• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
    • Anmeldelse: Utama
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Høvdinger

Høvdinger får terningkast tre av KINOMAGASINETs anmelder.

: Høvdinger

3
Karakter:
review-image

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Høvdinger
John Haakon Asker
20. juli 2015

FILMFAKTA

Norgespremiere: 17.07.2015
Originaltittel: Høvdinger
Sjanger: Action / Gangsterfilm
Skuespillere: Anderz Eide, John Carew, Abdilamit Sabani, Irasj Asanti,Turay Azami, Nazmi Idrizi, Karine Dybvik
Regi: Irasj Asanti
Manus: Irasj Asanti, Lasse M. Johannessen
Nasjonalitet: Norge
Språk: Norsk og engelsk
Produksjonsselskap: Høvdinger Film AS
Distribusjon: Europafilm
Produksjonsår: 2015
Lengde: 1 t. 20 min.
Aldersgrense: 15 år
Egnethet: Ungdom / Voksen
Begrunnelse: Skildringer av kyniske voldshandlinger og drap gjør at denne filmen får 15-årsgrense.

Høvdinger er en ekstrem klisjéfylt gangsterfilm med altfor mange velkjente elementer innenfor sjangeren.

Med på laget er selveste John Carew, en tidligere kjent fotballspiller som spiller mafiabossen Igor. Hans presentasjon av rollen er grei og han gjør en god innsats i forhold til tynt manus og blekt dialog.

Det samme gjelder Anders Eide som spiller hovedrollen Morten. Det hele begynner med at Morten slipper ut av fengslet og finner ut broren hans ligger på sykehuset i koma og er døende. Han vil finne ut hva som skjedde med broren og vikler seg dermed inn i klørne til den albanske mafiaen og må gjøre opp brorens gjeld til dem.

Irasj Asanti (Inn i vårt mørke hus, Brødre) står for regi, manus og en av hovedrollene i sin egen produserte film.

Dette er et lavbudsjetts prosjekt som er selvfinansiert uten statlige midler til hjelp. Dette som et utgangspunkt gir filmen all heder og ære for å ha blitt til og det pågangsmot Irasj har gitt til prosjektet står det respekt av. Han gjør en god presentasjon av sin egen rolle og gir filmen et lite løft.

Dessverre er resten av filmen altfor klisjéfylt både med hensyn til dialoger og grunnhistorien. Det blir fort kjedelig og du for ikke ordentlig fotfeste til filmens karakterer. Engasjementet forsvinner og følelsene bygges ikke godt nok opp.

Kamerabruken i filmen er røft utført og fungerer rimelig greit med tanke på filmens sjanger og handling. Det er brukt interessante vinkler og enkelte scener er veldig imponerende satt sammen med tanke på dette er en lavbudsjettsfilm. Spesielt gjelder det slåsskampene og enkelte av actionsekvensene.

Lyden og bruken av musikk funker gradvis, men burde ha vært bedre utført for å ha forbedret filmens helhetlige utrykk. Det gjelder spesielt dialogene og på enkelte scener hvor lyden i bakgrunnen bare blir til støy. Utover det er det greit satt sammen og musikken på slutten til rulleteksten står i stil med filmen.

Filmens plakat og omslag sier mye om hvor inspirasjonene er hentet fra. Det virker til at manuset er basert på ulike Hollywood-produserte gangsterfilmer. Det er ikke noe galt med det. Men hvor bra fungerer det til Oslos undergrunnsmiljø? Norges særpregede miljø og omgivelser gir ikke denne type film dens rettmessige plass.

Selv med stjernefaktorer, mye engasjement og stå-på-vilje innfrir ikke Høvdinger.

Med altfor tynt manus, ikke gode nok relasjoner til karakterene, oppbrukte dialoger og en rekke klisjéfylte midler tatt i bruk gjør denne filmen til en kjedelig underholdning.

Du har sett alt før gjentatte ganger og filmen gir lite pusterom for nyskapende teknikk. Den dagen regissør Irasj Asanti får mer «høvdinger» å jobbe ut i fra vil han garantert imponere og lage en velkomponert produsert spillefilm. Der har vi trolig noe å se frem til.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
20. juli 2015
John Haakon Asker https://www.facebook.com/johnhaakonasker?fref=ts

Journalist i KINOMAGASINET, filmarbeider og fotograf.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: M3GAN

Jon Smeland Olsen12. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Utama

Anne Helen Houg10. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Decision to Leave

Erik Mamen7. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • 15 toppfilmer fra 2022 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER29. desember 2022
  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • zelma says:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me!…

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Ted 2
Anmeldelse: The Gallows