• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Dunkirk

Mark Rylance i rollen som Mr. Dawson i Dunkirk, en av hovedkarakterene vi følger gjennom filmen.

KINOFILM : Dunkirk

5
Karakter:

Konklusjon

Dunkirk er et audiovisuelt fyrverkeri som ved hjelp av enormt god kinematografi, action og bruk av urovekkende og nervepirrende musikk gir en realistisk og kaotisk, mørk og desperat skildring av krig, men likevel på en svært spektakulær måte. Filmen er overraskende sparsommelig på dialog, og det er lite karakterutvikling og mest fokus på situasjonen i seg selv. Dette mener jeg er en stor styrke, men samtidig vil dette sannsynligvis være noe som enkelte seere kan savne mer av. Alt i alt er Dunkirk et svært godt bidrag til sjangeren, og definitivt én av sommerens mest severdige filmer.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Dunkirk
Aleksander Koren
Aleksander Koren
18. juli 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 19.07.2017
Sjanger: Action/Drama/Krigsfilm
Skuespillere: Tom Hardy, Cillian Murphy, Mark Rylance, Kenneth Branagh, Harry Styles, James D'Arcy
Regi og manus: Christopher Nolan
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 46 min.
Produksjonsår: 2017
Distribusjon: SF Norge
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Denne filmen inneholder intense scener med panikkstemning og krigshandlinger. Da disse er lite nærgående skildret får filmen 12-årsgrense.

HANDLING

400.000 soldater er strandet på Dunkirk, og trenger all hjelpen de kan få i kampen om å overleve.

Dunkirk er et flott action-epos om en av de vanskeligste situasjonene i Storbritannias historie.

Regissør Christopher Nolan og fotograf Hoyte van Hoytema setter deg inn i den grusomme situasjonen og lar deg oppleve den på tre nivåer – på land, på vann og i luften – i en realistisk skildring av det brutale helvete som kalles krig.

Dunkirk er historien om 400.000 soldater strandet på Dunkirk i nordlige Frankrike, omringet og under angrep av soldater fra Nazi-Tyskland. Denne filmen fokuserer på de siste dagene soldatene tilbragte på dette stedet, og ventingen, frustrasjonen, og den store kampen for å overleve. Da det blir færre og færre måter å komme seg hjem på (tross den korte avstanden, som stadig blir poengtert av karakterene i filmen) og soldatene ikke har sjans mot styrkene mot dem, blir løsningen å vente, noe som i seg selv er en enorm prestasjon.

Dunkirk føyer seg godt inn i en rekke spektakulære og klassiske krigsfilmer, men klarer på samme tid å skille seg ut på en imponerende måte. I motsetning til for eksempel Steven Spielbergs klassiker innen sjangeren, Saving Private Ryan, dreier ikke Dunkirk seg i nevneverdig grad om menneskene som er fanget i en horribel situasjon – Dunkirk handler først og fremst om situasjonen i seg selv.

Hva manusforfatter og regissør Christopher Nolan gir oss i denne filmen er en krig, en kamp, en situasjon, sett fra kun ett perspektiv og fortalt som en enkelthendelse, med nærmest null referanser til den større situasjonen verden befant seg i på denne tiden.

Tyskland blir kun omtalt som «fienden» i starten av filmen, og derfra er det kun én ting som gjelder – den nervepirrende historien om de britiske soldatene som ønsker å komme seg hjem – ikke en diskusjon eller undersøkelse av andre verdenskrig som tema.

Cillian Murphy (t.h.) har rollen som den ubenevnte «Shivering Soldier».

Et imponerende aspekt i Dunkirk er hvordan hendelsene er skildret på en veldig realistisk måte, som for eksempel kampen mellom jagerflyene, hvor en pilot spilt av Tom Hardy kjemper mot fienden og flyene skyter mot hverandre. En typisk actionfilm ville fremstilt et slikt øyeblikk på en veldig overdrevet måte, hvor skuddene ville være oversiktlige og «pene», og eksplosjoner ville være pompøse og overdrevne. Dunkirk unngår slike fremstillinger, og satser heller på en realistisk, men kaotisk skildring av slike hendelser, hvor det er vanskelig for tilskueren å få oversikt over hvor kulene treffer flyene, og hvorvidt det fiendtlige flyet er beseiret eller ikke.

