• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Hannah

KINOFILM : Hannah

4
Karakter:

Konklusjon

Hannah er en interessant film med et minimalistisk filmspråk som følger en kvinne i personlig krise, med en fantastisk god rolletolkning av Charlotte Rampling. Filmen preges av en fortellerteknikk noen vil like, og andre vil mislike, men dersom man er villig til å forsøke noe «litt annerledes» er dette er film med mye å by på.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Hannah
Aleksander Koren
Aleksander Koren
12. april 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 13.04.2018
Sjanger: Drama
Skuespillere: Charlotte Rampling, Andre Wilms, Stephanie Van Vyve, Simon Bisschop, Jean-Michel Balthazar, Fatou Traore
Regi: Andre Pallaoro
Produsent: Clement Duboin, John Engel, Andrea Stucovitz
Nasjonalitet: Belgia / Frankrike / Italia
Språk: Engelsk / Fransk
Lengde: 1 t. 29 min.
Produksjonsår: 2017
Distribusjon: Tour de Force
Aldersgrense: Tillatt for alle
Begrunnelse: Filmen inneholder ingen scener som antas å ha skadelig virkning på de yngste.

HANDLING

Hannah er en helt vanlig pensjonist som får livet snudd på hodet i det ektemannen blir fengslet. Vi følger henne gjennom en tilværelse av sorg og frustrasjon.

Hannah er et imponerende og interessant portrett av en aldrende kvinne som får livet snudd på hodet og må tilpasse seg en ny hverdag fylt av ensomhet og sorg.

Filmens største styrke ligger i en fantastisk rolletolkning av Charlotte Rampling, men preges også av et stramt og passende filmspråk.

I Hannah blir Hannah (Charlotte Rampling), en kvinne i pensjonistalderen, kastet ut i en ny hverdag i det ektemannen hennes blir sendt til fengsel for en handling som filmen aldri helt avslører hva er.

Vi følger Hannah i hennes daglige tilværelse, hvor hun jobber som hushjelp for en familie med en blind sønn, forsøker å bygge et bedre forhold til hunden som åpenbart foretrakk ektemannen, og går til en teatergruppe hvor hun får mulighet gjennom skuespiller-øvelser å få utløp for den komplekse indre tilværelsen hun bærer på.

Regissør Andrea Pallaoro går for et dempet filmspråk preget av lange tagninger, mange nærbilder og lite dialog.

Det er Charlotte Rampling som får bære filmen, hvor det gjøres en svært god jobb med å få frem Hannahs sinnstilstand uten å gjøre det gjennom eksposisjon og dialog eller narrasjon.

Charlotte Rampling får frem alt med kroppsspråk og ansiktsuttrykk, og filmspråket understreker dette ved å konstant fokusere på henne fremfor omgivelsene eller handlinger.

Dette er en film som vil føles vag og saktegående for mange. Det er ikke mangel på historie, men den er tåkelagt og blir aldri helt konkretisert. Det er svært lite dialog i filmen, og den følger for det meste en stum, men likevel ekspressiv Hannah i form av Charlotte Rampling.

Jeg syns denne nedstrippede og minimalistiske tilnærmingen til historien fungerer veldig bra, men likevel kunne kanskje visse ting blitt mer eksponert for å få et større følelsesmessig engasjement.

Hva er det ektemannen hennes blir sendt i fengsel for? Hvorfor vil ikke Hannahs sønn la henne se barnebarnet sitt? Hvorfor sier Hannahs ektemann at han aldri kommer til å tilgi sønnen sin? Hvorfor blir Hannah utestengt fra svømmehallen hun er medlem hos?

Det hintes en del i løpet av filmen om hva slags grusom handling ektemannen kan ha stått bak, men det kan tenkes at en litt mer konkret fremgang kunne bidratt til litt mer innlevelse for tilskuerens del.

Likevel er dette en film som har en passende formmessig tilnærming, og det er forfriskende å se en film hvor skuespillerprestasjonene sier alt.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
12. april 2018
Aleksander Koren
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Racer

Anne Helen Houg18. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sannheten

Torunn Sola10. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sommeren ’85

Anne Helen Houg8. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sound of Metal

Preben Lillebø Rongve4. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Bond-filmen skal nå kinolanseres den siste dagen i september 2021
    FILMLANSERING26. februar 2021
  • 70-åring fortsetter som kinosjef til etterfølgeren er funnet
    NYTT OM NAVN26. februar 2021
  • Trailer: Luca
    TRAILER26. februar 2021
  • Ny Disney-film direkte på Disney+ samme dag som på norske kinoer
    FILMLANSERING25. februar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Bond-filmen skal nå kinolanseres den siste dagen i september 2021
    FILMLANSERING26. februar 2021
  • 70-åring fortsetter som kinosjef til etterfølgeren er funnet
    NYTT OM NAVN26. februar 2021
  • Trailer: Luca
    TRAILER26. februar 2021
  • Ny Disney-film direkte på Disney+ samme dag som på norske kinoer
    FILMLANSERING25. februar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Phantom Thread
Anmeldelse: Rampage