• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Ex Machina

KINOMAGASINETs anmelder likte sci-fi-filmen Ex Machina og gir den terningkast fem.

: Ex Machina

5
Karakter:
review-image

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Ex Machina
Ann Mari Nettum
11. april 2015

FILMFAKTA

Regi: Alex Garland
Skuespillere: Domhnall Gleeson, Oscar Isaac, Alicia Vikander, Chelsea Li, Corey Johnson, Deborah Rosan, Evie Wray
Sjanger: Action / Sci-Fi / Thriller
Kinopremiere: 10.04.2015
Manus: Alex Garland
Nasjonalitet: Storbritannia
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2015
Lengde: 1 t og 48 min
Produksjonsselskap: Universal, Universal Pictures Intl., Film4, DNA Films
Distribusjon: United International Pictures
Distribusjon video: Universal Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB

HANDLING

Caleb (Domhnall Gleeson) er en 24 år gammel datakoder. Han vinner en konkurranse om å få tilbringe en uke på et privat fristed som tilhører Nathan (Oscar Isaac), den folkesky sjefen i selskapet han jobber i.

Da Caleb kommer dit finner han ut at han må delta i et merkelig og fascinerende eksperiment hvor han må samhandle med verdens første ekte, kunstige intelligens: en vakker, kvinnelig robot som heter Ava (Alicia Vikander). Men hvem er det egentlig som kontrollerer hvem?

Ex Machina imponerer med å tilby både mystikk, spenning, uhygge og teknikk på et eksistensielt nivå.

Ex Machina høres kanskje ut som en typisk sci-fi-film med pipende maskiner og overrumplende teknikk. Ex Machina inneholder noe av dette, men også så mye mer!

Alex Garland debuterer som regissør med denne filmen. Han har tidligere skrevet flere romaner og filmmanuskripter, men aldri regissert selv. Denne gangen står han for både regi og manus, og det gjør han svært godt. Manuset er konsekvent, men inneholder også ett godt lag med vittigheter.

Mystikk og spenning er to hovedingredienser i Ex Machina, og jammen får vi med en stor dose med uhygge også. For enten jeg vil det eller ei: etter å ha sett Ex Machina har både hjernen og resten av kroppen blitt svært vant til overnaturlige elementer som passer inn i en ordinær verden, og idet filmen er ferdig kjenner jeg en grøssende tanke nå meg i kinomørket – gudskjelov var det ingen roboter i sikte der.

En stor del av filmens mystikk sirkulerer rundt spørsmålet «hvem kan man stole på?» I størstedelen av filmen har Garland klart å bygge opp en psykisk mystikk og spenning. Den fysiske spenningen uteble en god stund, men dette tar seg opp mot slutten som blir filmens store høydepunkt på flere plan.

Teknisk sett har filmen sterke sider både da det kommer til lyssetting og flere gode og kreative kameraføringer og kameravinkler.

Ekstra stas er det for oss nordmenn at filmen er spilt inn i Norge. Nærmere bestemt på Sunnmøre, ved landskapshotellet Juvet i Valldal. Utendørsbildene har fanget opp stor, ren og naturlig norsk natur og kommer til sin rett flere ganger i løpet av filmens løp. Innendørsbildene er – med unntak når man ser landskapet utenfor –filmet i studio i Storbritannia. De er preget av renhet i form av teknikk og andre moderne elementer. Gode kontraster, godt fargespill i et passende lys – det hele er nokså godt sammensatt og estetisk.

Jeg tror dette vil være en film som sci-fi-fansen vil like. Samtidig er det en film for de som ikke er like nært knyttet til sjangeren. Garland har unngått stive, nerdete og altfor kompliserte elementer. Det hele er dratt mer mot et eksistensielt nivå, og teknikken er knyttet sammen med spenningen og mystikken som oppstår med en kunstig intelligens.

Garland har også lykkes med å få karakterene til å framstå som mer sammensatte, og både historien og karakterene er noe enhver burde klare å relatere seg til på en eller annen måte.

Oscar Isaacs tolkning av Nathan, den rike og smarte sjefen som har mye penger, men ingen venner, er mye mer nyansert enn forventet. Han framstår som en mystisk og noe bohemsk utgave av den klassiske, intelligente datafyren.

I tillegg klarer både Domhnall Gleeson og Alicia Vikander å vise tydelig utvikling gjennom filmen med sine karakterer.

Med et jevnt over sterkt manus, tekniske elementer på et menneskelig plan og stadig overraskende vendinger klarer Ex Machina å gripe tak i meg, og jeg er allerede nysgjerrig på Alex Garlands kommende filmprosjekter. Det er å håpe at Ex Machina finner sitt velfortjente publikum i norske kinosaler.

Stor takk til Hamar Kino for presseadgang.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
11. april 2015
Ann Mari Nettum https://www.facebook.com/amnettum

Redaksjonsassistent, journalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET

Relaterte sakerKino
  • Ex Machina på kino likevel 02.03.2015
  • En ny start for Alex Garland 09.04.2015

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Ti toppfilmer fra 2022 fra anmelder Anne Helen Haug
    7. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Korsveien
Anmeldelse: A Most Violent Year