• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Filmtyven

KINOFILM : Filmtyven

5
Karakter:

Konklusjon:

Filmtyven er en vakker kjærlighetsfilm til film på kino som lar seeren oppleve fascinerende filmtekniske og emosjonelle virkemidler – og med en storsjarmør i hovedrollen.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Filmtyven
Anne Helen Houg
5. juni 2022

FILMFAKTA

Norsk kinofilmpremiere: 27.05.2022
Originaltittel: Last Film Show
Skuespillere: Bhavin Rabari, Bhavesh Shrimali, Richa Meena, Dipen Raval, Paresh Mehta
Sjanger: Drama
Regi: Pan Nalin
Nasjonalitet: India
Aldersgrense med begrunnelse: 9 år. Denne filmen inneholder noe utrygge familierelasjoner og kortvarige voldsinnslag. Filmen får derfor aldersgrense 9 år.
Språk: Gujarati
Distributør: Another World Entertainment

HANDLING

Når magien i film erobrer ni år gamle Samays hjerte, setter han himmel og jord bevegelse i jakten på sine filmopplevelser. Midt oppi det hele er han uvitende om de hjerteskjærende tider som venter ham.

Filmtyven er en søt, vakker og poetisk hyllest til filmen.

Denne perlen av en film åpner med utsagnet: «Takknemlighet for å ha opplyst stien… » etterfulgt av en kort liste med navn på størrelse med Lumière-brødrene, Stanley Kubrick og Andrei Tarkovsky. Dette kan virke pretensiøst og i øyeblikket føles det både for mye og ikke nok …

Mot slutten av Pan Nalins søte, men vemodige historie, virker beslutningen om å åpne med et slik triumfkort helt berettiget (og ikke bare fordi alle fem av disse filmskaperne får en respektfull hyllest underveis). Dette er en historie av og om noen som virkelig trengte gleden av film for å se veien videre – som alltid har vært i stand til å finne det på steder der få andre var villige til å se etter.

Denne semi-selvbiografiske fabelen er også skutt i den indiske delstaten Gujarat der regissør Pan Nalin vokste opp.

Filmtyven kan umiddelbart fremstå som som en søt og moderne versjon av Cinema Paradiso (1988), mener er det ikke. Filmtyven er basert på mange enda dypere inspirasjoner.

To av dem er Sergio Leone For en neve dollar (1964) og Terrence Malicks tidligere filmer. Begge glir inn i tankene våre fra det øyeblikket vi først ser ni år gamle Samay gå langs jernbanesporene som strekker seg forbi det beskjedne huset der den strenge, men overbærende faren, Bapuji, spilt av Dipen Raval, selger te til passasjerer på togene som stopper i nærheten.

Samay er spilt av Bhavin Rabari, en niåring like severdig som Kevin fra Home Alone & Home Alone 2,  og i starten av filmen vet han knapt hva hva kino er.

Samays fattigdom og strev blir ikke romantisert av den enkle grunn at den også viser Nalins fattigdom før han gjorde suksess i filmindustrien. Som en slags løvetannunge har denne regissøren vunnet internasjonale priser, i tillegg til at han ha oppnådd kommersiell suksess med filmer som som Samsara (2001) og Valley of Flowers (2006).

Det blir urettferdig å si noe om denne filmen uten å berømme filmfotografen Swapnil S. Sonawanes vidvinkelfilm. Allerede fra da han viser oss noe stille og hellig i lyset av et tog som skjærer gjennom noen glasskår hever han denne filmopplevelsen til godt over det gjennomsnittlige. Enda mer magi opplever vi i glitteret fra støvet i lyset fra kinomaskinen i den falleferdige kinoen Galaxy Cinema.
Ikke siden Terence Davies’ The Long Day Closes (1992) har innsiden av en kino blitt gjengitt med en så henrykt nostalgi. Lyset fra skjermen faller over ansiktet til Samay som om drømmene hans åpenbarer seg.

Samay finner en god venn og inspirasjon i kinomaskinisten Fazal. Fazal og Samay har en typen vennskap som ofte er nydelig gjengitt på film, og i dette tilfellet stort sett fritt for konstruert drama.
«Filmer ble oppfunnet for å lure folk,» avslører den erfarne og litt frynsete Fazal – glitrende spilt av Bhavesh Shrimali. Men Fazals jobb er å gi folk lys, og det er dette Samay elsker med ham.
Fazals rolle er vanskelig både å skape og å spille uten at den blir romantisert til døde. Men Nalins følsomhet og måten Shrimali balanserer kynisme med en umiskjennelig følelse av hensikt, redder Fazar-karakteren i å ramle i en slik felle. «Fra lys kommer historier, og fra historier kommer filmer,» sier kinomaskinisten Fazal, og leverer den typen linje som bare den beste versjonen av denne typen filmkarakterer kan slippe unna med.

For en film som veksler mellom sentimentalitet og mer alvorlige dykk i tyngre temaer som globalisering, kapitalisme og kinoens forbigående natur, så er det nyttig at Nalin unngår mange av scenene du forventer av en historie som denne. Et eksempel er når Samay og de små vennene hans lager seg en egen liten filmklubb. I stedet for å rase gjennom den prosessen, sprer Nalin den over en lang tidsperiode og gjengir opprettelsen av Samays lille kino med en nær «kubrickiansk» finesse.

«Jeg vil bli film,» erklærer Samay på et tidspunkt, og Filmtyven tar ham på ordet. Ved hjelp av alle de spesifikke referansene til vestlige filmgenier i kombinasjon med stemningsfulle utdrag fra Bollywood-klassikere – er filmskaper Nalins fokus på hvordan kino tillot ham å se lyset i livet sitt. Resultatet er blitt til en historie verdt å se nettopp i en kinosal.

Nalins håp for fremtiden er ikke på langt nær så overbevisende som hans nostalgi og omfavnelse av fortiden. Det føles noen ganger som om han har laget en klagesang. Dette er en bitter pille å svelge i kjølvannet av en pandemi som truer med å drepe kinoen. Nalin er likevel i stand til å se en vei fremover, men selv de siste øyeblikkene av Filmtyven tyder på at kinodriften kan stoppe opp når som helst. Eller den ville, hvis det ikke var for Nalin og Samay sin felles tro på at lyset finner en vei.

Relaterte sakerAnmeldelseAnother World EntertainmentForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
5. juni 2022
Anne Helen Houg

Frilansanmelder for KINOMAGASINET siden 2020. Er privatlærer med fokus på språk og matte, og jobber for flere musikk- og filmfestivaler i Oslo.

Relaterte sakerAnmeldelseAnother World EntertainmentForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Agent Max

Joachim Eikeri27. mars 2023
Les mer

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Men
Anmeldelse: Jurassic World: Dominion