• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Eiffel

KINOFILM : Eiffel

3
Karakter:

Konklusjon:

Dette føltes mer som en chick-flick som det går flere av på dusinet, enn en skikkelig historisk perle. Det var en trivelig kveld, men lite minneverdig.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Eiffel
Anne Helen Houg
30. mai 2022

FILMFAKTA

Norsk kinofilmpremiere: 13.05.2022
Skuespillere: Romain Duris, Emma Mackey, Pierre Deladonchamps
Sjanger: Drama / Romantikk / Biografi
Regi: Martin Bourboulon
Nasjonalitet: Frankrike
Aldersgrense med begrunnelse: 9 år
Denne filmen inneholder enkelte scener med dramatiske hendelser og følelsesutbrudd. Den får derfor aldersgrense 9 år.
Språk: fransk
Produksjonsår: 2021
Distributør: Another World Entertainment

HANDLING

Vi følger den franske ingeniøren Gustaf Eiffel der han gjennom en forbudt kjærlighetshistorie blir inspirert til å bygge tårnet som er blitt selve symbolet på Frankrike.

Martin Bourboulon har laget film om Eiffeltårnet inspirert av en banal kjærlighetshistorie.

Denne polerte filmen virker mer interessert i å fortelle en oppdiktet kjærlighetshistorie enn i å vise oss den fascinerende sanne historien om Gustave Eiffels triumf. Mitt frankofile hjerte ble skikkelig skuffet!

Ambisjonen om å fortelle den virkelige historien bak et av verdens mest berømte monumenter burde være eventyrlig nok.

Historien er i tillegg aldri fortalt på kino før, slik at dette burde i seg selv ha nok interesse. Det å ha et såpass romantisk bakteppe bak en så spektakulær konstruksjonsjobb kan virke litt unødvendig.

Jeg er virkelig glad i filmer om store menn bak store oppdagelser eller hendelser. Denne filmen forsøker å fortelle oss at bak disse store menn så står kanskje minst like viktige kvinner. Men om kvinnen skulle være så sentral, burde hun fremstå mer interessant enn hun gjør i denne filmen.

Den relative nykommeren Emma Mackey (Sex Education, 2019-21) spiller det proto-feministiske fyrverkeriet Adrienne Bourgès, som fremstår som Eiffels store kjærlighet. Hun er vakker, men burde hatt mer dybde for å holde på seerens interesse. Dette er ikke slik som jeg hadde håpet – en biografisk film så mye som et skissemessig stykke historisk fiksjon.

Eiffel er fremstilt som fritt inspirert av virkelige fakta. Romantikk fratar publikum den fascinerende historiske konflikten i hjertet av tårnets konstruksjon. En mer ærlig fortelling kunne i større grad reflektert en trist sannhet om menneskets natur. Alt for ofte er folk skeptiske til nyskapning. Mange elskede landemerker møter hard kritikk når de først blir annonsert. Vi trenger ikke se lenger til vårt eget hjemlige operahus.

Til tross for at filmen skal omhandle konstruksjonen av det 300 meter høye landemerket i Paris, foregår mesteparten av handlingen på bakkeplanet. Franske Romain Duris gir både frekkhet og følsomhet til hovedrollen som Gustave Eiffel. Så problemet mitt med denne filmen handler ikke om skuespillerprestasjonene. Både Duris og Mackey gjør jobben sin godt.

Mye av filmen blir fortalt gjennom tilbakeblikk, minner som strømmer inn mens Eiffel skisserer tårnet sitt. Dette viser seg å være en umulig kjærlighet og det er en fin veksling mellom spennende dialog og taus kommunikasjon, så kjærlighetshistorien kunne hatt potensiale dersom man hadde implementert dette på en mer vellykket måte.

Det er mye dynamikk og rastløshet i bildene gjennom filmen. Man kunne med fordel ha senket tempoet. Paris er og blir vakker på film – og det er ikke noe mindre skjønnhetspotensiale i å vise oss Paris fra slutten av 1800-tallet. Men dette tar ikke filmskaperne seg nok tid eller råd til.

Bourboulon klekker altså ut en annenrangs romantikk, i stedet for å stole på det rike, virkelige dramaet som virvlet rundt Eiffels kontroversielle byggeprosjekt. Han har satt seg fore å lage en perle i Citizen Kane-stil med grunnlaget i det 300 meter høye landemerket av jern.  Så igjen forsøker man altså  å sprite opp tørre faktahendelser med en affære mellom elskere fra ulike samfunnsklasser. Dette fungerte godt nok for Titanic. Men som med James Camerons film, blir det hele ganske forutsigbart (Og selv om den var ment å tas ned etter verdensutstillingen i 1889, står Eiffeltårnet der fortsatt). Bourboulon er ikke i stand til å levere et så spektakulært klimaks som Titanic tross alt har.

Kanskje Bourboulon fant den voldsomme motstanden mot byggeprosjektet og den dramatiske endringen i offentlig popularitet for byråkratisk og for lite publikumsvennlig. Og at det var derfor han isteden fokuserte i stedet på den fiktive romantikken. Men hvilken nytte har en slik oppfunnet kjærlighetshistorie ? Når filmens nest siste scene kommer – og Duris nikker til tårnets A-lignende form som som skal minne oss på Eiffels imaginære muse – er det slett ikke klart hvordan tårnet faktisk ble bygget.

Men én ting er sikkert: Vi bør være takknemlige for at han ikke falt for en kvinne som heter Wanda!

Relaterte sakerdramaForsidenFransk filmhistorieromantikk
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
30. mai 2022
Anne Helen Houg

Frilansanmelder for KINOMAGASINET siden 2020. Er privatlærer med fokus på språk og matte, og jobber for flere musikk- og filmfestivaler i Oslo.

Relaterte sakerdramaForsidenFransk filmhistorieromantikk

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Agent Max

Joachim Eikeri27. mars 2023
Les mer

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Top Gun: Maverick (IMAX)
Anmeldelse: Men