• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Nitram
    • Anmeldelse: The Black Phone
    • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    • Anmeldelse: Filmtyven
    • Anmeldelse: Men
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Filmtyven

KINOFILM : Filmtyven

5
Karakter:

Konklusjon

Filmtyven er en vakker kjærlighetsfilm til film på kino som lar seeren oppleve fascinerende filmtekniske og emosjonelle virkemidler – og med en storsjarmør i hovedrollen.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Filmtyven
Anne Helen Houg
5. juni 2022

FILMFAKTA

Norsk kinofilmpremiere: 27.05.2022
Originaltittel: Last Film Show
Skuespillere: Bhavin Rabari, Bhavesh Shrimali, Richa Meena, Dipen Raval, Paresh Mehta
Sjanger: Drama
Regi: Pan Nalin
Nasjonalitet: India
Aldersgrense med begrunnelse: 9 år. Denne filmen inneholder noe utrygge familierelasjoner og kortvarige voldsinnslag. Filmen får derfor aldersgrense 9 år.
Språk: Gujarati
Distributør: Another World Entertainment

HANDLING

Når magien i film erobrer ni år gamle Samays hjerte, setter han himmel og jord bevegelse i jakten på sine filmopplevelser. Midt oppi det hele er han uvitende om de hjerteskjærende tider som venter ham.

Filmtyven er en søt, vakker og poetisk hyllest til filmen.

Denne perlen av en film åpner med utsagnet: «Takknemlighet for å ha opplyst stien… » etterfulgt av en kort liste med navn på størrelse med Lumière-brødrene, Stanley Kubrick og Andrei Tarkovsky. Dette kan virke pretensiøst og i øyeblikket føles det både for mye og ikke nok …

Mot slutten av Pan Nalins søte, men vemodige historie, virker beslutningen om å åpne med et slik triumfkort helt berettiget (og ikke bare fordi alle fem av disse filmskaperne får en respektfull hyllest underveis). Dette er en historie av og om noen som virkelig trengte gleden av film for å se veien videre – som alltid har vært i stand til å finne det på steder der få andre var villige til å se etter.

Denne semi-selvbiografiske fabelen er også skutt i den indiske delstaten Gujarat der regissør Pan Nalin vokste opp.

Filmtyven kan umiddelbart fremstå som som en søt og moderne versjon av Cinema Paradiso (1988), mener er det ikke. Filmtyven er basert på mange enda dypere inspirasjoner.

To av dem er Sergio Leone For en neve dollar (1964) og Terrence Malicks tidligere filmer. Begge glir inn i tankene våre fra det øyeblikket vi først ser ni år gamle Samay gå langs jernbanesporene som strekker seg forbi det beskjedne huset der den strenge, men overbærende faren, Bapuji, spilt av Dipen Raval, selger te til passasjerer på togene som stopper i nærheten.

Samay er spilt av Bhavin Rabari, en niåring like severdig som Kevin fra Home Alone & Home Alone 2,  og i starten av filmen vet han knapt hva hva kino er.

Samays fattigdom og strev blir ikke romantisert av den enkle grunn at den også viser Nalins fattigdom før han gjorde suksess i filmindustrien. Som en slags løvetannunge har denne regissøren vunnet internasjonale priser, i tillegg til at han ha oppnådd kommersiell suksess med filmer som som Samsara (2001) og Valley of Flowers (2006).

Det blir urettferdig å si noe om denne filmen uten å berømme filmfotografen Swapnil S. Sonawanes vidvinkelfilm. Allerede fra da han viser oss noe stille og hellig i lyset av et tog som skjærer gjennom noen glasskår hever han denne filmopplevelsen til godt over det gjennomsnittlige. Enda mer magi opplever vi i glitteret fra støvet i lyset fra kinomaskinen i den falleferdige kinoen Galaxy Cinema.
Ikke siden Terence Davies’ The Long Day Closes (1992) har innsiden av en kino blitt gjengitt med en så henrykt nostalgi. Lyset fra skjermen faller over ansiktet til Samay som om drømmene hans åpenbarer seg.

