• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Black Phone
    • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    • Anmeldelse: Filmtyven
    • Anmeldelse: Men
    • Anmeldelse: Eiffel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Ghost in the Shell (3D, Atmos)

Ghost in the Shell får terningkast fem av KINOMAGASINETs anmelder.

KINOFILM : Ghost in the Shell

5
Karakter:

Konklusjon

Ghost in the Shell er en film laget for kino og den byr på en god dose underholdning. Det visuelle er knallbra og gir en fantastisk opplevelse av dens dybde og perspektiv. Spesielt i 3D og med atmos-lyd gav den helhetlig en ny opplevelse når det angår scifi-sjangeren. Anbefales!

Eksterne lenker

Anmeldelse: Ghost in the Shell (3D, Atmos)
John Haakon Asker
1. april 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 31.03.2017

Genre: Action / Drama / Krim

Skuespillere: Scarlett Johansson, Michael Pitt, Michael Wincott, Pilou Asbæk, Takeshi Kitano, Juliette Binoche

Regi: Rupert Sanders

Manus: Jamie Moss, Masamune Shirow, William Wheeler

Nasjonalitet: USA

Språk: engelsk

Distribusjon: United International Pictures

Produksjons år: 2017

Lengde: 1 t. 47 min.

Aldersgrense: 12 år

Begrunnelse: Filmen har en gjennomgående mørk stemning og inneholder actionpreget vold. Da dette foregår i et tydelig science fiction-univers, får filmen aldersgrense 12 år.

HANDLING

I en nær fremtid, er Major den første av sitt slag: Et menneske reddet fra en forferdelig ulykke, som er cyber-forbedret for å være en perfekt soldat viet til å stoppe verdens farligste kriminelle.

Ghost in the Shell er en visuell orgie og en velfungerende filmatisering av en velkjent animéklassiker.

Kyborgagenten Major er konstruert for å være det ultimate våpenet. Det eneste som er igjen av det mennesket hun en gang var, er hjernen. Resten er kunstig og høyteknologiske kroppsdeler. Hennes avdeling, Seksjon 9, jakter på cyberkriminelle og hackere. Når noen systematisk begynner å ta ansatte i mektige Hanka Robotics av dage, kommer hun på sporet av en livsfarlig hacker som sprer frykt og terror. Samtidig begynner hun å huske detaljer fra sitt tidligere liv. Kanskje  finnes svaret gjemt et sted dypt inne i sjelen, i hennes ghost, som hun trodde hun hadde mistet.

Ghost in the Shell er opprinnelig skrevet og illustrert av  Masamune Shirow og ble utgitt for første gang i 1989. I 1995 kom den første animefilmen regissert av  Mamoru Oshii, som ble en stor hit i Japan og blant anime fans. Fra da har det bygget seg opp en stor fanskare og flere varianter  av animen. Den har blitt en megasuksess verden over.

Scarlett Johansson som cyberagenten Major.

Scarlett Johansson er ikke helt ukjent i rollen som Major og har en rekke andre kjente referanser når det kommer til et univers med alternativ teknologi og cyberteknikk. Med filmer som Her, Lucy og Under The Skin i sitt repertoar har hun gode forkunnskaper og noe å bygge videre på. Scarlett Johannsson fungerer slik hun burde fungere i rollen som Major, selv om mange andre mener det er tydelig pågående «whitewashing». Filmen har et par mindre gode tilpasninger som trekker ned karakter og noe av innholdet, men mye blir veid opp igjen på andre områder som gir den bedre kreditt for sin filmatisering av denne kjente animen. Dette kommer vi tilbake til litt senere inn i anmeldelsen.

Scarlett er for mange et kjent fjes og dermed et godt valgt for å kunne treffe et større gruppe publikummere verden over. Eneste som kan være litt i overkant presentert er gangen hennes i mange av scenene hvor hun har en veldig pågående bevegelse som virker litt i overkant presentert. Nesten litt til det komiske. Utover det er hun troverdig nok og gir karakteren god nok sjel. Kampteknikkene sitter som støpt og hun henter erfaring fra tidligere produksjoner hun har vært involvert i.

Aramaki (som ‘Beat’ Takeshi Kitano).

Pilou Asbæk (Lucy, The Great Wall) spiller utrolig bra som Batou og passer utmerket til denne type karakter.  Duoen mellom han og Major fungerer akkurat slik det skal og gjenspeiler noe av det samme forholdet som i animéklassikeren.

Aramaki (som ‘Beat’ Takeshi Kitano) er en karakter for seg selv og gjør en tøff variant av rollen. Noe spesielt er det at han hele tiden snakker på japansk, mens alle andre snakker amerikansk, og de alle forstår hverandre uavhengig av språket….igjen, dette er fremtidsrelatert og gir kanskje mening deretter!

