• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
    • Anmeldelse: Utama
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Fisherman’s Friends

KINOFILM : Fisherman's Friends

4
Karakter:

Konklusjon:

En forutsigbar fortelling om veien til berømmelse fra skjulte talenter gjemt i en britisk landsby. Fisherman's Friends gir derimot en positiv, varm og hjemmekoselig opplevelse når den retter skipet mot Cornwall og ikke platesuksessen. En ålreit og avslappende film om gamle gubber som synger sjømannsviser.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Fisherman’s Friends
Christian Høkaas
21. august 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 23.08.2019
Sjanger: Komedie, drama
Skuespillere: Daniel Mays, Tuppence Middleton, James Purefoy, David Hayman
Regi: Chris Foggin
Manus: Piers Ashworth, Meg Leonard, Nick Moorcroft
Produsent: James Spring, Nick Moorcroft, Meg Leonard
Foto: Simon Tindall
Musikk: Rupert Christie
Nasjonalitet: Storbritannia
Originalspråk: Engelsk
Lengde: 1 t. 52 min.
Produksjonsår: 2019
Produksjonsselskap: Fred Films Powderkeg Pictures
Distribusjon: Norsk Filmdistribusjon
Aldersgrense: Tillatt for alle
Begrunnelse: Denne filmen inneholder ingen scener som antas å være skadelige for de yngste. Den blir derfor tillatt for alle.

HANDLING

Ti fiskere fra idylliske Port Isaac i Cornwall, som kaller seg Fisherman's Friends, synger tradisjonelle sjømannsviser når de ikke fisker eller redder skipbrudne. Filmen forteller hvordan Danny (Daniel Mays), som jobber på et plateselskap, tilfeldig hører dem synge og bestemmer seg for at han vil utgi dem på plate. Men det skal vise seg at å signere ti røffe fiskere er lettere sagt enn gjort. Danny må bli i landsbyen en god stund og blir samtidig introdusert til noe nytt: Det hyggelige livet i en søvnig fiskerlandsby og nye bekjentskaper, som den sjarmerende Alwyn (Tuppence Middleton) og hennes sta far, Jim (James Purefoy).

Frykt ikke! Dette er ikke biografifilmen til halspastillene.

En guttegjeng skal på et utdrikningslag til Port Isaac i Cornwall, et historisk område sørvest i England fylt med fisk, sjømenn, lokalt øl og dårlig mobildekning.

Guttegjengen består av snobbete menn i musikkbransjen hvor en av dem er den rike produsenten Danny (Daniel Mays). Mens de er der observerer de ti gubber som holder en liten konsert ved vannkanten der de synger shantyer (sjømannsviser). Dette er de lokale fiskerne som synger i ny og ne når de ikke gjør det de liker best (å være ute til sjøs). Danny blir lurt av de andre guttene til å overbevise fiskerne om å signere en platekontrakt med dem.

Det tar ikke lang tid før musikkprodusent Danny innser at de gamle gubbene faktisk kan skille seg ut blant alle de andre pop-artistene, og går hardt til verks for å overbevise dem om å gi ut en plate. Mens han blir værende i landsbyen møter han også Alwyn (Tuppence Middleton), som er datteren til en av fiskerne. Hun deler også hans samme interesse for musikk.

Fisherman’s Friends trekker frem to klassiske fortellerstrukturer. Det ene er den klassiske «bymusa og landsbymusa»-fortellingen fra Æsops fabler. Den suksessfulle plateprodusenten som bor i en steril og gigantisk leilighet i Londons hjerte, som blir møtt med en helt annen levemåte i Cornwall.

Han er bokstavelig talt er en «fish out of the water» og blir latterliggjort av lokalbefolkningen. Kontrastene er aldeles ikke subtile, men Cornwall er såpass vakkert at det gir en umiddelbar følelse av å være i en kystby i Nord-Norge. Kjærlighetshistorien er noe påtvungen, men kjemien mellom skuespillerne er heldigvis på plass.

Skryt må også gis til Alwyns far Jim (James Purefoy) for en hjerteskjærende skuespillerprestasjon. Her peller vi av skallet og går mer i dybden på hans følelser, hans nærhet til folket i Cornwall og skepsis til den kyniske musikkprodusenten.

Resten av bandet får ikke så mange individuelle personligheter, men det gjør absolutt ingenting. De morsomme høydepunktene er uten tvil de lystbetonte kranglene og sjømannshumoren som kommer i resultatet av krasjet mellom «bymusa og landsbymusa».

Den andre klassiske fortellerstrukturen er den vi gjerne ser i musikkbiografier: Reisen til berømmelse. Fattigluser i en landsby som synger flott, men som har ingen intensjoner om å gi ut plater inntil en ambisiøs sjel hopper inn i deres hverdag og sparker dem i en ny retning. Dette er en reise fullt av oppturer og nedturer, som man mer eller mindre krysser av på listen.

Den klassiske «etter boka»-fortellerstrukturen gjør filmen noe kjedelig og forutsigbar. Skipet seiler rett gjennom enhver klisjé uten å nøle. Det er nesten som en billig TV-film som gjerne faller mest i smak hos foreldrene dine.

Heldigvis så er det unike ved min opplevelse av Fisherman’s Friends er at jeg har aldri sett en muskkbiografifilm om noen som opptrer med britiske sjømannsviser. Ei heller har jeg sett noen filmer med utgangspunkt i Cornwall. Hver eneste klisjé blir derfor pakket rundt i en original, fredfull og hjemmekoselig emballasje.

Til tross for forutsigbarheten, så har filmen et voldsomt stort hjerte. Den gjør det rette ved å rette masten mot folket og Port Isaac. Med Norges vannvittige kystlinje er det mange av disse godhjertede karakterene vi nordmenn kan relatere oss til. Til og med en «bymus» som bare har feriert langs en eller to kystbyer.

I Fisherman’s Friends kan man nesten lukte tang og tare, og høre måkene skrike når man allerede har sett ferdig filmen, som gjør at den har en særegen verdi. Til tross for fortellerstrukturen kan man lett kose seg med denne filmen.

 

Relaterte sakerForsidenVideo
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
21. august 2019
Christian Høkaas

Redaksjonsassistent hos KINOMAGASINET. Har mastergrad i filmvitenskap hos NTNU i 2018. Ass. programsjef i 2021 og programansvarlig Next Nordic Generation under 2022-utgavene av Den norske filmfestivalen.

Relaterte sakerForsidenVideo

Siste saker fra ANMELDELSE

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: M3GAN

Jon Smeland Olsen12. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Utama

Anne Helen Houg10. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Decision to Leave

Erik Mamen7. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • De beste filmene med innslag av casino og pengespill
    FILMHISTORIKK29. desember 2022
  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • zelma says:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me!…

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Askeladden – I Soria Moria Slott
Anmeldelse: The Dead Don’t Die