Samay finner en god venn og inspirasjon i kinomaskinisten Fazal. Fazal og Samay har en typen vennskap som ofte er nydelig gjengitt på film, og i dette tilfellet stort sett fritt for konstruert drama.
«Filmer ble oppfunnet for å lure folk,» avslører den erfarne og litt frynsete Fazal – glitrende spilt av Bhavesh Shrimali. Men Fazals jobb er å gi folk lys, og det er dette Samay elsker med ham.
Fazals rolle er vanskelig både å skape og å spille uten at den blir romantisert til døde. Men Nalins følsomhet og måten Shrimali balanserer kynisme med en umiskjennelig følelse av hensikt, redder Fazar-karakteren i å ramle i en slik felle. «Fra lys kommer historier, og fra historier kommer filmer,» sier kinomaskinisten Fazal, og leverer den typen linje som bare den beste versjonen av denne typen filmkarakterer kan slippe unna med.

For en film som veksler mellom sentimentalitet og mer alvorlige dykk i tyngre temaer som globalisering, kapitalisme og kinoens forbigående natur, så er det nyttig at Nalin unngår mange av scenene du forventer av en historie som denne. Et eksempel er når Samay og de små vennene hans lager seg en egen liten filmklubb. I stedet for å rase gjennom den prosessen, sprer Nalin den over en lang tidsperiode og gjengir opprettelsen av Samays lille kino med en nær «kubrickiansk» finesse.

«Jeg vil bli film,» erklærer Samay på et tidspunkt, og Filmtyven tar ham på ordet. Ved hjelp av alle de spesifikke referansene til vestlige filmgenier i kombinasjon med stemningsfulle utdrag fra Bollywood-klassikere – er filmskaper Nalins fokus på hvordan kino tillot ham å se lyset i livet sitt. Resultatet er blitt til en historie verdt å se nettopp i en kinosal.

Nalins håp for fremtiden er ikke på langt nær så overbevisende som hans nostalgi og omfavnelse av fortiden. Det føles noen ganger som om han har laget en klagesang. Dette er en bitter pille å svelge i kjølvannet av en pandemi som truer med å drepe kinoen. Nalin er likevel i stand til å se en vei fremover, men selv de siste øyeblikkene av Filmtyven tyder på at kinodriften kan stoppe opp når som helst. Eller den ville, hvis det ikke var for Nalin og Samay sin felles tro på at lyset finner en vei.

Relaterte sakerAnmeldelseAnother World EntertainmentForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
5. juni 2022
Anne Helen Houg

Relaterte sakerAnmeldelseAnother World EntertainmentForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Nitram

Anne Helen Houg28. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: The Black Phone

Jon Smeland Olsen22. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Jurassic World: Dominion

Jon Smeland Olsen8. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Men

Jon Smeland Olsen31. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Eiffel

Anne Helen Houg30. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Top Gun: Maverick (IMAX)

Arne Bakkevold26. mai 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Nitram
    ANMELDELSE28. juni 2022
  • Kevin Costner skal gi oss filmer vi aldri har sett maken til
    FILMPRODUKSJON27. juni 2022
  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • Tingen fra en annen verden runder 40 år
    FILMJUBILEUM23. juni 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet skrekk Netflix spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    ANMELDELSE8. juni 2022
  • Kinoalliansen har startet kinoteknisk selskap
    KINOBRANSJEN3. juni 2022
  • Nå skal kinofilmdistributørene selv sette aldersgrensene
    KINOBRANSJEN10. juni 2022
  • Anmeldelse: Nitram
    ANMELDELSE28. juni 2022
  • Kevin Costner skal gi oss filmer vi aldri har sett maken til
    FILMPRODUKSJON27. juni 2022
  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • Tingen fra en annen verden runder 40 år
    FILMJUBILEUM23. juni 2022
  • How to Pay For College Essays Online – Fusion Personnel says:

    […] do to deter fraud? Schools need to change their…

  • Pay For a Paper and Improve Your Grades - בית ספר זרקור says:

    […] fatigue. The lack of water can result in anxiety,…

  • How to Pay For College Essays Online - Corbet Naturecraft says:

    […] cost of college https://kinomagasinet.no/who-can-write-my-essay-for-me/ essays is very similar to…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Men
Anmeldelse: Jurassic World: Dominion