• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Elle

Elle får terningkast tre av KINOMAGASINETs anmelder

KINOFILM : Elle

3
Karakter:

Konklusjon

Elle er en visuelt god og spennende thriller med en god Isabelle Huppert i spissen. Filmen er kontroversiell i sin tematikk og mange vil nok ha svært forskjellige meninger om hvor vellykket prosjektet er da vendingen filmen tar i siste halvdel ikke nødvendigvis gleder alle.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Elle
Aleksander Koren
Aleksander Koren
3. mars 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 03.03.2017

Originaltittel: Elle

Sjanger: Drama/thriller

Skuespillere: Isabelle Huppert, Virginie Efira, Christian Berkel, Laurent Lafitte, Alice Isaaz, Anne Consigny, Vimala Pons, Jonas Bloquet, Charles Berling, Olivia Gotanégre, Lucas Prisor, Judith Magre, Raphael Lenglet, Arthur Mazet, Hugo Conzelmann, Stéphane Bak

Regi: Paul Verhoeven

Manus: David Birke

Nasjonalitet: Belgia / Frankrike / Tyskland

Språk: Fransk

Musikk: Anne Dudley

Produksjonsselskap: Sony Pictures Classics, SBS Prods., Twenty Twenty Vision Filmproduktion, France 2 Cinema, Entre Chien et Loup, Proximus

Distribusjon: United International Pictures

Produksjonsår: 2016

Lengde: 2t. 10 min.

Aldersgrense: 15 år.

Begrunnelse: Flere brutale og seksualiserte voldsskildringer gjør at denne filmen får 15-årsgrense.

HANDLING

En suksessrik forretningskvinne blir voldtatt i hjemmet sitt av en ukjent inntrenger. En farlig katt-og-mus-lek starter når hun forsøker å spore opp gjerningsmannen.

Elle er den nyeste filmen fra regissør og provokatør Paul Verhoeven med arthouse-favoritten Isabelle Huppert i hovedrollen.

Elle sentrerer seg rundt en fæl handling som skjær nærmest umiddelbart etter at filmen har startet; hovedpersonen Michele (Isabelle Huppert) blir voldtatt av en maskert innbryter i sitt eget hjem.

Filmen forsøker å skape et portrett av en sterk og veldig komplisert kvinne. I de umiddelbare minuttene etter gjerningsmannen har gjort sitt og løpt sin vei, blir vi ikke vist en kvinne som er i panikk, i sorg, i smerte – ikke ringer hun politiet, ikke ringer hun venner eller familie for støtte eller hjelp. Michele reiser seg sakte opp og begynner å rydde vekk rotet etter kampen i hjemmet. Hun tar seg et bad, hun lyver til sønnen som kommer på besøk senere om hvor blåmerket i ansiktet hennes kommer fra, hun går på jobb neste dag og oppfører seg helt som normalt.

Det viser seg at Michele er en svært sammensatt kvinne med en fortid fylt med traumer og tragedier. Jeg skal ikke avsløre hva, siden dette blir gjort til et slags mysterium som vi får vite mer om nærmere slutten av spilletiden, men fra starten av filmen hintes det til at Micheles far står bak en fryktelig forbrytelse hvor Michele selv (som 10-åring) kan ha spilt en mindre eller større rolle.

Micheles liv er ellers svært komplisert. Hennes aldrende mor er flamboyant og seksuelt utagerende – til Micheles misnøye planlegger hun å gifte seg med en ung mann. Micheles sønn er i fornektelse over sitt nyfødte barn som åpenbart ikke er hans biologiske sønn. Michele er elskerinnen til hennes beste venn Annas mann, og hun har både beundrere og fiender på jobben.

Filmens første halvdel er en velfungerende thriller hvor hovedpersonen går gjennom forskjellige faser: hun velger etter hvert å fortelle vennene sine om hendelsen, hun kjøper seg våpen og lærer seg hvordan hun skyter en pistol, og hun forsøker å finne ut hvem hennes forfølger er (gjerningsmannen sender Michele bilder og tekstmeldinger, samt legger fra seg spor i huset hennes – overgriperen er altså tilbakevendende). Filmen gir oss på klassisk fortellende vis flere hint om hvem gjerningsmannen kan være, og er slik sett ganske konvensjonell i hvordan den på falsk vis får publikum til å mistenke flere potensielle gjerningsmenn.