I typisk Nolan-ånd er Dunkirk fortalt på en ikke-lineær måte. Regissør Nolan har eksperimentert med dette flere ganger tidligere, som for eksempel i Memento, hvor handlingen blir fortalt baklengs, eller i Inception, hvor handlingen blir fortalt gjennom flere lag, i flere drømme-nivåer.

I Dunkirk blir vi presentert situasjonen fra tre synspunkt: på land, på vann og i luften. Handlingen hopper frem og tilbake fra disse synspunktene, som hver har sine egne karakterer vi følger gjennom filmen.

Stillbilde fra Dunkirk.

Til tross for at filmen tydelig etablerer tidsforholdet mellom de tre synspunktene er det lett å glemme dette mens man ser på filmen, og filmen evner derfor å overraske noe mot slutten når de tre handlingene bindes sammen i tid og sted. Delene som følger situasjonen på land, sentrert rundt karakteren Tommy (Fionn Whitehead), er siste uken på Dunkirk, mens de to andre delene, som følger piloten Farrier (Tom Hardy) i lufta og Mr. Dawson (Mark Rylance) og sønnen Peter (Tom Glynn-Carney) som forsøker å hjelpe til på vann skildrer den siste dagen på Dunkirk. Slik blir handlingsløpet komplisert, men spennende, mens filmen hopper rundt mellom disse delene.

I likhet med Nolans forrige film Interstellar står Hoyte van Hoytema bak kinematografien, som, i likhet med nevnte Interstellar er aldeles nydelig. Spesielt scener i lufta hvor kameraet tilter fra én side til en annen mens det fanger både bakke og skyer og lysforholdet mellom er helt fantastisk, og i sin helhet er Dunkirk neppe noe annet enn ett av årets høydepunkter når det gjelder kinematografi.

James D’Arcy som Colonel Winnant (t.v.) og Kenneth Branagh som Commander Bolton, offiseren med høyest rang på åstedet: Dunkirk.

Det er likevel ikke bare på den visuelle siden at filmen imponerer, for Dunkirk utgjør også enda et vellykket samarbeid mellom regissør Christopher Nolan og komponist Hans Zimmer. Den tyske komponisten klinker til med et utrolig nervepirrende og rytmisk soundtrack, hvor virkemidler som sirener og lyder som minner om tikkende klokker bidrar til en nervøs og urolig stemning som blir holdt gjennom hele filmen.

Takk til Trondheim kino for presseadgang.

PS: Filmen vises også som 70 mm analog film hos Cinemateket i Oslo (Filmens hus) fra 5. til 22. august 2017. Dunkirk er filmet med en kombinasjon av analog IMAX 65 mm-film og ordinær 65 mm film.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKinoNolanVideo
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
18. juli 2017
Aleksander Koren
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKinoNolanVideo
  • Filmomtale: Dunkirk – storslagent fra Nolan 16.07.2017
  • Christopher Nolan klar for Bond – hvis Bond-serien trenger ham 12.07.2017
  • Ny trailer: Dunkirk 08.05.2017
  • Ny trailer: Dunkirk 22.12.2016
  • Warner vil tilby hjemmevideo to uker etter kinolansering 05.12.2016
  • Ny teaser: Dunkirk 07.08.2016
  • Christopher Nolan med ny film i 2017 10.09.2015

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Racer

Anne Helen Houg18. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sannheten

Torunn Sola10. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sommeren ’85

Anne Helen Houg8. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sound of Metal

Preben Lillebø Rongve4. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Trailer: Delete Me (TV-serie)
    TRAILER3. mars 2021
  • Fikk bare holde åpent halvannen uke
    KORONAVIRUSET2. mars 2021
  • Nå lover Amazon Prime Video å blir bedre for norske kunder
    VOD (KLIKKEFILM)2. mars 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Trailer: Delete Me (TV-serie)
    TRAILER3. mars 2021
  • Fikk bare holde åpent halvannen uke
    KORONAVIRUSET2. mars 2021
  • Nå lover Amazon Prime Video å blir bedre for norske kunder
    VOD (KLIKKEFILM)2. mars 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: War for the Planet of the Apes
Anmeldelse: Burn Burn Burn