• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Hannah

KINOFILM : Hannah

4
Karakter:

Konklusjon:

Hannah er en interessant film med et minimalistisk filmspråk som følger en kvinne i personlig krise, med en fantastisk god rolletolkning av Charlotte Rampling. Filmen preges av en fortellerteknikk noen vil like, og andre vil mislike, men dersom man er villig til å forsøke noe «litt annerledes» er dette er film med mye å by på.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Hannah
Aleksander Koren
12. april 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 13.04.2018
Sjanger: Drama
Skuespillere: Charlotte Rampling, Andre Wilms, Stephanie Van Vyve, Simon Bisschop, Jean-Michel Balthazar, Fatou Traore
Regi: Andre Pallaoro
Produsent: Clement Duboin, John Engel, Andrea Stucovitz
Nasjonalitet: Belgia / Frankrike / Italia
Språk: Engelsk / Fransk
Lengde: 1 t. 29 min.
Produksjonsår: 2017
Distribusjon: Tour de Force
Aldersgrense: Tillatt for alle
Begrunnelse: Filmen inneholder ingen scener som antas å ha skadelig virkning på de yngste.

HANDLING

Hannah er en helt vanlig pensjonist som får livet snudd på hodet i det ektemannen blir fengslet. Vi følger henne gjennom en tilværelse av sorg og frustrasjon.

Hannah er et imponerende og interessant portrett av en aldrende kvinne som får livet snudd på hodet og må tilpasse seg en ny hverdag fylt av ensomhet og sorg.

Filmens største styrke ligger i en fantastisk rolletolkning av Charlotte Rampling, men preges også av et stramt og passende filmspråk.

I Hannah blir Hannah (Charlotte Rampling), en kvinne i pensjonistalderen, kastet ut i en ny hverdag i det ektemannen hennes blir sendt til fengsel for en handling som filmen aldri helt avslører hva er.

Vi følger Hannah i hennes daglige tilværelse, hvor hun jobber som hushjelp for en familie med en blind sønn, forsøker å bygge et bedre forhold til hunden som åpenbart foretrakk ektemannen, og går til en teatergruppe hvor hun får mulighet gjennom skuespiller-øvelser å få utløp for den komplekse indre tilværelsen hun bærer på.

Regissør Andrea Pallaoro går for et dempet filmspråk preget av lange tagninger, mange nærbilder og lite dialog.

Det er Charlotte Rampling som får bære filmen, hvor det gjøres en svært god jobb med å få frem Hannahs sinnstilstand uten å gjøre det gjennom eksposisjon og dialog eller narrasjon.

Charlotte Rampling får frem alt med kroppsspråk og ansiktsuttrykk, og filmspråket understreker dette ved å konstant fokusere på henne fremfor omgivelsene eller handlinger.

Dette er en film som vil føles vag og saktegående for mange. Det er ikke mangel på historie, men den er tåkelagt og blir aldri helt konkretisert. Det er svært lite dialog i filmen, og den følger for det meste en stum, men likevel ekspressiv Hannah i form av Charlotte Rampling.

Jeg syns denne nedstrippede og minimalistiske tilnærmingen til historien fungerer veldig bra, men likevel kunne kanskje visse ting blitt mer eksponert for å få et større følelsesmessig engasjement.

Hva er det ektemannen hennes blir sendt i fengsel for? Hvorfor vil ikke Hannahs sønn la henne se barnebarnet sitt? Hvorfor sier Hannahs ektemann at han aldri kommer til å tilgi sønnen sin? Hvorfor blir Hannah utestengt fra svømmehallen hun er medlem hos?

Det hintes en del i løpet av filmen om hva slags grusom handling ektemannen kan ha stått bak, men det kan tenkes at en litt mer konkret fremgang kunne bidratt til litt mer innlevelse for tilskuerens del.

Likevel er dette en film som har en passende formmessig tilnærming, og det er forfriskende å se en film hvor skuespillerprestasjonene sier alt.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
12. april 2018
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Phantom Thread
Anmeldelse: Rampage