• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Girl

KINOFILM : Girl

4
Karakter:

Konklusjon:

Mye stemmer med filmen Girl. Fantastisk skuespill, god kinematografi og en rørende, men ikke klisjefull, historie om en jente «født i feil kropp». Dessverre snubler den på målstreken og ødelegger for seg selv.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Girl
Torunn Sola
30. oktober 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 02.11.2018
Sjanger: Drama
Skuespillere: Victor Polster, Arieh Worthalter, Oliver Bodart, Katelijne Damen, Valentijn Dhaenens,  Alice de Broqueville, Magali Elali, Tijmen Govaerts.
Regi: Lukas Dhont
Manus: Lukas Dhont, Angelo Tijssens
Produsent: Dirk Impens. Co-produsenter: Arnold Heslenfeld, Laurette Schillings, Frans van Gestel, Jean-Yves Roubin og Cassandre Warnauts.
Nasjonalitet: Belgia/Nederland
Språk: Nederlandsk/Engelsk/Fransk/Flamsk
Lengde: 1t. 45 min.
Produksjonsår: 2018
Produksjonsselskap: Menuet Producties. Samproduksjonsselskap: Frakas Productions og Topkapi Films
Distribusjon: Europafilm
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Vanskelig tematikk og forstyrrende enkeltscener knyttet til kjønnsidentitet gjør at denne filmen får 12-årsgrense.

HANDLING

15-årige Lara skal bli ballerina, og trener knallhardt sammen med sine medstudenter. Samtidig gjennomgår hun en hormonbehandling, som skal lede opp mot en kjønnsbekreftende operasjon. Fortellingen, som er basert på en sann historie, skildrer en vakker far/datter-relasjon.

Tross skyhøye forventninger, så er ikke Girl en toppfilm for undertegnede.

Girl ble den mestvinnende filmen under filmfestivalen i Cannes i 2018, inkludert beste debutfilm Caméra d’Or («Golden Camera«) og kritikerens pris, samt Queer Palm og beste skuespiller i Un Certain Regard.

Men dessverre klarer jeg ikke gi filmen et høyere terningkast enn fire.

Girl er en film som på vakkert og rørende vis skildrer 15-årige Lara (Victor Polster), i hennes strev etter å bli ballerina.

Samtidig gjennomgår hun hormonbehandling som skal lede opp mot en kjønnsbekreftende operasjon. Fortellingen er basert på en sann historie.

Fordommer fra omgivelser er ikke Laras største utfordring, men det er i hennes egen streben og utålmodighet kampen ligger. Girl viser også et autentisk og sårbart far-datter-forhold.

Girl
er en lavmælt og realistisk film.

Det er mye nærbilder og håndholdt kameraføring som skaper et levende og autentisk portrett.

I en karakterdrevet film som Girl fungerer dette svært godt.

I flere av scenene i balletstudioet følger kamera (og tilskuer) Lara tett mens hun øver.

Tempoet i både dansen og kamerats bevegelser er hurtig og nærmest svimlende. Hennes målrettet ønske om en ballerinakarriere er svært tøff å oppnå, og det kreves mye av hver elev.

En slik rolle krever mye dedikasjon fra skuespilleren, og Victor Polster gjør en formidabel innsats i rollen som Lara.

Gjennom ansiktuttrykk og blikk klarer han å vise sterke følelser uten å bruke ord. Han viser en meget sårbar karakterer som forsøker (og i store deler av filmen) klarer å virke svært sterk utad.

Filmen er blitt kritisert fordi skuespilleren som innehaver hovedrollen ikke er transkjønnet. Blant annet boikottet den danske MIX-festivalen filmen av denne grunn, også fordi de ønsker å fremme transkjønnede skuespillere.

Girl hadde åpen audition for både gutter, jenter, både trans-og cispersoner. Rollen er krevende og skuespilleren måtte være overbevisende som danser, derfor falt valget på Victor Polster. Jeg mener Polster bærer rollen troverdig, og gjør en imponerende skuespillerdebut.

Handlingsforløpet i filmen skjer uten for store dramatiske gester. Girl er et lavmælt drama om en tenåring som ønsker kjønnsskifte og at alt skal gå raskest mulig og er svært utålmodig. Miljøet rundt Lara er svært støttende, både faren, legene og skolen godtar hennes som hun er, men selv føler hun ting beveger seg for langsomt.

Det er derimot et par scener i filmen som er hjerteskjærende å se på, på grunn av manglende hensyn.

Et eksempel er Laras første dag på ny ballettskole, hvor hun bes av klassens lærer å lukke øynene fordi han skal spørre jentene i klassen om de har et problem med at Lara benytter jentegarderoben, og ikke vil at Lara skal se hvem som rekker opp hånden. Her gjør Lara som hun blir bedt om, men det er tydelig at hun er svært brydd over situasjonen.

Far- datter- forholdet i filmen er nyansert og svært rørende. Faren (Arieh Worthalter) er eneste forsørger for Lara og lillebroren.

Han er støttende, samtidig som han er svært bekymret for barnet sitt, som nekter å slippe faren ordentlig inn på seg. Dynamikken mellom Polster og Worthalter er svært overbevisende og gir noen av filmens fineste øyeblikk. Girl viser et varmt farsportrett.

Hva som gjør at Girl ikke får høyere terningkast er at jeg finner slutten problematisk. Filmens klimaks er unødvendig og forløsningen føles påtvunget. En enklere og mer tro til filmens lavmælte og troverdige skildringer av en jente «født i feil kropp«, ville gagnet filmen.

Girl er en sterk debut for den unge skuespilleren Victor Polster og regissør Lukas Dhont. Polsters solide og følelsesladede portrett av Lara bærer filmen, og sammen med god kinematografi og samspill mellom skuespillerne leverer Girl en sterk film.

Dessverre fomler den litt på slutten og saboterer for seg selv.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenKinospillefilmVideo
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
30. oktober 2018
Torunn Sola

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenKinospillefilmVideo

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Mordene i Kongo
Anmeldelse: Kapteinen