• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: 65
    • Anmeldelse: Boy From Heaven
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot

KINOFILM : Don't Worry, He Won't Get Far on Foot

4
Karakter:

Konklusjon:

En film som utelukkende bæres av Joaquin Phoenixs fantastiske portrettering av en mann med drikkeproblemer, i et verk som er mer eller mindre et samlebånd av tomme hendelser. Filmen kjører det trygge løpet, lar spriten ligge på hylla og kunne gjerne avsluttet med en henvisning til Anonyme Alkoholikere.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot
Christian Høkaas
12. september 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 14.09.2018
Sjanger: Drama
Skuespillere: Joaquin Phoenix, Jonah Hill, Rooney Mara, Jack Black
Regi og manus: Gus van Sant
Produsenter: Charles-Marie Anthonioz og Mourad Belkeddar
Foto: Christopher Blauvelt
Musikk: Danny Elfman
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 54 min.
Produksjonsår: 2018
Produksjonsselskap: IconoclastAmazon StudiosAnonymous Content
Distribusjon: Norsk Filmdistribusjon
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Enkelte lite nærgående seksuelle skildringer gjør at filmen får 12-årsgrense.

HANDLING

Alkoholikeren John Callahan er en festløve uten like, som gjør et dårlig valg en kveld sammen med sin kompis Dexter. I et voldsomt bilkrasj blir John lam fra livet og ned. Han prøver å komme seg på rett kjøl, men å kvitte seg med drikkeproblemene er ingen lett sak. Gjennom Anonyme Alkoholikere prøver han å ro seg ned og å finne en glede i å lage satiriske illustrasjoner istedenfor å ty til flaska.

Joaquin Phoenix briljerer som alkoholiker. Problemet er at glasset er snart tomt.

Tidligere i år sjokkerte Joaquin Phoenix oss med den voldelige karakteren i Lynne Ramsays You Were Never Really Here.

Nå slår han på stortromma enda en gang og gir oss et nyansert bilde på en alkoholiker.

Han spiller rollen som John Callahan: en kåt festløve som blir lam fra livet og ned etter at en fylleaften på 70-tallet ledet til et stygt bilkrasj. Hans kompis Dexter (Jack Black) kom uskadd ut av hendelsen. John sliter fremdeles med alkoholen og blir kjent med en rekke mennesker som ønsker å hjelpe ham, blant annet Donnie (Jonah Hill) og den svenske Annu (Rooney Mara). På veien mot en edru hverdag oppdager han gleden av å lage satiriske illustrasjoner.

Regissør Gus van Sant har tidligere hoppet fram og tilbake i begge ender av spekteret mellom søppelfilm og kvalitetsfilm.

Det siste tiåret har ikke Gus van Sant hatt mye å skryte av, men Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot er et håp for fremtidige kvalitetsfilmer, selv om denne blir neppe en klassiker. Filmen er en standard og grei biografifilm, med noen utradisjonelle vendinger, som omfatter noen hendelser i livet til vår hovedperson. Filmens tittel kommer fra en av tittelkarakterens tegneseriestriper, som gjør et pek på sitt eget handikap. Callahan hadde nemlig ingen hemninger i illustrasjonene sine, hvor han hadde fleipet med alt fra feminister til Ku Klux Klan.

Vi har hatt fascinerende tolkninger av protagonister med alkoholproblemer i filmhistorien før. Fra Ray Millands karakter i Forspilte dager (Wilder, 1945) eller Nicolas Cages karakter i Leaving Las Vegas (Figgis, 1995).

I disse filmene eksisterer karakterene i dans med de resterende filmatiske elementene, og utgjør dypt resonnerende filmopplevelser. Jeg kan ikke si helt det samme om denne.

Her har nesten alt som ikke heter Joaquin Phoenix like mye vekt som en ølkork. Birollene er svake og har overraskende få konsekvenser til hovedpersonens karakterutvikling og liv, selv om filmen insisterer på det. Det nærmeste er enkelte scener med den homofile Jesus-figuren Donnie i et pussig skuespillervalg i Jonah Hill, som er en skuespiller man sjeldent tar seriøst inntil han får en god regissør som kan ta ham til nye nivåer. (Akkurat som Martin Scorsese fikk fram i Jonah Hills karakter i The Wolf of Wall Street). Han er en underfundig karakter i denne filmen og er langt ifra kaliberet til Phoenix, men får fram en jordnær ærlighet i rollen som gruppeleder.

Resten er ikke mye å skryte av. Jeg kan knapt huske navnene på noen andre enn de to, selv om filmen prøver å trekke tråder i veldig mange retninger og belyse temaer som homofili og kreft i samsvar med Callahans historie.

Donnie (Jonah Hill) leder møtet med Anonyme Alkoholikere.

Til syvende og sist sitter man med følelsen av at dette var egentlig en veldig lang reklamefilm for Anonyme Alkoholikere. Vi blir kanskje påminnet «tolv-stegsprogrammet« litt for mange ganger, som frarøver en berikende, engasjerende og emosjonell fortelling.

Halvveis ute i filmen, så er det ikke så mye mer å plukke av. Det drivet vi hadde er borte og det føles plutselig ut som vi blir kastet inn i situasjonskomedien My Name is Earl når vi følger Callahan som prøver å komme på bedringens vei. Karakteren John Callahan er kanskje ikke det mest fascinerende individet man kan lage en biografifilm om, men det er Joaquin Phoenix’ sin prestasjon som gjør han spennende. Takk og lov for det!

Det er smerten han føler når han innser at han er lam for resten av livet, hans turbulente forhold til sin familie eller de varierte raseriutbruddene han har ovenfor andre mennesker som prøver å hjelpe ham gjør filmen verdt å se. Det er nesten så han gjør rullestolen levende. Phoenix tar manuset til nye høyder.

Her må jeg trekke fram hvordan filmen leker i dialogen, som har en stor dose humor i de såre stundene. Det trengs i en film som nærmer seg å være en propagandafilm for Anonyme Alkoholikere, men de viser i alle fall at Gus van Sant har fremdeles genistrekene inne i seg, som vi ikke har sett siden den Oscar-nominerte Milk.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
12. september 2018
Christian Høkaas

Redaksjonsassistent hos KINOMAGASINET. Har mastergrad i filmvitenskap hos NTNU i 2018. Ass. programsjef i 2021 og programansvarlig Next Nordic Generation under 2022-utgavene av Den norske filmfestivalen.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: 65

Terje Thomassen30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Boy From Heaven

Anne Helen Houg30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Agent Max

Joachim Eikeri27. mars 2023
Les mer

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
    ANMELDELSE5. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Racer and the Jailbird
Anmeldelse: The Predator