringen. Dette går selvsagt ikke som planlagt, da Lisa har sin egen plan, og de får plutselig besøk av tre morderiske fengselsfanger, som de må stoppe.

Det nye «Team Antonsen», på rømningsflukt.

Premisset for I onde dager lyder ikke veldig originalt. Vi har sett det utallige ganger før, men dette har ikke stoppet Wirkolas filmer tidligere heller. Regissøren liker å holde seg til en spesifikk sjanger, som kan sies å gå innenfor action-sjangeren og exploitation-sjangeren, og som er sjangre jeg liker veldig godt.

Filmen har en fantastisk rollebesetning, særlig med de to hovedrollene, i tillegg til Atle Antonsen (Norske byggeklosser) og Christian Rubeck (Reprise) som de kaldblodige fengselsfuglene.

Dessverre har den et helt uhyre svakt og ikke minst tynt manus, der scener dras ut i det uendelige uten at vi klarer å føle noen særlig form for spenning. Karakterene gjør utrolig lite ut av seg, noe som gjør at vi i flere scener ikke klarer å henge med på hvor filmen skal ta oss.

Uansett hvor godt det er spilt, får vi ikke særlig mye kjøtt på beina, og vi blir bare sittende med flere spørsmål. I tillegg har den en utrolig lite vellykket fortellerstruktur, med Guy Ritchie og Tarantino-inspirerte flashback, der den ofte i slutten av en scene drar oss tilbake i tid for å forklare noe av svært lite betydning. Disse scenene er ikke spesielt morsomme og heller ikke særlig givende.

I tillegg er også filmen unødvendig lang for en film med et så tynt plott, der den kunne vært kuttet ned noen gode minutter for å holde den kort og stram.

Lars (Axel Hennie) i en prekær situasjon.

Action-scenene er velfungerende og er mer en splætter enn det er en actionfilm, som Wirkola er kjent for med sine tidligere filmer. Her spilles herlig mye blod for en splætter-fan.

Dog jeg skulle ønsket jeg klarte å bry meg mer om karakterene og frykte for deres liv. Dessverre føler jeg svært lite for dem. Filmen leker seg for lite med action-scenene, der den ikke byr på mer enn den må og gjør det meste etter boka.

Filmen har også noe veldig amerikansk over seg, som kanskje er et resultat av Wirkolas Hollywood-produksjoner.

Noe jeg har likt ved hans filmer tidligere er at han klarer å gjøre noe særegent med estetikken, som gjør det til noe eget. Denne filmen ser mer ut om en litt dårlig Netflix-film, som gjør den veldig dvask og litt sjelløs. Det finnes få filmskapere som Wirkola i Norge, som kanskje er grunnen til at jeg er ekstra skuffet.

I onde dager slår fra seg, uten at helt lander noe sted. Den har en utrolig god rollebesetning som gir alt de har, men som dessverre ikke kan redde filmens manus og fattige fortellerstruktur.

Jeg har håp for Tommy Wirkola og er spent på hans filmer videre, og jeg tror hans fans kan like denne som et nytt tillegg i filmografien, selv om den antagelig vil bli stående som en av de svakere filmene.

LES OGSÅ KINOMAGASINETS INTERVJU MED TOMMY WIRKOLA HER:

En dose Coen-brødrene og Tarantino på norsk

Relaterte sakerAksel HennieAnmeldelseForsidenI onde dagerNomi RapaceTommy Wirkola
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
30. juli 2021
Magnus Meling

Relaterte sakerAksel HennieAnmeldelseForsidenI onde dagerNomi RapaceTommy Wirkola
  • Trailer: I onde dager 28.05.2021

Siste saker fra ANMELDELSE

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: M3GAN

Jon Smeland Olsen12. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • KINOMAGASINET 8•2022
    MAGASINET5. januar 2023
  • De lystige skurkene i Sherwood-skogen
    FILMHISTORIKK16. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Mandibler
Anmeldelse: Sammen alene