• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Hereditary

KINOFILM : Hereditary

4
Karakter:

Konklusjon:

Dersom du liker skrekkfilmer, er det stor sjanse for at du kommer til å like minst halvparten av Hereditary. Hvilken halvdel du kommer til å like best kan variere. Det som er sikkert er at filmen ikke føles komplett eller helhetlig. Regissør Ari Aster klarer ikke å velge hvilken retning han ønsker å dra prosjektet i, og løsningen blir å pøse på med alle mulige elementer. Det er mye bra her, men slutten – som jeg ikke kan avsløre her – er etter min mening hårreisende skuffende.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Hereditary
Aleksander Koren
22. juni 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 22.06.2018
Skuespillere: Toni Collette, Gabriel Byrne, Alex Wolff, Milly Shapiro, Ann Dowd
Regi: Ari Aster
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 2 t. 6 min.
Distribusjon: Nordisk Film Distribusjon
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Angstskapende stemning og skrekkeffekter gjør at denne filmen får 15-årsgrense.

HANDLING

Annies (Toni Collette) mor dør, og blir en katalysator for et grøsser-mareritt og en families sammenbrudd.

Hereditary er en av årets mest «hypede» skrekkfilmer. Den leverer en spennende og god vri på sjangeren, men som roter seg totalt bort i andre halvdel.

Filmen blir derfor ekstra skuffende, fordi den første halvdelen lover så utrolig godt.

Da blir det ekstra hardt å svelge at filmen roter seg totalt bort i klisjeer, forutsigbarhet og dølle skrekkfilm-konvensjoner.

Hereditary er en film som har blitt rost opp i skyene av mange kritikere verden rundt, mens publikum har vært litt mer skeptisk.

Dette er godt forståelig, for der hvor Hereditary er en frisk tilnærming til sjangeren i sin første halvdel, henger den overhodet ikke sammen med den siste halvdelen – joda, hintene til filmens skuffende klimaks er der gjennom hele filmen, men det blir for søkt og for lite tilfredsstillende.

Det som gjør filmens første halvdel så spennende blir undergravd til fordel for kjip overnaturlig galskap mot slutten.

Dette er en film som er svært vanskelig å skrive om uten å røpefor mye av handlingen.

Hereditary er i stor grad et familiedrama satt til en grøsser-setting. Det hele sentrerer seg rundt Annie (Toni Collette) som i starten av filmen mister moren sin. Det kommer tidlig frem at Annie og moren hadde et anstrengt forhold som har satt et stort preg familien.

La oss starte med det positive:

Hereditary er en meget kompetent og ambisiøs film, og det er oppsiktsvekkende at dette faktisk er regissør Ari Asters debutfilm.

Aster har et veldig sterkt grep om filmatiske virkemidler, og spesielt kinematografien står sterkt i denne filmen.

Perfeksjonerte frontalbilder kan minne om en slags ondskapsfull Wes Anderson (Isle of Dogs, The Grand Budapest Hotel), og måten kameraet kryper rundt i gangene og krokene i familiens store hus minner veldig om Roman Polanski – det er neppe noen tvil om at Hereditary er veldig inspirert av grøsserklassikeren Rosemary’s Baby.

Toni Collette gjør en prisverdig innsats som Annie, som verden stadig faller mer sammen for ettersom filmens handling utfolder seg.

Det er virkelig imponerende hvordan hun klarer å beherske denne rollen hvor hun går gjennom et ekstremt følelsesspekter.

Til tross for imponerende bildekomposisjoner og gode skuespillerprestasjoner har Hereditary dessverre en del skuffende sider også.

Regidebutant Aster, som også står for manuset, har et bemerkelsesverdig godt grep når det gjelder det visuelle, men manuset lider litt av elementer som kunne vært bedre løst.

Filmen forsøker, og lykkes i stor grad med å være et interessant familiedrama hvor vi blir godt kjent med karakterene og situasjonen før det hele forvandler seg til et stort kaos. Men det er da skuffende at alle de viktige historiepunktene blir presentert gjennom lange eksposisjonstunge monologer, som om Aster ikke klarer å stole på at publikum vil få med seg det som skjer.

Det største negative aspektet med Hereditary er det som er mest vanskelig å skrive om – filmens andre halvdel. Dette er en film som det er lurt å ikke vite for mye om før man går og ser den.

Slik sett er filmens trailer veldig vellykket – den avslører svært lite om hva filmen faktisk handler om. Et eksempel til etterfølgelse fra andre trailere-skapere!

Hereditarys største problem er hvordan filmen tar en brå vending etter hvert og blir til noe helt annet enn det den først startet som.

Hereditary er i samme ånd som andre moderne, vellykkede grøssere som The Babadook og The Witch, men i stedet for å bygge videre på dette flotte utgangspunktet beveger den seg mer mot typisk grøsserlandskap etter hvert.

Stor takk til Trondheim kino for presseadgang.

Relaterte sakerForsidenVideo
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
22. juni 2018
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerForsidenVideo
  • Barndomsidéen som ble til helaftens skrekkfilm 04.11.2017
  • Ramaskrik 2017: Skrekk i fjellheimen fenget enda flere 24.10.2017
  • Alien finner tilbake til sin skrekkfilmopprinnelse med Covenant 13.02.2017
  • Norsk skrekkfilm får Hollywood-remake 08.02.2017

Siste saker fra ANMELDELSE

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Ocean’s 8
Anmeldelse: A Ciambra