• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Den blinde mannen som ikke ville se Titanic

KINOFILM : Den blinde mannen som ikke ville se Titanic

6
Karakter:

Konklusjon:

Den blinde mannen som ikke ville se Titanic er veldig annerledes filmopplevelse som fanger oppmerksomheten fra start til slutt.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Den blinde mannen som ikke ville se Titanic
Anne Helen Houg
6. april 2022

FILMFAKTA

Norsk kinofilmpremiere: 08.04.2022
Originaltittel: Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia
Skuespillere: Petri Poikolainen, Marjaana Maijala, Samuli Jaskiohref. Matti_Onnismaa, Matti Onnismaa, Rami Rusine
Sjanger: Drama / Romantikk / Sort komedie
Regi: Teemu Nikki
Nasjonalitet: Finland
Aldersgrense med begrunnelse: 12 år. Denne filmen har en voksen tematikk som omhandler alvorlig sykdom. Den har også partier med intens og utrygg stemning og noen dramatiske scener gjør at denne filmen får aldersgrense 12 år.

Språk: Finsk
Produksjonsår: 2021
Distributør: Fidalgo Filmdistribusjon

HANDLING

Jaakko er blind, funksjonshemmet og lenket til rullestolen. Han elsker Sirpa men bor langt unna. De har aldri møttes ansikt til ansikt, men de møtes hver dag over telefonen. Når Sirpa blir overveldet av en sjokkerende nyhet, bestemmer Jaakko seg for å reise til henne umiddelbart. Han reiser til tross for tilstanden si og må bare  stole på hjelp fra fem fremmede - fem steder: Hjemmefra til taxi, fra taxi til stasjonen, fra stasjonen til tog, fra toget til taxi og til slutt fra taxi til... henne.

Denne finske filmen med den meget spesielle tittelen må være en av de mest nervepirrende jeg noen gang har sett! En vakker emosjonell berg og dalbane.

Teemu Nikki møtte Petri Poikolainen under felles finsk millitærtjeneste på 90-tallet. De ble venner, men mistet kontakten like etter. Nikki ble en respektert filmregissør, mens Poikolainen ble rammet av en ødeleggende MS-diagnose akkurat da han hadde begynt å gjøre seg bemerket som skuespiller.

Den forferdelige sykdommen tok synet hans og evnen til å gå.

Da han møtte Nikki mer enn 20 år etter millitærtjenesten, foreslo regissøren å lage en film sammen med sin MS-rammede venn. Det er dette som er Den blinde mannen som ikke ville se Titanic.

Filmen tilhører en generasjon filmer med en langt mer progressiv tilnærming til funksjonshemming: å ikke se det som noe definert ved å mangle privilegiene til funksjonsfriske mennesker.

For å parafrasere Nikkis nylige uttalelser er dette en film som fokuserer på en hovedperson som tilfeldigvis er funksjonshemmet.

Man kan reflektere over den stadig mer utdaterte ideen om at funksjonsfriske skuespillere havner først i køen når man skal spille karakterer med funksjonshemminger – eksempelvis i tilfellet der skuespilleren Eddie Redmayne som Stephen Hawkins i The Theory of Evereything (2014) fikk ros for å spille funksjonshemmet på en så troverdig måte.

I denne filmen, Den blinde mannen som ikke ville se Titanic, spiller Poikolainen sjarmøren og filmelskeren Jaako. Han er også blind og sitter i rullestol. Dagene hans er ensomme og lange, preget av robotstemmen på telefonen som minner ham om å ta medisinene sine – i tillegg til plagsomme telefoner fra faren hans. Tilværelsen lysner av hjertelige samtaler med Sirpa (Marjana Maijaara).

Sirpa – som Jaako møtte på nettet og aldri har truffet i det virkelige liv – er også alvorlig syk, og de to bruker dermed mye av dagene de orker på telefonen. De snakker om alt fra alvorlighetsgraden av sykdommene til hvilke karakter  i Friends de ville være (begge vil være Chandler).

Filmen er fotografert med et ekstremt grunt fokus: Den eneste klare delen av skjermen er Poikolainens ansikt, mens verden rundt han er overskyet og uskarp. Selv om denne ukonvensjonelle metoden ikke akkurat gjenskaper en blind tilværelse for seeren, oppmuntrer den til en uvanlig empati med hovedpersonen vår. Å bruke Jaako som den eneste karakteren i fokus setter et press på Poikolainens skuespillerprestasjon som ingen kan misunne ham. Men han viser seg vel verdig utfordringen. Jeg klarte ikke å ta oppmerksomheten vekk fra bildene et eneste øyeblikk. Han har en så varm, overbevisende tilstedeværelse og er ikke så rent lite vittig!

Det tar ikke lang tid å glemme hvor uvanlig filmens stilistiske fokus er. Med karakteren Jaako, som verken er fremstilt som martyr eller nevneverdig selvmedlidende. Han er så mye mer enn sykdommen sin. Jaako kan være plaget, men han har en sylskarp humor og en vedvarende kjærlighet til John Carpenters arbeid før 90-tallet.

Det er virkelig en fryd å tilbringe tid i hans selskap. Å gjøre Jaako til en filmnerd er et smart trekk, som raskt gjør det mulig for publikum å se forbi hans skremmende alvorlige funksjonshemming og heller se hans herlige personlighet. Filmen gir ansikt til menneskene man ikke alltid legger så godt nok merke til.

Selv om Jaako ikke har vært i stand til å nyte sine elskede actionfilmer på flere år, har han absorbert dem i psyken sin. Dette viser seg å være avgjørende på den unike reisen som han legger ut på. Når han først foreslår planen sin for en vantro Sirpa, sier han muntert: «Jeg trenger bare å stole på fem fremmede.»

Når problemer så oppstår for han – opplever man som seer, med det supergrunne kamerafokuset – et helt enormt dramatisk utbytte. Fordi vi ikke kan se mer enn Jaako, er vi strandet i den samme mentale uføret som ham, og vi kan ikke finne ut nøyaktig hvor faren er.  Jeg tro nesten aldri jeg har vært så nervøs og spent under en film før. At dette er en finsk film gjør det for meg ekstra lett å frykte at denne filmen skal ende tragisk.

Nikki har sagt i intervjuer at han ikke laget filmen, som på engelsk heter The Blind Man Who Did Not Want To See Titanic, for å fremheve hvor viktig det er å fremme funksjonshemmedes evner, men mest for å kunne jobbe med sin gamle venn.

Dette hindrer filmen fra å gå i fellen å bli for sentimental. Likevel ville det være uærlig å benekte at Poikolainens tilstand gir Nikkis film en ekstra dimensjon. Ikke minst fordi – på grunn av MS-sykdommens ens alvorlige natur så kan dette godt være den eneste hovedrollen han noen gang vil få. Enda større grunn til å få med seg denne prestasjonen på kino!

Å dvele ved den triste situasjonen ville være i strid med filmens ånd. La oss i stedet bare være takknemlige for å få oppleve Poikolainens karismatiske hovedrolle som er en så spennende og empatisk opplevelse. 

Relaterte sakerForsidenmørk komedieNordisk filmromantiskspenning
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
6. april 2022
Anne Helen Houg

Frilansanmelder for KINOMAGASINET siden 2020. Er privatlærer med fokus på språk og matte, og jobber for flere musikk- og filmfestivaler i Oslo.

Relaterte sakerForsidenmørk komedieNordisk filmromantiskspenning

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Sonic the Hedgehog 2
Anmeldelse: Villmenn