• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Grensen

KINOFILM : Grensen

4
Karakter:

Konklusjon

Grensen er en film som er lett å like, men vanskelig å komme helt inn i. Den er annerledes enn mye annen nordisk film, og det er herlig. Derfor er det synd at den ikke treffer helt mål. Den bruker formen sin bevisst og vet hvordan den skal gå den balansen mellom realismen og det mer eventyrlige. Det er likevel noe som mangler.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Grensen
Alexander Svanåsbakken
Alexander Svanåsbakken
18. oktober 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 19.10.2018
Originaltittel: Gräns
Sjanger: Drama Thriller
Skuespillere: Eva Melander, Eero Milonoff, Viktor Åkerblom
Regi: Ali Abbasi
Nasjonalitet: Sverige
Språk: Svensk
Lengde: 1 t. 41 min.
Produksjonsår: 2018
Distribusjon: Another World Entertainment
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Filmen har en tematikk og en seksuell scene som kan virke forstyrrende. Den inneholder også en nærgående skildring av et drapsoffer. Filmen får derfor 15-årsgrense.

HANDLING

I Grensen møter vi tollinspektøren Tina (Eva Melander). Hun har en sjette sans når det gjelder å peke ut smuglere. Det er nesten som om hun kan lukte når noen prøver å skjule noe. Ryktene om hennes ferdighet sprer seg i politiet, og hun blir brukt for å finne bevis mot en liga med omfattende kriminell aktivitet. Men når den mystiske Vore (Eero Milonoff) kommer gående av fergen, nøler hun for første gang på sine sanser og følelser. Tina mistenker at Vore skjuler noe, men kan ikke sette fingeren på hva. De er tiltrukket av hverandre, men når hun lærer han å kjenne, innser hun at hele livet hennes er basert på en stor løgn. Akkurat som Vore, tilhører Tina ikke i denne menneskeverdenen. Nå må hun velge: fortsette sitt vanlige liv eller omfavne den skremmende sannheten om hvem hun egentlig er.

Grensen er en kjærlighetsfilm, hvor det å finne tilhørighet kan komme med en pris.

Det er noe forfriskende med en film som Grensen. Den er ikke redd for å være annerledes, men tar likevel opp temaer som er relevante og gjenkjennelige.

Her er det familie, tilhørighet, kjærlighet og identitet som er de store spørsmålene som Grensen har som basis.

Grensen gjør noe som blir gjort alt for sjeldent i nordisk film. Nemlig å bruke sjangerfilmen som et virkemiddel til å fortelle noe dypere. Mulighetene som dukker opp når sjangerfilmen brukes på den måten er tilnærmet uendelig. Det er lettere å finne passende metaforer, du kan tøye stikken lenger for uten at det føles unaturlig og du kan sette ting på spissen for å få frem poenget. Det er nettopp dette Grensen gjør så bra.

Det er kanskje ikke så rart, siden Grensen er basert på en novelle skrevet av John Ajvide Lindqvist. Lindqvist skrev også boken som den svenske filmen La den rette komme inn (2008) er basert på. Den bruker også sjanger for å komme under huden på disse karakterene. En sosialrealistisk vampyrfilm. Det er en av de beste svenske filmene, om ikke nordiske filmene, de siste ti årene.

Grensen når kanskje ikke det nivået, men det er en fascinerende, mørk og søt historie som tar opp grunnleggende spørsmål om tilhørighet og identitet, men gjør det på en måte som er inspirert av eventyr og sagn.

Alt blir tatt på alvor, og derfor tar vi det på alvor. Selv om det er ting som skjer som vi tradisjonelt ikke ville sett på som realistisk, så er det måten det blir fremstilt på som gjør at det ikke føles unaturlig.

Når følelsene er så igjenkjennbare, så har det ingenting å si at det som skjer er litt fjernt fra vår egen virkelighet. Det kan gjøre det mye bedre. Optimalt så betyr det at, hvert fall jeg, kaster meg enda hardere inn i filmen.

Et herlig bad mellom Vore og Tina

Grensen er en film jeg ønsker jeg likte mer enn jeg gjorde. Den vant meg til slutt over rundt en time inn i filmen med en av årets mest fascinerende sex-scener, men før det så hadde jeg vanskeligheter med å komme meg ordentlig inn i filmen.

Jeg klarer ikke helt å sette ord på hvorfor. Kanskje det var sminken, som så bra ut, men alltid gjorde meg bevisst på at dette er bare sminke.

Jeg hadde også litt trøbbel med å sette meg inn i Tinas sinnstilstand. Det er åpenbart at hun har det kjipt, kun føler seg hjemme ute i naturen med de ville dyrene. Problemet var vel at jeg ikke kjente det på kroppen. Det som ofte gir følelser hos meg når jeg ser en film er sterke relasjoner og hvordan relasjoner utvikles. I La den rette komme inn, så er relasjonen mellom Oscar og Eli det som får filmen til å nå de store høyder. Den kjenner jeg på kroppen. Der ser jeg hvor stor påvirkning de har på hverandre.

Jeg følte aldri helt på det i Grensen. Relasjonen mellom Tina og Vore er en jeg alltid føler meg på utsiden av. Det er øyeblikk som er veldig bra, men det er en avstand som jeg aldri helt klarer å komme meg over. Det er synd, for denne typen film er noe jeg absolutt burde elske.

Stillfoto fra filmen Grensen. Foto: Henrik Petit

Til tross for det, så er det mye bra her. Det faktumet at denne filmen er såpass annerledes enn mye annet nordisk film er i seg selv en grunn til å dra å se den. Det er dybden og de kompliserte følelsene som gir Grensen den makten den har. Det er en sensuell og mytisk følelse over hele filmen som er nydelig. Den klarte bare ikke å fange meg helt på de elementene jeg setter mest pris på, men det er så mye å hente i denne filmen at å finne noe man liker, er lett. Det er en grunn til at den vant Un Certain Regard under Cannes-festivalen 2018.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaeventyrForsidenKinoNordisk filmSvensk film
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
18. oktober 2018
Alexander Svanåsbakken
Alexander Svanåsbakken https://www.facebook.com/alexander.svanasbakken

Journalist for KINOMAGASINET og utdannet filmregissør.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaeventyrForsidenKinoNordisk filmSvensk film

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Racer

Anne Helen Houg18. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sannheten

Torunn Sola10. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sommeren ’85

Anne Helen Houg8. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sound of Metal

Preben Lillebø Rongve4. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Trailer: Delete Me (TV-serie)
    TRAILER3. mars 2021
  • Fikk bare holde åpent halvannen uke
    KORONAVIRUSET2. mars 2021
  • Nå lover Amazon Prime Video å blir bedre for norske kunder
    VOD (KLIKKEFILM)2. mars 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Trailer: Delete Me (TV-serie)
    TRAILER3. mars 2021
  • Fikk bare holde åpent halvannen uke
    KORONAVIRUSET2. mars 2021
  • Nå lover Amazon Prime Video å blir bedre for norske kunder
    VOD (KLIKKEFILM)2. mars 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: A Star Is Born
Anmeldelse: Bad Times at the El Royale