• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Grensen

KINOFILM : Grensen

4
Karakter:

Konklusjon:

Grensen er en film som er lett å like, men vanskelig å komme helt inn i. Den er annerledes enn mye annen nordisk film, og det er herlig. Derfor er det synd at den ikke treffer helt mål. Den bruker formen sin bevisst og vet hvordan den skal gå den balansen mellom realismen og det mer eventyrlige. Det er likevel noe som mangler.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Grensen
Alexander Svanåsbakken
18. oktober 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 19.10.2018
Originaltittel: Gräns
Sjanger: Drama Thriller
Skuespillere: Eva Melander, Eero Milonoff, Viktor Åkerblom
Regi: Ali Abbasi
Nasjonalitet: Sverige
Språk: Svensk
Lengde: 1 t. 41 min.
Produksjonsår: 2018
Distribusjon: Another World Entertainment
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Filmen har en tematikk og en seksuell scene som kan virke forstyrrende. Den inneholder også en nærgående skildring av et drapsoffer. Filmen får derfor 15-årsgrense.

HANDLING

I Grensen møter vi tollinspektøren Tina (Eva Melander). Hun har en sjette sans når det gjelder å peke ut smuglere. Det er nesten som om hun kan lukte når noen prøver å skjule noe. Ryktene om hennes ferdighet sprer seg i politiet, og hun blir brukt for å finne bevis mot en liga med omfattende kriminell aktivitet. Men når den mystiske Vore (Eero Milonoff) kommer gående av fergen, nøler hun for første gang på sine sanser og følelser. Tina mistenker at Vore skjuler noe, men kan ikke sette fingeren på hva. De er tiltrukket av hverandre, men når hun lærer han å kjenne, innser hun at hele livet hennes er basert på en stor løgn. Akkurat som Vore, tilhører Tina ikke i denne menneskeverdenen. Nå må hun velge: fortsette sitt vanlige liv eller omfavne den skremmende sannheten om hvem hun egentlig er.

Grensen er en kjærlighetsfilm, hvor det å finne tilhørighet kan komme med en pris.

Det er noe forfriskende med en film som Grensen. Den er ikke redd for å være annerledes, men tar likevel opp temaer som er relevante og gjenkjennelige.

Her er det familie, tilhørighet, kjærlighet og identitet som er de store spørsmålene som Grensen har som basis.

Grensen gjør noe som blir gjort alt for sjeldent i nordisk film. Nemlig å bruke sjangerfilmen som et virkemiddel til å fortelle noe dypere. Mulighetene som dukker opp når sjangerfilmen brukes på den måten er tilnærmet uendelig. Det er lettere å finne passende metaforer, du kan tøye stikken lenger for uten at det føles unaturlig og du kan sette ting på spissen for å få frem poenget. Det er nettopp dette Grensen gjør så bra.

Det er kanskje ikke så rart, siden Grensen er basert på en novelle skrevet av John Ajvide Lindqvist. Lindqvist skrev også boken som den svenske filmen La den rette komme inn (2008) er basert på. Den bruker også sjanger for å komme under huden på disse karakterene. En sosialrealistisk vampyrfilm. Det er en av de beste svenske filmene, om ikke nordiske filmene, de siste ti årene.

Grensen når kanskje ikke det nivået, men det er en fascinerende, mørk og søt historie som tar opp grunnleggende spørsmål om tilhørighet og identitet, men gjør det på en måte som er inspirert av eventyr og sagn.

Alt blir tatt på alvor, og derfor tar vi det på alvor. Selv om det er ting som skjer som vi tradisjonelt ikke ville sett på som realistisk, så er det måten det blir fremstilt på som gjør at det ikke føles unaturlig.

Når følelsene er så igjenkjennbare, så har det ingenting å si at det som skjer er litt fjernt fra vår egen virkelighet. Det kan gjøre det mye bedre. Optimalt så betyr det at, hvert fall jeg, kaster meg enda hardere inn i filmen.

Et herlig bad mellom Vore og Tina

Grensen er en film jeg ønsker jeg likte mer enn jeg gjorde. Den vant meg til slutt over rundt en time inn i filmen med en av årets mest fascinerende sex-scener, men før det så hadde jeg vanskeligheter med å komme meg ordentlig inn i filmen.

Jeg klarer ikke helt å sette ord på hvorfor. Kanskje det var sminken, som så bra ut, men alltid gjorde meg bevisst på at dette er bare sminke.

Jeg hadde også litt trøbbel med å sette meg inn i Tinas sinnstilstand. Det er åpenbart at hun har det kjipt, kun føler seg hjemme ute i naturen med de ville dyrene. Problemet var vel at jeg ikke kjente det på kroppen. Det som ofte gir følelser hos meg når jeg ser en film er sterke relasjoner og hvordan relasjoner utvikles. I La den rette komme inn, så er relasjonen mellom Oscar og Eli det som får filmen til å nå de store høyder. Den kjenner jeg på kroppen. Der ser jeg hvor stor påvirkning de har på hverandre.

Jeg følte aldri helt på det i Grensen. Relasjonen mellom Tina og Vore er en jeg alltid føler meg på utsiden av. Det er øyeblikk som er veldig bra, men det er en avstand som jeg aldri helt klarer å komme meg over. Det er synd, for denne typen film er noe jeg absolutt burde elske.

Stillfoto fra filmen Grensen. Foto: Henrik Petit

Til tross for det, så er det mye bra her. Det faktumet at denne filmen er såpass annerledes enn mye annet nordisk film er i seg selv en grunn til å dra å se den. Det er dybden og de kompliserte følelsene som gir Grensen den makten den har. Det er en sensuell og mytisk følelse over hele filmen som er nydelig. Den klarte bare ikke å fange meg helt på de elementene jeg setter mest pris på, men det er så mye å hente i denne filmen at å finne noe man liker, er lett. Det er en grunn til at den vant Un Certain Regard under Cannes-festivalen 2018.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaeventyrForsidenKinoNordisk filmSvensk film
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
18. oktober 2018
Alexander Svanåsbakken https://www.facebook.com/alexander.svanasbakken

Journalist for KINOMAGASINET og utdannet filmregissør.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaeventyrForsidenKinoNordisk filmSvensk film

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

PRO AV MAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. PRO AV MAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

Siste nyheter

  • Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»
    FILMPRODUKSJON9. februar 2023
  • Disney gjør enorme endringer
    9. februar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»
    FILMPRODUKSJON9. februar 2023
  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»
    FILMPRODUKSJON9. februar 2023
  • Disney gjør enorme endringer
    9. februar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: A Star Is Born
Anmeldelse: Bad Times at the El Royale