• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Decision to Leave

KINOFILM : Decision to Leave

6
Karakter:

Konklusjon:

Decision to Leave er leken, kompleks og engasjerende på alle de måtene Park Chan-Wook sine filmer pleier å være. Samtidig føles den som noe litt nytt fra regissøren. Dette gjør at den er verdt å se utallige ganger.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Decision to Leave
Erik Mamen
7. januar 2023

FILMFAKTA

Norgespremiere: 27. januar 2023
Originaltittel: Heojil kyolshim
Sjanger: Thriller, Spenning, Romanse
Regi: Park Chan-Wook
Land: Sør-Korea
Aldersgrense med begrunnelse: 12 år. Filmen har flere scener med actionpreget vold. Da disse er lite nærgående får filmen 12-årsgrense.
Språk: koreansk
Produksjonsår: 2022
Distributør: Arthaus

HANDLING

En etterforsker undersøker et dødsfall ved en fjelltopp. I løpet av prosessen blir offerets kone den hovedmistenkte. Uheldigvis forelsker etterforskeren seg i denne hovedmistenkte. Har de noen mulighet for å leve sammen, eller kommer det til å gå galt?

Kjærligheten blir et psykologisk våpen i Park Chan-Wooks nye film.

Filmen følger etterforskeren Jang Hae-joon. Han jobber med et mistenkelig dødsfall ved en fjellskrent. I sitt arbeid begynner han å få romantiske følelser for sakens hovedmistenkte, den avdødes kone. Stort mer enn dette kan ikke oppsummeres i en anmeldelse, for det vil ødelegge opplevelsen av å se filmen.

Som et godt mysterium svinger filmen inn i utallige kriker og kroker. Disse må oppleves på kinolerretet, og ikke gjennom en tekst.

I motsetning til Parks forrige film, Kammerpiken, har Decision to Leave har et rolig tempo, som sakte bygger seg opp mot filmens slutt. Som publikummer kan du ta det i å ikke få med det hvor revet med du er før slutten, fordi filmen så nøye setter opp fortellingen i starten.

Et likhetstrekk filmene har er den episodiske inndelingen. Kammerpiken forteller tre kapittler, mens Decision to Leave kun har to. Dette gjør filmen engasjerende som tilskuer, fordi du begynner å se mønstre og spenninger i filmens andre del.

Song Seo-rae endrer etterhvert håret og kjøper inn en helt ny garderobe.

I tillegg er dette er filmen utrolig sanselig. Det legges mye vekt på hvordan karakterene ser på hverandre, og forestiller seg hvordan de andre oppfører seg. Filmen bruker også en del tid på å skildre lukt. Et tidlig eksempel på dette er når den avdødes kone, Song Seo-rae, parfymerer plasteret på hånden sin. Et objekt etterforsker Jang senere undersøker nærmere, og vi hører at han trekker en dyp pust.

Dette er en film som stoler på at publikummerne er smarte nok til å forstå hva som foregår uten å måtte forklare alt gjennom dialog i hver scene. Her skiller filmen seg veldig fra mye TV-krim hvor dialogen fremstår som det aller viktigste for fortellingen.

Likevel har filmen til tider et slags TV-utrykk. Actionscenene hvor det blir løping i trapper og på hustak, og neveslagsmål, ser ut som de kunne vært laget for en koreansk krim på Netflix. Selv om dette kan virke som en negativ kvalitet, er det ikke det. Filmen jobber blant annet med å kommentere melodramatiske såpeserier. En viktig karakter i filmen har blant annet lært seg det koreanske språket gjennom å se slike serier på TV. Derfor blir disse actionsekvensene en speiling av TV-språket.

Dessuten er resten av filmen så forseggjort visuelt, at dette ikke kan være et uhell. Her kan man trekke paralleller til en film som Gone Girl (Fincher, 2014), en annen film som ser på hvordan virkeligheten vrenges av mediene, og særlig TV.

Det hjelper også at utrykket til filmen er så digitalt i utgangspunktet. Filmen er skutt på digitalkamera. Det er mye kreativ bruk av dataanimasjon (CGI), og andre filmtriks for å fortelle historien på et psykologisk vis. Karakterene er opptatt av å finne ut sannheten, mens filmens form går i motsatt retning, og jobber med den subjektive og filmiske fremstillingen av hendelser.

Filmen benytter seg også av mange digitale inn- og utzoominger, som gjør at den føles som en av de paranoide thrillerne fra 70-tallet.

Song Seo-rae (Tang Wei) og Detektiv Jang Hae-jun (Park Habil) finner en interesse for hverandre allerede ved første blikk.

Den tetteste relasjonen til et annet filmverk Decision to Leave har, er likevel Alfred Hitckocks Vertigo (1958). I den filmen følger vi også en etterforsker som forelsker seg en viktig rolle i krimsaken. I begge filmene er den ujevne maktbalansen som skaper konflikt mellom rollene, selv om begge elsker hverandre. Begge filmene er dessuten opptatt av karakterenes blikk på hverandre, og vrangforestillingene de har.

Det er ikke lett å oppsummere denne filmen kort. Den er kompleks og detaljrik. Etter første visning av filmen vet jeg allerede at jeg har gått glipp av mange detaljer. På samme måte som hos en regissør som Christopher Nolan, er filmene til Park så detaljrike at man kan se de utallige ganger og oppdage noe nytt hver gang. Sammenlignet med Parks forrige film, er ikke følelsen av engasjement like stor og umiddelbar. Til gjengjeld er den enda mer slitesterk. Det er flere av bildene i filmen jeg ikke kommer til å glemme. Og om du lurer på om anbefales, er svaret et rungende ja. Denne filmen må sees på kino, og helst ikke bare en gang, men mange.

Filmen var åpningsfilm under Oslo-festivalen Film fra Sør 2022, men får vanlig kinodistribusjon fra 27. januar 2023.

Den internasjonale traileren for Decision to Leave
Relaterte sakerAnmeldelseFilm fra sørForsidenKinoSør-Korea
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
7. januar 2023
Erik Mamen

Erik Mamen har tatt Bachelor i film- og videoproduksjon ved NTNU og har studert ved UiO. Erik ble anmelder for KINOMAGASINET i 2022.

Relaterte sakerAnmeldelseFilm fra sørForsidenKinoSør-Korea

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: M3GAN

Jon Smeland Olsen12. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Utama

Anne Helen Houg10. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder
    STATISTIKK2. januar 2023
  • Vinnerne av Golden Globe Awards 2022
    PRISUTDELING11. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • zelma says:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me!…

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Natt
Anmeldelse: Utama