• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Fremad

KINOFILM : Fremad

4
Karakter:

Konklusjon:

Enkelte overforklaringer og i simpel sentimentalitet trekker ned filmen og fjerner en del av magien vi forbinder med Pixars beste filmer. Fremad er likevel verdt kinobesøket med vakker (og klassisk) fortellerstruktur, kreative vrier og festlige karakterer.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Fremad
Christian Høkaas
3. mars 2020

FILMFAKTA

Premiere: 06.03.2020
Originaltittel: Onward
Skuespillere: Tom Holland, Chris Pratt, Octavia Spencer, Julia Louis-Dreyfus
Sjanger: Eventyr / Animasjon / Familiefilm / Barnefilm
Regi: Dan Scanlon
Nasjonalitet: USA
Aldersgrense med begrunnelse: 6 år
Denne filmen inneholder flere dramatiske scener med kortvarige nifse elementer. Da disse foregår i et tydelig fantasiunivers med humoristiske innslag, får filmen 6-årsgrense.
Språk: engelsk og norsk tale
Produksjonsår: 2020
Distributør: The Walt Disney Company Nordic

HANDLING

Tenåringsbrødrene Iver og Balder bor i en forstad til en verden bebodd av alver og andre eventyrlige skapninger som har glemt sine magiske evner. På Ivers 16-års dag får brødrene en felles gave fra faren som gikk bort før Iver ble født; en tryllestav og en formel som kan bringe faren til i live igjen for én dag. For å lykkes i å trylle fram faren igjen, må guttene legge ut på en helt spesiell reise, med uventede farer og magiske øyeblikk.

En magisk ferd, som mangler en del magi.

Først og fremst vil jeg rose Walt Disney Nordic for en ting: Å lansere denne filmen – både i norsk og original tale … samtidig som den amerikanske premieren.

Som regel har vi nordmenn måtte smøre oss med tålmodighet for filmer fra Walt Disney Animation Studios og datteravdelingen Pixar.

Særlig når andre animasjonsstudioer henger seg på amerikansk utgivelse (Dreamworks pleide å vente, men det gjør de ikke nå lenger), så har det virker bak mål at Disney henger etter i Norge.

Når en lenge etterlengtet oppfølger som Toy Story 4 hadde premiere i nesten alle verdens kriker og kroker i juni 2019, og vi i Norge fikk kinopremiere først 6. september, som var 25 dager før den ble gitt ut på fysisk film i USA. Da begynner man å miste tålmodigheten. Så en stor klapp på skulderen for tidlig utgivelse av Onward (Fremad på norsk). Vi håper dette er én av mange filmer som følger trenden.

Når det gjelder Pixar, så har de hatt en litt humpete tur det forrige tiåret. Det er to filmer som skiller seg meget positivt ut (Innsiden ut og Coco), mens resten er enten middelmådige eller bare «gode nok».

Det er vanskelig å nå opp til det strålende filmgalleriet på 90- og 2000-tallet. Fremad er nok heller ikke like storartet som de filmene.

Fremad foregår i forstadene i en fantasiverden hvor mennesker ikke eksisterer. Verdenen består nemlig av alver, troll, feer, enhjørninger, havfruer og mange andre vesener. Den magien man husker fra fortiden er glemt når man har teknologi som gjør ting lettere for hverandre.

I forstadene finner vi to ungdomsbrødre, Balder og Iver (Barley og Ian på originalspråket), som mistet sin far etter at han ble syk for mange år siden. Balder har noen få minner av ham, mens Iver var ikke en gang født. På Ivers 16-årsdag mottar guttene en magisk trollmannstav. Denne gaven hadde moren spart i mange år da den kom fra faren, og staven vil bringe tilbake faren i et døgn.

Når de prøver på dette får de bare halve kroppen hans. Derfor bestemmer brødrene seg for å dra på en oppdagelsesferd for å finne en fønikskrystall, som vil bringe tilbake resten av faren. Ulempen er at magien forsvinner innen neste soloppgang.

Det er en fryd å se at Pixar velger å fokusere på originale filmer nå fremover. Det er de kreative og originale fortellingene som har gitt dem den statusen de har blant animasjonsstudioer. Her starter det med en åpningsscene som likner kanskje litt vel mye på Dragetreneren, før det blir en festlig kombinasjonen av Bright og Weekend at Bernie’s.

Det er kjente sjangerkonvensjoner her, og i likhet med Coco er det en magisk situasjon som må løses før soloppgang. Til tross for at dette er ingen oppfølger (som Pixar har gjort en del av de siste årene), så holder de det gående på kjent grunn. Jeg skulle gjerne sett større sjansespill, men det er ikke helt det skaperverket de virker interessert i å lage.

Første akt blir også litt rotete og denne verdenen de bygger opp føles veldig påtvunget. Det er mye som rett og slett ikke kommer naturlig og filmen snubler i noen irriterende overforklaringer mellom replikkene. (Trenger vi virkelig å vite at moren til guttene har et friår? Det kommer verken naturlig inn i dialogen eller er nødvendig for historiens gang). Her er det mye som kunne blitt kommunisert visuelt.

I 2012 offentliggjorde Pixar 22 regler for fortellerstruktur de liker å følge. Den femte regelen handlet om forenkling, noe særlig filmens første akt kunne fått nytte av. Heldigvis holder Fremad et friskt kjør i eventyret til brødrene – og holder det enkelt. Kjemien mellom brødrene er god og deres personligheter kommer over flere utfordringer på ferden. Det er en klassisk eventyrfortelling med prøvelser underveis, som har en emosjonell kjerne til slutt.

Pixar kan trikset med å være tårevåte. Noen ganger kan det være litt kunstig, men som regel treffer de spikeren på hodet. Karakterene er morsomme og levende, og det er lett å kose seg med denne filmen.

Ja, det blir litt overdrevent sentimentalt til tider, og humoren er mer rettet for den yngre garde (dette har Pixar greid å balansere bedre før), men Fremad er fremdeles å anbefale. En god og velkonstruert film, som bare mangler magien til å være noe mer enn det.

 

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKinoPixarVideo
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
3. mars 2020
Christian Høkaas

Redaksjonsassistent hos KINOMAGASINET. Har mastergrad i filmvitenskap hos NTNU i 2018. Ass. programsjef i 2021 og programansvarlig Next Nordic Generation under 2022-utgavene av Den norske filmfestivalen.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKinoPixarVideo

Siste saker fra ANMELDELSE

Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting

Jon Smeland Olsen29. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline

Terje Thomassen23. mai 2023
Les mer

Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10

Jon Smeland Olsen18. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: R.M.N

Anne Helen Houg8. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende

Ole-Kristian Solberg Elden4. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3

Magnus Meling2. mai 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Nye Tolkien-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON6. juni 2023
  • Det lages en ny Gladiator-film
    FILMPRODUKSJON5. juni 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: R.M.N
    ANMELDELSE8. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • Trailer: Oppenheimer
    TRAILER9. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Nye Tolkien-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON6. juni 2023
  • Det lages en ny Gladiator-film
    FILMPRODUKSJON5. juni 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: The Gentlemen
Anmeldelse: Woman