• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

Ukategorisert

Anmeldelse: Deliver Us from Evil

Eric Bana prøver å løse mysterier på veggen. Foto: United International Pictures

: Deliver Us from Evil

3
Karakter:
review-image

Konklusjon

Eksterne lenker

Anmeldelse: Deliver Us from Evil
admin
admin
21. juli 2014

FILMFAKTA

Regi: Scott Derrickson
Skuespillere: Eric Bana, Olivia Munn, Édgar Ramírez
Sjanger: Action / Grøsser / Krim
Kinopremiere: 04.07.2014
Manus: Paul Harris Boardman, Scott Derrickson
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2014
Lengde: 1 t. 58 min.
Distribusjon: United International Pictures
Aldersgrense: 15 år - frarådes ungdom under 15 år.
Egnethet: Ungdom / Voksen
Begrunnelse: Gjennomgående angstskapende stemning, skremmende demonutdrivelse og blodige voldsskildringer gjør at denne filmen får 15-årsgrense. Filmen frarådes unge under 15 år.

HANDLING

New York-politimannen Ralph Sarchie (Eric Bana) må hente inn hjelp av en rebelsk prest når han står overfor en sak ulik noen annen han har sett. En morder er løs i byen, og presten er overbevist om at okkulte krefter er involvert. Til tross for at Ralph er svært skeptisk til teorien, begynner han snart å ane at farlige paranormale krefter har begynt å sirkle inn ham og hans familie.

Scott Derrickson har allerede en del erfaring når det gjelder å skremme. Men hans siste film lever ikke helt opp til forventningene.

Jeg elsker en god skrekkfilm. Det med å kjenne frysninger nedover ryggen blandet med nervepirrende stillheter. Spesielt merkbar blir følelsen på kino, det minner nesten om en berg-og-dalbane, hvor man vil av og på til samme tid.

Filmer som handler om eksorsisme er godt levert fra andre kanter tidligere. The Conjuring (2013) er et ferskt eksempel og den første Insidiuos (2010) var også god bygd opp.

Nå er det manusforfatter/regissør Scott Derrickson som står bak Deliver. Han er godt vant med sjanger og tema fra hans tidligere filmer The Exorcism of Emily Rose (2005) og Sinister (2012). Jerry Bruckheimers selskap står som produsent sammen med Screen Gems.

Deliver starter opp som et svært maskulint politiprosjekt. Allerede i introduksjonen følger vi solide Eric Bana og kollegaen spilt av Joel McHale. Det minner egentlig mer om en stereotypisk politifilm. Her har vi gutta som kalles inn når det blir for mye for kollegaene å takle.

Noe av ulempen med dette er jo at man fjerner maktforholdet mellom det onde/gode. Når man har en svak og uskyldig part, la oss si en forsvarsløs familie, så blir skrekkmomentet større, her er det motsatt. Armert med pumpehagle og skuddsikre vester, så har vel ikke det onde en sjans?

Joel McHale er kjent fra komiserien Community (2009) og har hatt en god del opptredener i kinofilmer i det siste. Det hjelper ikke at han har trent i månedsvis for å lære kampsport og knivgrep når karakteren er full av «one-liners». Komilinja er neppe et godt grep i denne sjangeren.

Det hjelper heller ikke at de store mysteriene røpes tidlig. Hva er egentlig det onde? Hvordan ser det ut? Slike spørsmål skal man få lure lenge på, for det er i det uvisse at man virkelig blir skremt. Det er faktisk her de sterkeste og mest skumle momentene kommer frem i Deliver. Når de velger den klassiske hjemmebanen med å titte under senga fremfor å bryte ned mistenkes dører.

Musikken er heller ikke så varierte Det er stort sett en dundrende undergrunnslåt, emosjonell strengemusikk og eller et innslag av Break On Through fra The Doors.

Jeg finner ikke helt min plass i denne kjappe, grafiske og actionfylte fortellingen om ondskap. I stedet savnes den klassiske historiefortellingen med nervepirrende oppbygning og uvitenheten.

Dette blir for kult, for muskuløst. Til og med presten er en hardbarka tøffing som neppe lever på religionens lysere sider.

Historien er kanskje basert på den virkelige Ralph Sarchie ikke-fiksjonelle bok. Men «basert på» skal tas med en klype salt, særlig når det gjelder skrekksjangeren. Ofte er det nok et kjent uttrykk for å øke seertall. Sarchies bok handler for øvrig om hans arbeid som politi i New York og erfaringer med overnaturlige undersøkelser.

Deliver er nok likevel en film som egner seg best på kino. Lydmessig så klarer Scott Derrickson ofte å sette i stand rolige pauser før det fryktelige hopper inn. Og jeg tok meg flere ganger i å måtte holdet meg fast fordi jeg ble forberedt på at noe ekkelt ville skje. Dette likte jeg.

Jeg liker også atmosfæren med den mørke og øde nattetilværelsen i New York. Noen av stedene vi får se er intense i alt fra mørke kjellere med ubehagelige ting som henger i taket til det motsatte, moderne kirkesal med utsikt over byen. Stedene er velvalgte og godt fundert.

Men det er for mange momenter som fungerer godt i skrekken som mangler. Dermed forblir dette en middelmådig film. Og med liknende tema finnes det langt bedre forslag, sjekk ut de tidligere nevnte filmene.

Takk til SF Kino Moss for presseadgang.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
Ukategorisert
21. juli 2014
admin
admin kinomagasinet

Relaterte sakerKino

Siste saker fra Ukategorisert

Filmguide til 100-årsjubilanten Roald Dahl

Trond Sätre13. september 2016
Les mer

Disse vant Amandaprisene 2016

Ann Mari Nettum27. august 2016
Les mer

Disse tror vi vinner Amanda 2016

Ann Mari Nettum25. august 2016
Les mer

Kulturmeglerne: «Minimal betydning at enkelte kinoer har trukket seg»

John Berge17. august 2016
Les mer

Nei fra kinoene til nettkino-prosjektet

John Berge17. august 2016
Les mer

30-årsjubileumsfest for Aliens

Per Mork24. juli 2016
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
    TOPPLISTER19. januar 2021
  • Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem
    FILMPRODUKSJON19. januar 2021
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
    TOPPLISTER19. januar 2021
  • Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem
    FILMPRODUKSJON19. januar 2021
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Filmanmeldelse: Blandede følelser
«Attenborough var elskverdigheten selv»