Andre roller som skurken Cutter, spilt av Peter Ferdinando (300: Rise of an Empire), gir lite til filmen og burde fått enda bedre manus å jobbe med og bedre fortjent karaktertrekk. Han blir ikke «den tøffe, skumle skurken» og forsvinner litt i filmens utvikling jo lengre ut i storyen vi kommer. Som en spøkelse, en karakter uten noe spesiell betydning.

Rupert Sanders (Snow White and the Huntsman) står for regien og gjør en troverdig  nytolkning av en velkjent animéklassiker. Forventingene er skyhøye både fra filmkritikere, samt gamle og nye fans. Dermed presset. Det kan skimtes litt her og der at filmen bærer noe preg av dette. Det visuelle er fantastisk og gir en utrolig dybde i den fiktive verden og dens perspektiv, men enkelte gigantiske reklamehologrammer blir noe i overkant og kan til tider bli litt overdådige.  For mye av det gode. Men, samtidig setter denne verdenen ting mer i perspektiv på hvordan verden kan utvikle seg og gir tanker til hvor nær vi egentlig er innen teknologi. En utvikling som både er fascinerende og samtidig veldig skremmende.


Bildekomposisjonen er utrolig bra sammensatt og fylt med forskjellige nyanser. Her er det velkomponert i både klipp og detaljer i kulissene. Dybden vi får se i denne type verden er fantastisk.

Musikken og lydsporet var utrolig bra gjennomført. Musikken stod i stil med filmen og dens komposisjon,  og var velplassert på riktige steder til rett tid. Passende soundtrack til nyinnspillingen samtidig som det kunne minne mye om animéklassikeren fra 1995. Velfungerende.

Nyinnspillingen av Ghost in the Shell  har fått mye omtale og kritikk. Dessverre av den mindre gode arten og i negativ forstand.  Dette er absolutt til ettertanke, men det behøver ikke å ødelegge for filmen og for den underholdningen den kan by på. Gå å se den med blanke ark og uten medienes pessimistiske påstander.

Dette er ikke en film for alle. Det er science fiction. Den er intellektuell og byr på en rekke reelle spørsmål til dagens teknologi og dens fremgang, og påvirkning på verden.  Noen vil garantert hate denne filmen. Andre vil elske den. En typisk elsk/hat film. Jeg for min del likte den svært godt og dermed den gode omtalen og karakteren. Det er flere paralleller til klassikeren fra 1995 i filmen. Den har et par velkjente scener som spesielt fansen vil legge godt merke til og mest sannsynligvis vil synes er kult. Det er opp til hver enkelt hva dere mener. Gå og se den for å finne det ut.

Takk til Fredrikstad kino for presseadgang.

Relaterte sakerAnimeAnmeldelseForsidenjapannyinnspillingscience fictionVideo
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
1. april 2017
John Haakon Asker @https://twitter.com/JohnHkonAsker https://www.facebook.com/johnhaakonasker?fref=ts

Journalist i KINOMAGASINET, filmarbeider og fotograf.

Relaterte sakerAnimeAnmeldelseForsidenjapannyinnspillingscience fictionVideo

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Black Phone

Jon Smeland Olsen22. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Jurassic World: Dominion

Jon Smeland Olsen8. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Filmtyven

Anne Helen Houg5. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Men

Jon Smeland Olsen31. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Eiffel

Anne Helen Houg30. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Top Gun: Maverick (IMAX)

Arne Bakkevold26. mai 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Kevin Costner skal gi oss filmer vi aldri har sett maken til
    FILMPRODUKSJON27. juni 2022
  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • Tingen fra en annen verden runder 40 år
    FILMJUBILEUM23. juni 2022
  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet skrekk Netflix spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    ANMELDELSE8. juni 2022
  • Kinoalliansen har startet kinoteknisk selskap
    KINOBRANSJEN3. juni 2022
  • Nå skal kinofilmdistributørene selv sette aldersgrensene
    KINOBRANSJEN10. juni 2022
  • Kevin Costner skal gi oss filmer vi aldri har sett maken til
    FILMPRODUKSJON27. juni 2022
  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • Tingen fra en annen verden runder 40 år
    FILMJUBILEUM23. juni 2022
  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • How to Pay For College Essays Online – Fusion Personnel says:

    […] do to deter fraud? Schools need to change their…

  • Pay For a Paper and Improve Your Grades - בית ספר זרקור says:

    […] fatigue. The lack of water can result in anxiety,…

  • How to Pay For College Essays Online - Corbet Naturecraft says:

    […] cost of college https://kinomagasinet.no/who-can-write-my-essay-for-me/ essays is very similar to…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Little Men
Anmeldelse: Free Fire