• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Holy Spider

KINOFILM : Holy Spider

4
Karakter:

Konklusjon:

Holy Spider er en skikkelig nervepirrende film fra begynnelse til slutt, med en finale som sparker litt i mellomgulvet. Den gir ikke så mange overraskelser som jeg kunne ønsket meg når det gjelder originalitet. Den har god driv og vil tilfredstille mange krim-fans. Filmen har virkelig truffet når det gjelder «timing».

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Holy Spider
Anne Helen Houg
25. november 2022

FILMFAKTA

Premiere: 25.11.2022
Skuespillere: Mehdi Bajestani, Zar Amir Ebrahimi,  Arash Ashtiani, Forouzan Jamshidnejad, Alice Rahimi, Sara Fazilat, Sina Parvaneh
Sjanger: Drama / Thriller
Regi: Ali Abbasi
Nasjonalitet: Danmark
Aldersgrense med begrunnelse: 15 år. Denne filmen inneholder skildringer av nedverdigende seksuelle handlinger, samt flere nærgående drapsskildringer. Den får derfor aldersgrense 15 år.
Språk: Farsi
Produksjonsår: 2022
<Distributør: Mer Filmdistribusjon

HANDLING

En kvinnelig etterforsker drar fra Teheran til Mashad for å oppklare en sak der mange prostituerte er myrdet.  Hun ønsker å finne - og fange den hellige edderkoppen før enda flere kvinner må bøte med livet.

En brutal seriemorder-film fra Iran? Eller kanskje er dette en historie om noe helt annet?

Iran og deres brutale regime er i medias søkelys om dagen og mange har vanskelig for å tro urettferdigheten som skjer der. Man blir ikke mindre rystet av å få med seg Holy Spider på kino. Filmen går til det ekstreme for å vise vold mot kvinner, og den kan være hard å fordøye for mange. Likevel er den verdt en titt for disse voldsscenene er aldri unødvendig brutale – sett i lys av denne filmens kontekst. Men hvordan kan en seriemorder ende opp som en slags folkehelt?

Da jeg satte meg ned for å se dette dramaet, lurte jeg på om regissør og medforfatter Ali Abbasi, kjent for sin skrekk/fantasy-film Border(2018), ville gi meg noen overraskelser i forhold til de mange andre filmene om seriemordere. Som mange seriemorderdramaer er denne filmenen grusom thriller som ender som en moralsk fortelling. En historie tatt fra virkeligheten – om en iransk religiøs fanatiker som plukket opp og slaktet prostituerte.

Da Ali Abbasis forestilling om saken fra 2001 hadde premiere under Cannes-festivalen var det en dramatisk protest i forkant. Denne ble utført av en feministisk gruppering som ønsket å fremme et viktig poeng. De fremholdt en liste med 129 kvinnenavn, alle kvinner som er blitt drept i Frankrike siden den forrige Cannes-festival. De ble drept bare fordi de var kvinner! Vi må ikke glemme at filmens tema ikke er et iransk eller islamsk problem alene, det gjelder alle steder.

Holy Spider tar historien lenger enn det som er vanlig innen sjangeren og det er noe troverdig ved det hele. Dette kan skyldes at den 41 år gamle skuespilleren og produsenten Zar Amir-Ebrahimi spiller heltinnen og etterforskeren Arezoo Rahimi. Hun har fortalt i intervjuer at hun gjenkjenner mange av karakteren Rahimis erfaringer. Erfaringer med trakkasering og urettferdighet i Iran. Hun vant prisen for beste kvinnelige rolle under Cannes-festivalen i 2022, og dette mener jeg var en fortjent seier.

Arezoo Rahimi er den kvinnelige helten i historien, en fiktiv undersøkende journalist fra Teheran. Hun mistenker en konspirasjon mellom politi, rettsvesen – en tankegang som driver drapsmannen – og som i ytterste konsekvens kan la ham slippe unna. Rahimi (Zar Emir-Ebrahimi) dukker opp i Mashad og ønsker å oppklare denne langvarige saken.

Regissøren Ali Abbasis har bena plassert trygt i to forskjellige kulturer og han husker selv godt diskusjonene vi får se i denne filmen. Han vet at dersom denne skrekkelige historien hadde foregått i Skandinavia eller i USA så hadde den vært blåst opp i på alle avisers forsider. Så det er ingen tvil om at denne filmen handler mer om myndighetenes fortielse i en tid og på et sted – som den handler om en rekke mord.

Selv om dette er en ganske annerledes film i en rekke av seriemorderfilmer så er den ikke fri for klisjeer. Den går ikke i dybden på kvinnenes historier. 

Historien kunne fulgt eksemplet til Hallie Rubenhold sin bok «The Five» om Jack the Ripper der hans ofre og deres historier er i hovedfokus. Denne viste at de kvinnelige ofrene er mer komplekse mennesker med dybde enn den mannlige ripperologiindustrien har vist oss tidligere.  Jeg ble litt skuffet over dette aspektet i Holy Spider. Til tross for noen intime vignetter som viser kvinnenes dystre liv og et par genuint rørende øyeblikk, så holder filmen seg til et manus i  ren Hollywood-stil. Det er drapsmannen som er i sentrum av historien. Han er en veteran fra Iran-Irak-krigen på 1980-tallet full av selvforakt for ikke å ha vært mer enn en helt, eller enda bedre – en martyr. Vi ser Saeed (Mehdi Bajestani) – seriemorderen selv, som en sint og konfliktfylt bygningsarbeider som i en scene blir vist med en fryktinngytende slegge mot en vegg.

Dette er en fiksjonalisert drama-thriller basert på den iranske bygningsarbeideren Saeed Hanaei, med kallenavnet «Spider Killer» i pressen. Vi følger han gjennom filmen som en slags stillferdig og vennlig familiemann og samfunnsborger.

Filmens siste akt, som viser Saeeds uhyggelige selvrettfrerdighet og trassig mangel på anger, sparker i mellomgulvet. Selv om han unnskylder seg – ovenfor pressen og alle andre som beskylder ham – med at han dreper byens prostituerte som en slags religiøs plikt, fremstår han egentlig ikke som noe annet enn en hykler som får sine kick av å utøve makt overfor dem som ikke har noen.

Holy Spider er absolutt dyktig i sin behandling av prostitusjon som samfunnsproblem i den teokratiske staten Iran. Abbasi formidler effektivt de brutale holdningene som skaper offere. Her truer religiøse holdninger både etterforskningen, arrestasjonen og rettsaken. Morderens innbilske teater er skremmende

Vi er mange som har fulgt med på hva som foregår i Iran disse dager, og jeg mener at Holy Spider er rett film til rett tid og at den så absolutt vil bli en del av den offentlige samtalen.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
25. november 2022
Anne Helen Houg

Frilansanmelder for KINOMAGASINET siden 2020. Er privatlærer med fokus på språk og matte, og jobber for flere musikk- og filmfestivaler i Oslo.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp: Quantumania

Matias Kjølstad22. februar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Wannsee-konferansen
Anmeldelse: Nitram