Michele forestiller seg den traumatiske hendelsen i hodet sitt om og om igjen gjennom filmens spilletid. Hver gang blir hendelsen fremstilt på en litt annerledes måte enn “sannheten” vi så i filmens åpningsscene. I en av disse stundene hvor Michele tenker tilbake på hendelsen fantaserer Michele om å drepe sin overgriper i det han er i ferd med å voldta henne, noe som er svært forståelig gitt hva overgriperen faktisk har gjort mot henne. Senere begynner disse minnene om den traumatiske opplevelsen å ta en mer erotisk og spennende form i Micheles sinn.

Michele begynner å føle en seksuell dragning mot sin forfølger og overgriper i det hun peker seg inn mot overgriperens identitet og går så langt som i å oppsøke ham flere ganger. Verhoevens skildringer av overgreps-tematikk er her svært kontroversiell og tidvis kanskje spekulativ.

Elle forsøker å tegne et bilde av en sterk kvinne som ikke lar en slik handling definere hvem hun er eller trykke henne ned, men er ikke dette et bilde av en sterk kvinne sett gjennom øynene av mannlig fantasi? Er dette en frisinnet utforskning av seksuelle tabu eller en spekulativ og vulgær fremstilling av fantasier?

Isabelle Hupert spiller hovedrollen i Elle. Hun mottok en Oscar-nominasjon for denne rollen

Elle er på de fleste måter en veldig godt gjennomført film. Regissør Verhoeven serverer som alltid en visuelt spennende seanse, med flotte, men kalde og distanserte bilder. Isabelle Huppert gjør som vanlig en god innsats på skuespillerfronten. Hun gestalter rollen som Michele godt, med alt dette innebærer – som at hun må beherske alle følelsene som forekommer i Micheles sinn: redsel, sinne, frustrasjon, men også en mørkere, seksuell spenning.

Filmen inneholder også mye humor i all sitt mørkeste. Spesielt Micheles sønn er en kilde til mange morsomme øyeblikk, som for eksempel når han har sagt opp jobben fordi bilen streiket – han kan jo ikke ta t-banen i en hel time til og fra jobb!

Elle er på mange måter en godt gjennomført og spennende thriller, men vendingen den tar i utforskningen av Micheles sinn og jakt etter sin overgriper gjør at jeg opplever filmen som veldig lite tilfredsstillende. Paul Verhoeven har laget mange gode filmer tidligere, inkludert mesterverket Starship Troopers, en krigssatire. Det var mange som ikke forsto det satiriske bildet denne filmen tegnet når den kom i 1997, og på samme måte er jeg bekymret for om det er noe jeg har oversett i mitt møte med Elle. Likevel, slik jeg opplevde det, gir filmen en ekkel bismak i sin tematisering av voldtekt og det som følger med.

Stor takk til Trondheim kino for presseadgang.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKinoVideo
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
3. mars 2017
Aleksander Koren
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKinoVideo

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Racer

Anne Helen Houg18. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sannheten

Torunn Sola10. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sommeren ’85

Anne Helen Houg8. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sound of Metal

Preben Lillebø Rongve4. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Trailer: Delete Me (TV-serie)
    TRAILER3. mars 2021
  • Fikk bare holde åpent halvannen uke
    KORONAVIRUSET2. mars 2021
  • Nå lover Amazon Prime Video å blir bedre for norske kunder
    VOD (KLIKKEFILM)2. mars 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Trailer: Delete Me (TV-serie)
    TRAILER3. mars 2021
  • Fikk bare holde åpent halvannen uke
    KORONAVIRUSET2. mars 2021
  • Nå lover Amazon Prime Video å blir bedre for norske kunder
    VOD (KLIKKEFILM)2. mars 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Silence
Anmeldelse: Hidden Figures